Musorujsag
Élő Eredmények

Majdnem rajtavesztett Verstappen a Red Bull trükkjén

Majdnem rajtavesztett Verstappen a Red Bull trükkjén

F1, Sky Sports
Majdnem eldobta a győzelmet az első kanyarban Max Verstappen a Francia Nagydíjon, és attól sem volt messze, hogy visszafelé süljön el a Red Bull hétvégi nagy fegyvere.

A rajtja elég jó volt ahhoz, hogy megtartsa a vezető pozíciót, az első kanyar féktávjához is jó pozícióban, előnyben érkezett meg, ezért váratlan volt, hogy Max Verstappen a Le Castellet-i verseny első pillanataiban mégis átengedte a vezetést Lewis Hamiltonnak. A két versenyző vívott már sokkal kiélezettebb csatákat is egymással a nyitókörökben idén, így furcsa volt, hogy a Red Bull-os éppen egy ilyen helyzetben inogott meg. Mint azonban elárulta, a kanyarlevágása nem a Hamilton által rá gyakorolt nyomásnak vagy a koncentráció hiányának volt köszönhető, hanem a váratlanul kis tapadásnak és a szeles időnek.

„Nem gondolnám, hogy későn fékeztem volna. Nagyon szenvedtem az első, a második-harmadik, a negyedik-ötödik kanyarban. A gumik is kicsit hidegek lehettek a rajt után. Egyszerűen elvesztettem a tapadást. És nem egy manőver volt, hanem vagy négy-öt. Elment a hátulja, és le kellett térnem a pályáról”

– mesélte a kicsúszásáról a többször is korrigálni próbáló futamgyőztes.

Max Verstappen első körös kanyarlevágása (Fotó: XPB)

A futam után Max Verstappen és Sergio Pérez is arról számolt be, hogy nemcsak a rajt és az első kör, de szinte a teljes első etapja zűrös volt. Nem találták a tapadást, zavarta őket a szél. E küszködés magyarázatát szerintük a vasárnap délelőtti eső jelentette, ami lemosta az addig felrakódott gumiréteget a pályára. „Teljesen váratlanul ért, nagyon küzdöttem az autóval. Utána viszont az egész első etap nehéz volt számunkra. Esett reggel, és levitte a gumit a pályáról, ezért a kis szárnyunkkal számunkra túl ’zöld’ volt a pálya. És még ott volt a szél is. Eltartott egy kis ideig, mire lett tapadás. Onnantól kezdtünk javulni, a pálya gumizódott, a szél kicsit lenyugodott, és ez jobban fekszik az autónknak a jelek szerint” – magyarázta Verstappen.

A Red Bull dolgát a szombaton még csodafegyvernek bizonyuló kis leszorítóerős hátsó szárny nehezítette meg a verseny elején. Pénteken még egy nagyobb légterelőt használtak, ám másnapra váltottak, és ezzel úgy gyorsultak az egyenesekben, hogy a kanyarokban lépést tudtak tartani a Mercedesszel. Egy körön ezzel a gumikat is jól tudták működtetni.

A Mercedes már a kvalifikáció után megállapította, elsősorban az egyenesekben veszítenek időt. Már akkor utaltak rá, nem bánnák, ha vasárnapra változna az idő. Nagyobb szárnyuk egy esős futamon komoly előny lett volna a Red Bull-lal szemben. Az eső végül csak a Forma–3-asoknak jutott ki, ám a gumiréteg lemosásával az osztrákok életét így is megkeserítette kicsit.

„A pálya állapota trükkösebb volt, mint várunk. Az elején különösen kicsi volt a tapadás, és mivel kisebb leszorítóerővel mentünk, mint a Mercedesnek, ez igencsak megnehezítette az első etapunkat” – állapította meg Pérez is.

Fotó: Red Bull Fotó: Red Bull

A Red Bull szárnytaktikája a futamon tehát majdnem rosszul sült el azzal, hogy Verstappen odadobta az első helyet a rajt után. Elmondása szerint autója aztán a futam közepén kezdett életre kelni, majd jött a taktikai háború a két csapat között, amit ők nyertek meg. Abban egyébként ugyancsak meghatározó szerepe volt a Red Bull-szárnynak.

A Mercedes utólag elismerte, azért is tartott annyira a két kiállásra való átállástól, mert azzal Pérezt és Verstappent is meg kellett volna előzniük a pályán, és ez az ő végsebességükkel nem tűnt egyszerű feladatnak. A futamon ők a lista alján szerepeltek, 14-15 km/órával gyengébb csúcssebességgel, mint Verstappenék.

A Red Bull összességében jó taktikájának köszönhette a sikerét a Francia Nagydíjon. Ez alatt viszont nemcsak a bátor két kiállást kell érteni, csapatuk az autót is jól hangolta erre a hétvégére. Verstappen első kanyarja és az első etapos nehézségek viszont megmutatták, választásuk akár fordítva is elsülhetett volna.

Christian Horner csapatfőnök nem véletlenül mondta azt, hogy ebben a kiélezett küzdelemben apróságok, döntések és választások játsszák majd a legnagyobb szerepet. „Annyira szoros a verseny a két csapat között, hogy a döntések, a stratégia jelenthetik a különbséget. Az év hátralévő részében is ezt fogjuk látni.”

Borítókép: Max Verstappen és Lewis Hamilton (Fotó: Red Bull)

További tartalmak