Musorujsag
Élő Eredmények
×

Szigorít az FIA a kerékcseréknél – a Mercedes panaszára?

Szigorít az FIA a kerékcseréknél – a Mercedes panaszára?

Racefans
Szigorításokat vezet be az FIA a kerékcserék terén, hogy lassítsák azokat. A hírek szerint a Red Bullra érkezett panasz…

Van dolga mostanság az FIA technikai embereinek. Előbb a rugalmas hátsó szárnyak, aztán a defektes Pirelli-gumik miatt módosítottak a vonatkozó technikai direktíváikon, most pedig máris itt a rövid időn belül harmadik változtatás, ami ezúttal a kerékcseréket érinti.

A Racefans beszámolója szerint az FIA a manapság 2 másodperc körüli, néha az alatti kerékcserék lassítását vette célba azzal, hogy módosított a TD22A sorszámú direktíváján. Abban a technikai szabályzat boxutcai felszerelésekre vonatkozó pontjára hivatkoznak, azon belül is a szenzorokra vonatkozó részre, mely előírja, a kerékcseréknél alkalmazott érzékelőket kizárólag passzív módon lehet működtetni.

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

A szaklap szerint az új direktíva részletezi, mikor lehet kiadni a jelzést, hogy a kerékanyát teljesen rögzítették. Új minimumidőket is előírnak annak kizárása érdekében, hogy a szerelők érzésre adják meg a „kész” jelet. Az új irányelv szerint egy szerelő csak 0,15 másodperccel a kerékanya rögzítése után jelezheti, hogy elkészült, amennyiben ennél hamarabb teszi, a szenzor ezt érvénytelen jelzésnek fogja tekinteni, így a folyamatot meg kell ismételni.

Emellett a versenyzőnek adott zöld lámpás jelzésnél is bevezetnek egy időlimitet. Amikor az autón lecserélik a négy kereket, minden oldalon jelzik, hogy elkészültek, és a versenyző által figyelt lámpa csak ezt követően adhat engedélyt az indulásra. Az új direktíva viszont előírja, hogy ez a jelzés legalább 0,2 másodperc várakozás után villanhat fel, hogy legyen némi idő reagálni, ha valami mégsem stimmel.

Az új szabályozás nem a hétvégi Stájer Nagydíjtól, csak a július végi, augusztus eleji Magyar Nagydíjtól lép életbe, így a csapatoknak lesz idejük felkészülni a változásra.

Hogy mire föl a szigorítás, azt n szárnyügy után aligha nehéz kitalálni. A Racefans úgy tudja, nemrég egyes csapatok az FIA-hoz fordultak kérdéssel, és bizonyos riválisaik, így a kerékcserék terén évek óta az élen járó Red Bull rendkívüli gyorsaságú kiállásai kapcsán fogalmaztak meg észrevételeket.

Sergio Pérez (Fotó: XPB)

Hogy ki volt a panaszkodó, sejthető. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója egy hete a Francia Nagydíj előtt a német RTL-nek elárulta, a hátsó szárnyuk után nemrég a Mercedes a kerékcseréiket is gyanúsnak vélte. Christian Horner csapatfőnök pedig korábban arról beszélt, hogy ellenfelük folyamatosan filmezi a kiállásaikat.

A Red Bull tavaly domináns fölénnyel lett a kerékcserék bajnoka, és az eddigi hét idei versenyből is ötön ők jegyezték a leggyorsabb szervizelést. A Mercedesnek eközben a kiállások eddig az Achillesz-sarkát jelentették, idén már nem egyszer sok időt vesztettek boxutcai problémák miatt. A legemlékezetesebb bakijukat Monacóban láttuk, ahol Valtteri Bottasnak fel is kellett adnia a versenyt, mert ráragadt a jobb első kerék az autójára.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak