Musorujsag
Élő Eredmények
×

Kiderítette a Mercedes, miért bukta az első helyet Hamilton

Kiderítette a Mercedes, miért bukta az első helyet Hamilton

Mercedes
A végére járt a Mercedes, hogyan bukta el Lewis Hamilton a vezető helyét Franciaországban, és miért nem látták előre a baj közeledtét.

Sem Lewis Hamilton, sem a Mercedes, de tulajdonképpen Max Verstappen és a Red Bull sem teljesen értette, hogyan sikerült az elévágás a holland bajnoki éllovasnak a múlt vasárnapi Francia Nagydíj első kerékcseréinél. A rajtot követő hibája után Verstappen elvesztette a vezető pozícióját, ám az első kerékcseréknél annak ellenére sikerült visszaszereznie, hogy Hamilton 3,1 másodperces előnyben volt előtte.

Ezt a különbséget biztonságosnak gondolta a Mercedes. Annyira, hogy amikor Valtteri Bottast elsőként a boxba hívták, a következő körben kint tartották Hamiltont, meghagyva az elévágás lehetőségét Verstappennek. A címvédő csak a holland után, két körrel Bottas után állt ki friss gumikért, és amikor visszatért a pályára, meglepetten látta, hogy Verstappen elé ugrott.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Andrew Shovlin vezető versenymérnök talánynak nevezte a pozícióvesztést, ami szerintük jó eséllyel a győzelmükbe került. Mint a futam után elmondta, a 3,1 másodpercből nagyjából 2,5 másodpercről tudják, hogy hol veszett el (a boxba vezető köre és a kerékcseréje is lassabb volt Verstappenénél), a fennmaradó bő fél másodperc viszont rejtély számukra.

A Mercedes azóta elemzett, és a szokásos futamértékelő videóban Shovlin most elárulta, két oka volt annak, hogy váratlanul kicsúszott a kezükből a vezetés. Az egyiket Hamilton oldalán találták meg. „Utólag elmondható, kihoztuk volna Lewist Valtteri után. Tény, hogy 3,1 másodperccel vezettünk, és erről azt gondoltuk, elegendő lesz az elévágás kivédésére. Hogy hogyan került Max elénk? Nos, több területen is időt vesztettünk, de nem a kerékcserénél történt. A kerékcserénk önmagában nagyon jó volt. Időt a boxba vezető kör végén vesztettünk, Lewis akkor már nyilván régebbi gumikon volt. Emellett a boxkiállás helyének elhagyásakor kipörögtek a kerekek, amivel ugyancsak vesztettünk egy keveset” – mondta a mérnök.

A meglepetés kulcsát viszont szerinte nem ez jelentette, hanem a szimulációs rendszerük, mely alapján a stratégiát alakítják.

„Végső soron a hiba az volt, hogy az eszközeink nem megfelelően jelezték azt az időkülönbséget, ami elegendő volt az elévágás kivédekezéséhez. Gondoskodunk róla, hogy a jövőben ez pontos legyen”

– ígérte, hozzátéve, ha pontos adatokat kapnak a számítógépeiktől, akkor Hamiltont már közvetlenül Bottas után a boxba hívják.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Hozzátette, ha így döntöttek volna, vélhetően Verstappen versenye is más irányt vett volna. „Ez lehetővé tette volna, hogy Max eltérő taktikát válasszon, valami hasonlót, mint amit Sergio Péreznél láttunk. Ez is veszélyt jelentett volna ránk a verseny végén, de így nem kellett volna föladnunk a vezető helyünket.”

 

Miért nem volt igaza a kritizáló Bottasnak?

Shovlin a videóban arról is beszélt, miért nem volt számukra komoly opció, hogy Verstappenhez hasonlóan két kiállásra váltsanak. „Be kell vallani, hogy délelőtt a versenyzőkkel való megbeszélésen egy kiállásban gondolkodtunk, és tudtuk, hogy kicsit majd spórolnunk is kell a gumikkal.

A pálya állapota viszont a verseny előtti eső és hűvösebb idő miatt teljesen más volt vasárnap, és ez áttolta a hangsúlyt, melyik tengely a kritikus: pénteken a hátsó gumik fogytak el hamarabb, most az elsők”

– magyarázta, mi változott ahhoz képest, amire az előzetes taktikájukat alapozták.

Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes) Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes)

Kiemelte, Hamilton esetében azért nem jöhetett szóba a két kiállás, mert Sergio Pérez a pályán volt, és mögé kerültek volna, megelőzniük pedig nehéz lett volna, mivel a mexikói autóján az elnyújtott első etap miatt viszonylag friss gumik lettek volna, a Red Bull pedig sokkal gyorsabb volt az egyenesekben.

A két kiállás elszalasztása miatt a Mercedest kritizáló Bottas esetében más is szerepet játszott abban, miért nem bizonyult észszerű opciónak a második kerékcsere. „Mivel Sergio eltért taktikai szempontból tőlünk, ha két kiállásra váltottunk volna, Valtteri gumija nagyjából csak öt körrel lett volna frissebb Sergióénál. Emellett Sergio a kemény gumin volt, míg Valtteri a közepesen, ami nem volt olyan gyors. Amiatt aggódtunk, hogy ha Valtteri kiáll, a harmadik helyről a negyedikre esik vissza, és nem lett volna kellően nagy a különbség a gumik élete terén ahhoz, hogy előzni tudjon. Emellett Lewishoz hasonlóan nehezítette volna a dolgát a nagy egyenesbeli tempókülönbség is.”

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak