Musorujsag
Élő Eredmények

Hivatalos: visszadobták a Red Bull fellebbezését

Hivatalos: visszadobták a Red Bull fellebbezését

FIA
Nem hozott váratlan eredményt az FIA csütörtöki meghallgatása Max Verstappen és Lewis Hamilton silverstone-i balesete ügyében: nincs újratárgyalás.

A Red Bull a múlt pénteken nyújtotta be hivatalos kérelmét az FIA-nál, hogy vizsgálja felül a Brit Nagydíjon 10 másodperces időbüntetéssel sújtott Lewis Hamilton ügyét. Az osztrák csapat a Nemzetközi Sportkódex vonatkozó 14-es cikkelyét használta ki, amely kimondja, ha egy ítélet meghozatala után új, releváns bizonyíték merül fel, ami a döntéshozatali eljárás során még nem állt a bíróság rendelkezésére, az adott ügyet újra lehet tárgyalni.

A múlt példái azt mutatták, az efféle próbálkozások csak nagyon kevés esetben járnak sikerrel, és noha a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko szerdán azt ígérte, hogy amit találtak, az új megvilágításba helyezi a történteket, az FIA a csütörtökön 16 órára meghirdetett videokonferencia során úgy ítélte meg, hogy a Red Bull nem tudott előállni perdöntő újdonsággal, így nem nyitották újra a Hamilton-ügyet.

A hivatalos bejelentésen bő 4 órát ülő FIA az indoklásában azt is fölfedte, mi jelentette (volna) a Red Bulll új bizonyítékát. A csapat kihasználta, hogy a futamot követő héten többedmagával Silverstone-ban maradt tesztelni a jövő évi gumikat, és így lehetősége nyílt pályára küldeni tartalékversenyzőjét, Alexander Albont.

A brit-thai versenyzőt csapata arra kérte, hogy reprodukálja Hamilton vasárnapi első körben követett ívét, és így bizonyítsa, hogy a címvédőnek esélye sem volt olyan tempóval bevenni a Copse-kanyart a Verstappennel való ütközés nélkül.

Noha mindez akár meggyőző is lehetett volna, az FIA megállapította, ez nem egy újonnan fölmerült bizonyíték, hanem egy mesterségesen kreált bizonyíték, amire nem alapozhatnak.

Alexander Albon a Pirelli silverstone-i gumitesztjén a jelek szerint nem csak a Pirellinek dolgozott… (Fotó: Pirelli)

A Red Bull persze nem csak erre próbált építkezni. Az FIA részletezte, mik jelentették a bizonyítékait. Az osztrákok egyfelől előálltak Hamilton és Verstappen GPS-adataival, másfelől összevetették az első körös incidens adatait  és íveit Hamilton és Charles Leclerc 50. körben ugyanazon kanyarban vívott csatájának adataival. Az Albon-kör mellé pedig még szimulációkat is készítettek a balesetről.

Az FIA indoklásában kiemelte, az ügy újranyitásához a felhozott bizonyítékoknak több kritériumnak is meg kell felelniük, így például újnak kell lenniük, lényegesnek és nyomósnak kell lenniük, „rájuk kell bukkanni” és nem kreálni kell őket, és olyasmivel kell előhozakodni, ami a döntés meghozatalának pillanatában még nem állt a rendelkezésre.

Az FIA ezek alapján a következőket állapította meg:

a) Amit bemutattak a bíráknak, az nem lényeges vagy releváns új tényező, amit fölfedeztek és nem volt elérhető a felek részére a döntéshozatal idején.

b) A résztvevő levelének 2-es számú mellékletében csatolt diák, melyek új bizonyítéknak neveztek, nem úgy találták, hanem előállították azzal a szándékkal, hogy segítse a felülvizsgálati kérelmüket. És olyan bizonyítékok alapján kreálták őket, amik a döntéshozatalkor is elérhetőek voltak a résztvevő számára (jelesül a GPS-adatok). Ez egyértelműen nem tesz eleget a 14-es cikkely követelményeinek.

Ezen okból a bíróság visszautasítja a felülvizsgálati kérelmet.

A bírák megjegyzésként még hozzáfűzték, a Red Bull által benyújtott kérelemben szerepeltek bizonyos vádak. Kiemelték, amennyiben sor került volna az újratárgyalásra, ezen vádakkal külön foglalkoztak volna, ám mivel a kérelmet visszadobták, nem döntöttek arról, hogy a leírtak relevánsak-e vagy sem. Hogy mik voltak ezen vádak, azt az FIA nem fedte föl.

Mindez azt jelenti, hogy a Brit Nagydíjon kiszabott 10 másodperces büntetés, valamint a futam Lewis Hamilton győzelmét hozó végeredménye is helyen marad, az ügy végleg lezárult.

Borítókép: Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: F1)

További tartalmak