Nagy pofon volt a Ferrari számára a vasárnapi Francia Nagydíj. Carlos Sainz szombati ötödik rajtkockája még fenntartotta annak látszatát, hogy versenyképesek Le Castellet-ben, ám a futamon kellemetlen meglepetéssel szembesültek: autójuk – a spanyol szavaival élve – kétszer olyan nagy ütemben fogyasztotta a gumikat, mint ellenfeleiké. Ennek köszönhetően Sainz és Charles Leclerc is kicsúszott a top 10-ből, így az előző két versenyen még az élmezőnyben küzdő, két pole pozíciót szerző maranellói csapat szégyenszemre pont nélkül maradt – idén először.
Mattia Binotto csapatfőnök nem szépítette a helyzetet: a franciaországi teljesítményük minden várakozásukat alulmúlta. „Nemcsak Barcelonához viszonyítva mentünk gyengén, hanem minden eddig teljesített versenyünkhöz és a pénteki tempónkhoz képest is. Kétségtelenül rossz versenyünk volt. Nem szereztünk pontot, és ez nagy csapás volt a konstruktőri bajnokság szempontjából is” – nyilatkozta az olasz Sky televíziónak.

A hétvégének a McLarennel szemben 2 pontos előnnyel nekivágó Scuderia a nullázás után a visszacsúszott a konstruktőri negyedik helyre, a McLaren 16 pontos előnyre tett szert velük szemben.
A Ferrarikat váratlanul súlyos szemcsésedés hátráltatta a versenyen, mégpedig mindkét keveréken, a közepesen és a keményen is. „Valami félrement. Nagy volt a szemcsésedés, és erre nem számítottunk. Ki fogunk elemezni minden adatot, de a gumik túlmelegedése az egyik elméletünk magyarázatként erre a teljesítményre” – mondta.
A gumik szemcsésedése sok csapatnak okozott fejtörést a Paul Ricard-on. Azt a gumik felületi és belső hőmérsékletének különbsége idézi elő, és ez a jelenség a Pirelli által kért nagyobb guminyomással csak felerősödött. A Ferrarira egész évben jellemző volt, hogy jobban szenved e problémától, mint egyes riválisai, annyira súlyos viszont még nem volt a helyzet, mint most.
Fölmerült, talán a guminyomás emelése fogott ki rajtuk, ám Binotto cáfolta ezt. „A Pirelli csak hátul növelte a guminyomást. Emiatt többet csúszkálunk, és ez szemcsésedéshez vezet. Azonban a mi problémánkat nem a hátsó gumik jelentik, inkább az elsők” – utalt arra, hogy a nyomást csak hátul emelte a gyártó 2 psi-vel.
A másik magyarázatot a körülmények változása jelentheti: vasárnapra az eső lemosta a gumiréteget a pályáról, nem volt már akkora a tapadás, és a szeles idő miatt az autók sokat csúszkáltak. „A pálya most lassabb volt, nem tapadt úgy. Talán az eső miatt, ezért többet csúszkáltunk, és amikor csúszkálni kezdesz, erősebb a szemcsésedés” – magyarázta a svájci.

Sainz elmondta, ez a fajta gumiprobléma év eleje óta üldözi őket. „Ez egy tendencia, és nem fogok hazudni, folyamatosan gondolunk rá, minden verseny előtt. A versenyeken jobban szenvedünk, mint az időmérőkön.”
Leclerc rámutatott, a hullámzó teljesítményük annak eredménye, hogy nem tudják következetesen működtetni a gumikat. „A működési tartományunk nagyon szűk a gumikkal. Nehéz mindig a tartományban lennünk, és most ez nyilvánvalóan nem sikerült, ezért már öt kör után nagyon kopott a gumi, jobban, mint másoknál.”
Binotto 2020-as örökségnek nevezte a gumiproblémát. Versenyzői szerint fontos lenne mielőbb megoldást találniuk, ám ő attól tart, ez nem fog menni. „Az első lépés, hogy elemzünk és megértjük az okokat, majd korrigálunk. Már tavalyról ismerős probléma, hogy szenvedünk a melegtől. Ezzel a problémával már tavaly óta bajlódunk, és nem tudtunk beavatkozni, mivel nem szabad” – magyarázta Binotto.
„Javítani talán tudunk a helyzeten, de megoldani nem tudjuk. A hardveren kéne változtatni, például a felniken, ami a szabályok miatt nem lehetséges. Ennél fontosabb lesz, hogy a következő évre megoldást találjunk. És ha közben újra előjön a probléma más versenyeken, fel kell készülnünk erre a helyzetre, és legalább meg kell próbálnunk csökkenteni a hatását.”
Hogy elő fog jönni, az Binotto szerint nem kérdés, csak az, hányszor. „Lesznek más pályák is, amiken nehézségekkel fogunk szembesülni az aszfalt hőmérséklete miatt. Nem minden pályán fogadnak majd ilyen körülmények, de időnként elő fog jönni. Most mindenekelőtt meg kell értenünk, mi történt a mostani versenyen, és ha lehetséges, korrigálnunk kell.”

A vasárnapi verseny megmutatta, mindez miért aggasztó a Ferrari számára a bajnoki csatában. A McLaren talán ezúttal is elmaradt tőlük az időmérőn, ám ahogy már oly sokszor, most is sikerült visszanyernie a pozíciókat a vasárnapi stabil és erős teljesítményével. Lando Norris már a verseny előtt elismerte, az eddigi tendencia alapján már a McLaren is számít a Ferrari szokásos vasárnapi visszaeséseire.
És ez alighanem a folytatásban sem fog gyökeresen változni. Ahhoz tehát, hogy a vörösök harcban maradjanak a bajnoki harmadik helyért, fontos lesz a maximumot kihozniuk az olyan versenyekből, melyeken nem okoz számukra ekkora gondot a gumikezelés. Leclerc monacói kihagyott versenye már csak ezért is fájó számukra.