Musorujsag
Élő Eredmények

Az vár a Mercedesre és Red Bullra, ami 2008-ban a Ferrarira és a McLarenre?

Az vár a Mercedesre és Red Bullra, ami 2008-ban a Ferrarira és a McLarenre?

F1, Racing News 365
A Ferrari és a McLaren bő egy évtizeddel ezelőtti visszaesése várhat a Mercedesre és a Red Bullra 2022-ben az előbbi két csapat korábbi mérnöke szerint. Pat Fry vörös meglepetést jósol az új szabályciklus első évére.

2009 óta nem volt akkora aerodinamikai szabályváltozás a Forma–1-ben, amekkora 2022-ben vár a sorozatra. A két év között párhuzamot jelent, hogy az autók kinézetének és koncepciójának gyökeres megújulását mindkét esetben az F1 mérnöki munkacsoportja vezényelte le, azzal a céllal, hogy elősegítsék a csatákat és előzéseket.

12 évvel ezelőtt a nagy megújulás nagy átrendeződést is hozott az erősorrendben. Míg a 2000-es évek a Ferrari, a McLaren, a Williams és a Renault vetélkedéséről szólt, az új ciklusban két másik csapat, a Red Bull és a jelenlegi Mercedes jogelődje, a Brawn GP találta magát a mezőny elején. Noha utóbbi gárda főként a dupla diffúzoros trükkjének köszönhette dominanciáját, ennyi idő távlatából elmondható, az új szabályok akkor egyfajta korszakváltást is hoztak, hiszen azóta csak a Red Bull és a Mercedes nyert bajnokságot, a korábbi két nagy, a Ferrari és a McLaren pedig kudarcok révén volt kénytelen szembesülni a ténnyel, hogy bizonyos területeket túlságosan elhanyagolt, ezért lehagyták őket a riválisok.

Kimi Räikkönen és Lewis Hamilton küzdelme 2008-ban Spában (Fotó: XPB)

A korábban mindkét gárdánál dolgozó Pat Fry úgy véli, a történelem 2022-ben megismételheti önmagát. Noha a Mercedes és a Red Bull is szeretné elkerülni ezt a forgatókönyvet, az Alpine jelenlegi technikai igazgatója szerint az idén zajló bajnoki csatájuk így is rossz hatással lesz a következő évükre.

„Az idei évet én olyannak látom, mint a McLaren és a Ferrari 2008-as küzdelmét. A McLarennél nekünk akkor meg kellett nyernünk a bajnokságot, és nem fordítottunk túl nagy figyelmet a 2009-es McLarenre.  Az egészen októberig nem is került a szélcsatornába. Láthattuk, mely csapatok húztak hasznot ebből, és a Ferrari és a McLaren akkor egyformán le voltak maradva”

– tekintett a múltba Fry a Racing News 365-nek adott interjúban.

Noha a helyzet a költségplafonnal, a tesztkorlátozásokkal most teljesen más, mint akkoriban volt, Fry el tudja képzelni, hogy a Mercedes, Red Bull csatának most is lesz haszonélvezője. Míg akkoriban a Honda kezdte a legkorábban a 2009-es felkészülést, szerinte most a Ferrari tett szert hasonló lépéselőnyre.

„A Ferrari szerintem mindenkinél korábban kezdte a munkát, és megvolt az a luxus helyzetük, hogy megszabadultak a megszokott Ferrari-nyomástól” – utalt a 2020-as mélyrepülésükre, aminek köszönhetően idén már nem is vártak tőlük sokat, és átmenetileg berendezkedtek középcsapatnak.

Max Verstappen és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

„Aztán ott a Mercedes és a Red Bull idei küzdelme. Ez biztosan elvonja a figyelmüket, a szélcsatorna- és a CFD-idejüket, és azon csapatok, amelyek nem foglalkoznak az idei évvel, lehetőséget kapnak a feljebb lépésre. És ha figyelembe vesszük, hogy ott vannak a költségkorlátozások is, ez mindenki számára nagy kihívás. A nagy csapatokra óriási munka vár, és ha most is korán kezdesz, több forrásod és időd lesz gondolkodni” – fejtegette Fry.

Borítókép: Lewis Hamilton és Felipe Massa csatája 2008-ban (Fotó: XPB)

További tartalmak