Musorujsag
Élő Eredmények

Red Bull: 23 méterrel fékezett később Hamilton, mint kellett volna

Red Bull: 23 méterrel fékezett később Hamilton, mint kellett volna

F1, Racefans, Motorsport
A Red Bull csapatfőnöke rendhagyó bizonyítékgyűjtő tesztjükről és annak tanulságairól osztott meg részleteket.

Hiába kérte a Brit Nagydíj első körében történt baleset felülvizsgálatát a Red Bull új bizonyítékokra hivatkozva, az FIA a csütörtök délutáni videós meghallgatásuk után visszadobta kérelmüket, és ezzel végleg lezárta az ügyet. Christian Horner csapatfőnök maga is elismerte, nem láttak nagy esélyt a sikerükre, de kötelességüknek érezték próbálkozni.

„Tudtuk a múltból, hogy egyik ilyen kérelem sem volt eredményes. Érthető is, hogy a bírák nem szeretnék, ha minden egyes döntésüket megkérdőjeleznék. Ugyanakkor úgy éreztük, hogy ennél az esetnél lényeges új bizonyíték merült föl, és a baleset súlyossága miatt érdemes volt megvizsgálni azt. Adott volt a lehetőség arra, hogy bemutassuk ezt a bizonyítékot” – magyarázta el, mire fel a kísérletük.

„Volt egy meghallgatásunk, azt gondoltuk, Lewis veszélyesen versenyzett, és más büntetés lehet belőle. Nem így történt. Minden szubjektív, de nyilván frusztráltak voltunk, mert a büntetés  nem volt mérhető a baleset kimeneteléhez.”

Christian Horner (Fotó: XPB)

A Red Bull beadványában az új bizonyítéknak szánt elemei között volt egy Alexander Albon által teljesített kör, melynél Lewis Hamilton ívét és tempóját lemásolva gyűjtött adatot annak bizonyításához, hogy a mercedeses abból a szögből olyan sebesség mellett nem tudta volna ütközés nélkül bevenni a Copse-kanyart.

Horner elmondta, Albon tesztjével az volt a céljuk, hogy megerősítsék a balesetről készített szimulációik adatait, ám hangsúlyozta, a múlt csütörtöki silverstone-i tesztet nem pusztán ezzel a céllal ejtették meg.

„A tesztet már az esemény előtt is terveztük, mivel ez egy filmes, promóciós nap volt egy kétéves autóval. Ez a módja a tartalékversenyzőnk frissen tartásának. Szóval már egy ideje terveztük a tesztet, nem pusztán a rekonstruálás miatt kerítettünk rá sort.”

Horner szerint így érdekes tanulságokat hozott a tesztjük. „A teszt során megkértük Alexet, hogy menjen hasonló íven, és erősítse meg a szimulációinkat, amiket a szimulációs eszközeinkkel futtattunk le, például a versenyzői szimulátorunkban. Demonstrálni akartuk, hogy azon az íven haladva, azzal a fékponttal mi a végeredmény. Nem tudtuk elérni azt a sebességet, amit Lewis azon az íven. A körülmények egészen hasonlóak voltak. Hasznos adatot gyűjtöttünk, ami megerősítette a szimulációink eredményét.”

„Úgy éreztük az adatok láttán és a baleset komolyságát ismerve, hogy ezek olyan adatok, amik nem voltak elérhetőek a bírák számára a döntés meghozatalakor, ezért bemutattuk őket nekik.”

Alexander Albon (Fotó: XPB)

A brit elárulta, számításaik szerint Hamilton nem keveset, 23 métert tévedett a Copse-kanyar féktávjával.

„A tegnapi egy fair meghallgatás volt, átbeszéltük az adatokat, az autók helyzetét, a tempójukat, a tényt, hogy Lewisnak huszonhárom méterrel kellett volna korábban fékeznie ahhoz, hogy bevegye a kanyart, valamint azt a tényt, hogy Max hasonló íven mozgott, mint Charles Leclerc (az 50. körben), és hogy ugyanaz lett volna a végkimenetel, mint Charles-nál, ha Lewis is ugyanúgy közelít a kanyarhoz.”

„Szóval bemutattuk az adatokat, és úgy éreztük, ez egy fair meghallgatás. A bírák viszont úgy vélték, ez nem új bizonyíték, ezért nem lett belőle felülvizsgálat, és mi ezt elfogadjuk.”

A Red Bull 23 méteres megállapítására a Mercedesnél azzal reagáltak, hogy szerintük elég komolytalan volt ellenfelük szimulációja. „Mi nem hagyatkoznánk egy olyan virtuális modellezésre, amit egy rivális autójáról készítenek. Elég gyenge adatokra alapoztak” – jegyezték meg a mérnökök, utalva arra, hogy a Red Bull aligha ismerheti jól az ő autójukat.

Ők emellett azt is megjegyezték, hogy Verstappen is túl gyorsan ment bele a kanyarba, 1 km/órával nagyobb tempóval, mint az üres tankos,lágy gumis időmérős körén. Szerintük ha nem ütköznek a holland ugyanúgy letért volna a pályáról a kijáratnál, mint Leclerc az 50. körben Hamilton ellen.

Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: F1)

Horner hangsúlyozta, egy pillanatig sem merült föl bennük, hogy Hamilton szándékosan hajtott Verstappenbe, csupán azt állítják, hogy bármilyen jó versenyző is Lewis Hamilton, is véthet hibákat. „Egy hétszeres világbajnok is követhet el hibát, vagy mérhet föl rosszul egy helyzetet.”

Ami a visszadobott kérelmüket illeti, Horner kiemelte: „Ebben a küzdelemben az apró különbségek számítanak, ezért minden követ megmozgattunk. Természetesen egy balesetnél és ilyen becsapódásnál teljes vizsgálatot végzel.”

„Bolondok lettünk volna nem megpróbálni, és megbántuk volna, ha nem tesszük.”

„De a fejezetet már lezártuk, a bírák döntöttek, mostantól csak a hétvégére és a bajnokság hátralévő részére összpontosítunk.”

A kérdésre, szerinte fog-e változni Verstappen és Hamilton egymással vívott csatája a baleset hatására, némi gondolkodás után annyit mondott: „Kétlem.”

Borítókép: Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: Formula1/Twitter)

További tartalmak