Musorujsag
Élő Eredmények

Jogos volt vagy túlzás Norrisék büntetése? Az FIA magyarázkodik

Jogos volt vagy túlzás Norrisék büntetése? Az FIA magyarázkodik

Racefans, Sky Sports, Motorsport, F1
Miközben a McLaren, a Red Bull és maga Lando Norris is élesen bírálta az FIA-t az ausztriai büntetések kapcsán, Michael Masi versenyigazgató elmagyarázta, miért adták ki az öt másodperceket a leszorítós esetekért.

Nagy port kavart Sergio Pérez Red Bullja az ausztriai 3-as kanyar kavicságyában, de nagy port kavart a paddockban és brit körökben Lando Norris Osztrák Nagydíjon kapott időbüntetése is. A brit versenyző a biztonsági autós fázist követő újraindításnál csatázott a második helyére pályázó Pérezzel. A mexikói a 3-as kanyar külső ívén támadott, majd miután nem maradt előtte elég hely, a kavicságyba került és visszaesett 10.-nek. Az FIA 5 másodperces büntetéssel sújtotta Norrist; majd a futam további részében két további 5 másodperccel büntette Pérezt is a Charles Leclerc elleni hasonló védekezéseiért.

A McLaren versenyzője már a leintés után egyértelművé tette, nem teljesen tud örülni az újabb dobogójának, mivel tudja, a büntetés nélkül második is lehetett volna, és az ítéletet igazságtalannak érezte. Norris a futam utáni sajtótájékoztatón rámutatott: lényegében első körös incidensről volt szó az újraindítás után, és láttunk már hasonlót a közelmúltban is, amiért nem járt büntetés.

„Ha hasonlítgatni akarnék, ez ugyanolyan volt, mint Max és Lewis esete Imolában. Te kaptál érte büntetést? Nem”

– fordult Max Versatppen felé, aki az Emilia-Romagna Nagydíjának első körében a sikánhoz érve szorította le Lewis Hamiltont, akinek ezzel át kellett ugratnia a műfüves rész magasított kerékvetőin.

Lewis Hamilton szorult helyzetben Max Verstappen mellett (Fotó: XPB)

„Ez ugyanolyan volt. Első kör, még ha csak az újraindítás után is. Sergio talán nem tudja, hogy ott a kijáratnál kavicságy van, és lejtős is a kanyar, szóval könnyű ott szélesre futni. Ez is történt. Ha megnézünk egy Forma–2-es vagy Forma–3-as futamot, vagy bármelyik másik kategóriát, azok, akik a külső ívre mennek, és nem szánják el magukat, a kavicságyban kötnek ki. Ez a kanyar már csak ilyen. Ő vállalta a kockázatot, nem én. Nem szánta rá magát az előzésre úgy, ahogyan kellett volna, és magát vitte a kavicságyba. Nem érzem úgy, hogy az én hibám lenne” – panaszkodott a harmadik helyezett.

 

Amiért ez most más volt…

Norrisszal sok szurkoló egyetértett, a britek körében nagy volt a fölháborodás a versenyzőjük büntetése után, de a paddockban is sokan kritizálták az FIA-t. Christian Hornertől, Helmut Markón át Toto Wolffig többen úgy vélték, nem kellett volna büntetni Norrist, és Pérez két incidense kapcsán még a ferraris Mattia Binotto is azt mondta, hogy a második inkább volt sima versenybaleset.

E közhangulatra kellett reagálnia az FIA versenyigazgatójának, Michael Masinak a nap végi szokásos „elszámolós” sajtótájékoztatóján. Ami a mostani és a Norris által felemlegetett imolai eseteket illeti, az ausztrál szerint volt egy lényeges különbség e kettő között.

Michael Masi (Fotó: XPB)

„Minden első körös balesetnél elnézőbbek vagyunk, és ez már jó pár éve így van, a ’hagyjuk őket versenyezni’ alapelv szerint. Viszont minden egyes esetet összevetni rendkívül nehéz. Tudom, mindenki szeret mindent csoportosítani, de nagyon nehéz két teljesen eltérő kanyart összehasonlítani, mint amilyen az imolai és az itteni négyes vagy hatos.”

„Az első esetnél, Sergio és Lando eseténél Sergio már teljesen Lando mellett volt. Emiatt elvárás, hogy hagyjon egy autónyi helyet a pálya szélétől. Aztán a másodiknál ugyanez volt a helyzet, csak fordítva, a négyes kijáratánál, majd a hatos kanyar kijáratánál Checo és Charles között.”

„Én nyilván nem ülök a bírák között, de ők mindhárom esetben úgy ítélték meg, hogy kellett volna hagyni egy autónyi helyet , mivel a két autó már egymás mellett volt.”

Masi elárulta, az is szempont volt a büntetéseknél, hogy – Imolával ellentétben – itt kavicságyas bukótér volt a kanyarok mellett. „Nyilván van szerepe a kavicságynak, ahol a versenyzők kicsit veszítenek, ha kicsúsznak, és ezek után kell folytatniuk a csatát. Logikusan nézve igen, a kavicságynak van szerepe. Minden esetnél meg kell vizsgálni a körülményeket, a pályák karakterét és hasonlókat.”

 

Kéz éve még elnézték ugyanebben a kanyarban

A mostani incidensek kapcsán több korábbi esetet is felemlegettek. Két héttel korábban Franciaországban Pierre Gasly éppen Lando Norrist tolta le a pályáról (aszfaltozott bukótérrel) büntetlenül, ott volt Hamiltonék imolai esete is, Ausztriában pedig a most problémás egyik kanyarban, a 3-asban 2019-ben Max Verstappen tessékelte ki Charles Leclerc-t, ami után Leclerc igencsak dühös volt, hogy a holland nem kapott büntetést. Az FIA az utóbbi esetnél egyébként pont azt emlegette érvként, hogy a csapatok és versenyzők kérték, engedjék a keményebb versenyzést…

2019, Ausztria: Charles Leclerc akkor is szenvedő fél volt (Fotó: XPB)

A Verstappen, Leclerc eset a kritikusok szerint csak az FIA következetlenségét bizonyítja. Az akkor és Pérez ellen most is szenvedő félnek számító Leclerc szerint e kettőt összemosni azonban nem lehet.

„Ez a mostani egy kicsit más volt, mivel  két éve lehetett vitatkozni azon, hogy én előrébb voltam-e a kanyar csúcspontján. Legalábbis nagyon közel voltunk. Idén egyértelműen én voltam előrébb a csúcsponton, szóval Sergiónak helyet kellett volna hagyni a kijáratnál.”

„De tudom, hogy tudja, hogy túlment a határon. Tisztáztuk ezt, nem fogok ezen lovagolni, megyek tovább. Mindenesetre a két eset között érzek némi különbséget, és a mostani következmény számomra súlyosabb volt, mert nem aszfalt, hanem kavicságy volt ott. Ha kívül előrébb vagy, helyet kell hagyni” – mondta a ferraris.

 

Na és a „hagyjuk versenyezni őket mantra”?

Masi magyarázatát és az FIA ítélkezését többen nehezen tartják elfogadhatónak. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke rámutatott:

„Amikor kívülre mész, kockázatot vállalsz. Ez a büntetés kissé szigorú volt, és némiképp szembe megy a ’hagyjuk versenyezni őket’ mantrával, amit az utóbbi években pártoltunk.”

Sergio Pérez és Charles Leclerc (Fotó: XPB) Sergio Pérez és Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Andreas Seidl, a McLaren főnöke hozzátette: „Nem értem, miért adtak itt büntetést. Ez versenyzés volt, az, amit mind látni akarunk. Nem gondolnám, hogy Lando bármi rosszat tett volna. Ráadásul a futam elején volt, amikor még mindenki próbálja megtalálni a helyét. Lando a versenyíven volt, nem csinált semmi butaságot, nem vetődött be bombaként. Végig párhuzamosan haladt mellette, és végig kicsit Checo előtt volt. Szóval őszintén nem értem ezt.”

A német szakember megjegyezte, a versenyzőbíróktól többet várna ilyen helyzetekben. Ezen a hétvégén Derek Warwick képviselte a versenyzői nézőpontot a bírói szobában. „Nem értem, hogy a versenyzőbíró miért nem mondja el, hogy mi is történik ilyenkor a verseny első körében egy versenyzővel. Érdekes lenne hallani erről Michaeltől” – vetette föl.

Borítókép: Sergio Pérez (Fotó: XPB)

További tartalmak