Musorujsag
Élő Eredmények

Egy legenda emlékei az elsőről – 30 éve debütált az F1-ben Michael Schumacher

Egy legenda emlékei az elsőről – 30 éve debütált az F1-ben Michael Schumacher

Auto Motor und Sport
Napra pontosan harminc évvel ezelőtt mutatkozott be Michael Schumacher a Forma–1-ben. Az évforduló alkalmából a nap folyamán visszaemlékezünk a rekordokkal kövezett pályafutás kezdeteire. Elsőként a hétszeres bajnok emlékeit osztjuk meg.

1991. augusztus 25-e igazi mérföldkő a Forma–1 történetében, hiszen azon a 30 évvel ezelőtti napon teljesítette legelső királykategóriás versenyét Michael Schumacher. Túl hosszú futamról nem volt szó, csupán pár száz méterig tartott, ám az előzményei miatt így is emlékezetesre sikerült, amit aztán a következmények is alátámasztottak.

Schumacher az F1-ben abban a szezonban bemutatkozó Jordan versenyzőjeként csöppent bele a Belga Nagydíjba, egy évvel korábban, min ahogy a Mercedesszel és a menedzserével a bemutatkozását tervezték. Az ír csapat Bertrand Gachot helyére keresett beugrót, miután a francia versenyzőt egy londoni taxisofőrrel való hónapokkal korábbi incidense miatt börtönbe csukták.

„Annyira már nem emlékszem, mikor értesültem az első F1-es szereplésemről, de a menedzserem, Willi Weber szólt róla a futamot megelőző vasárnap. Emlékszem, hétfőn üléspróbára mentem. Amúgy is Angliába akartunk utazni, mert eredetileg azt terveztük, hogy Forma–1-es csapatokkal tárgyalunk az 1992-es szezonról. Ha jól emlékszem, az Arrows neve merült föl. Amikor hallottam, hogy már egy hét múlva beugorhatok, az olyan volt számomra, mintha karácsony lenne”

– mesélte Schumacher az Auto Motor und Sportnak 2011-ben, a debütálása 20. évfordulóján.

Michael Schumacher 1991-ben a Belga Nagydíjon (Fotó: Photo4 / XPB Images)

Schumacher megemlítette, az első tesztjén John Watson korábbi tesztversenyző, az első futamon pedig cspattársa, Andrea de Cesaris kölcsönoveralljában ült volán mögé, annyira nem volt idő felkészülni a bemutatkozására.

„Az olyan dolgokat, mint hogy a Jordannek gondja volt Gachot bebörtönzésével, vagy hogy a csapatnak problémát jelentett a nevem helyes leírása, csak mellékesen érzékeltem, fejben én már teljes mértékben Spában jártam. Willi minden mást távol tartott tőlem.”

Schumacher már a keddi silverstone-i első tesztjén lenyűgözte a csapat tagjait azzal, hogy nem kevéssel gyorsabbnak bizonyult Andrea de Cesaris addig futott legjobb körénél. „Amikor először ültem be az autóba, azt gondoltam, sosem fog sikerülni. Visszatekintve elmondhatom, a Forma–3000-es versenyem, amit pár héttel korábban teljesítettem Japánban, nagyobb segítséget jelentettek, mint a sportautós tapasztalatom. A sportautók teljesítménye ugyan vetekedett a Forma–1-esekével, de sokkal nehézkesebben mozogtak.”

„Rendkívül hamar jól éreztem magam. Annyira, hogy pár kör után kihívtak a boxba, és mondták, hogy nyugodtabban kéne mennem, mert szükségük van az autóra a hétvégén. Nem volt viszonyítási időm Silverstone-ban, nem tudtam, mi számít gyors körnek, nem tudtam, mennyire voltam gyors. Valamikor mondták, hogy jóval gyorsabb voltam, mint korábban a csapat bármikor, de nem mondták el, mennyivel. De nem értékeltem túl ezt, mert nem tudtam, korábban milyen körülmények között mentek. Lehet, hogy januárban vagy februárban voltak ott.”

A fiatal német csak annyit tudott, hogy Mika Häkkinennél gyorsabb volt valamennyivel, de összehasonlító adatok nem álltak a rendelkezésére. „Talán tudatosan bizonytalanságban tartottak. Eddie akkor még se pénzt, se szerződést nem kapott, és folyamatosan fenyegetett, azt hajtogatva, hogy szerződés nélkül  nincs verseny.”

Michael Schumacher 1991-ben a Belga Nagydíjon (Fotó: Photo4 / XPB Images)

Eddie Jordan csapattulajdonos abban a hitben választotta Schumachert régi jó barátja, Stefan Johansson helyett, hogy a német 150 ezer fontot fizet a Mercedes segítségével a debütálásáért, szemben a pénzt kérő svéddel, illetve hogy Schumacher ismeri a belga pályát, mint a tenyerét. Utóbbit menedzsere, Willi Weber hazudta Jordannek az első telefonbeszélgetésük alkalmával.

Schumacher ezt a sztorit kicsit másképp ismerte. „Ami a hazugságot illeti, hogy azt mondtam a csapatnak, korábban már ott voltam Spában, muszáj tisztáznom. Eddie az első beszélgetésük során kérdezte Willit, hogy versenyeztem-e már ott. Willi igennel felelt, mert nem tudta elképzelni, hogy még sosem voltam ott. Abból indult ki, hogy Spa a sportautós programban szerepelt. Csakhogy én akkor F3-as versenyen vettem részt. Csak a hétvégén tisztázódott, hogy Spa új pálya volt számomra.”

Noha a Jordan Spába érkezve megkérte tapasztalt versenyzőjét, Andrea de Cesarist, hogy vigye el egy körre autóval új kollégáját, az olasz később lemondta ezt, mondván, túl sok a dolga, és csak azt magyarázta el Schumachernek, mely kanyarokat hányas sebességi fokozatban kell venni.

Jobb híján Schumacher egy összecsukható kerékpárral ment pár kört a dimbes-dombos pályán.

„A pálya megismerése kerékpárral és gyalog történt. Nem találtam annyira rossznak, mivel a sportautóknál és a Forma–3-ban megszoktam, hogy gyorsan kell alkalmazkodnom a különböző pályákhoz.”

Schumacher a Jordan egyes tagjaival együtt egy lepukkant ifjúsági szállóban szállt meg a hétvégén. „Meglepődtem, mert azt gondoltam, a Forma–1 a királykategória. A Mercedesnél sem luxushotelekben laktuk, ott is spóroltak a pénzzel. Szegény Willi kicsit húzta a száját a szoba láttán, mivel ő a jó hotelekhez szokott. Nekem nem volt különösebb bajom vele, kivéve, hogy meg voltam fázva, és nem működött a fűtés a szobában.”

Schumacher az első tréningen még elmaradt Andrea de Cesaristól, ám a folytatásban már folyamatosan gyorsabb volt a 160. hétvégéjét teljesítő csapattársánál. A Jordan emberei a silverstone-i teszthez hasonlóan ekkor is aggódtak, hogy a fiatal versenyző túlzásba esik és kárt tesz az autójukban, ám ő végig irányítása alatt tartott mindent.

Magabiztosságát jelezte, hogy a kvalifikáción még az akkor háromszoros világbajnok Alain Prostnak is ökölrázással jelezte, nem örül, hogy tönkretette az egyik gyorskörét. Emiatt Schumachernek később jelenése is volt a bíróság előtt, ahol kapott egy feddést. „Már akkor sem értettem, ha a kollégák nem hagynak helyet a gyorskörödön. Prostnak sem tört volna el a keze attól, hogy kicsit félreáll és elenged.”

Az újonc végül a 8. idővel kvalifikálta magát, 7 tizeddel megelőzve De Cesarist. Később Riccardo Patrese büntetésével a 7. rajtkocka lett az övé, miközben csapata megállapította, ha Jean Alesi megforgása miatt nem kell visszavennie az utolsó köre végén a Buszmegállóban, akár 5.-ként is végezhetett volna.

Schumacher a hétvége során minden versenyzéssel nem kapcsolatos történést kizárt, csak a munkájára figyelt. Arról sem volt fogalma, hogy a vasárnapi debütálását veszélybe sodorta, hogy a Jordan autóit és felszerelését ideiglenesen lefoglalták a hatóságok, mivel egy belga versenyző, aki korábban nagyobb összeget fizetett nekik, sosem kapta meg az ígért tesztlehetőségét. Az ügyet végül Bernie Ecclestone közbenjárására simították el.

Michael Schumacher 1991-ben a Belga Nagydíjon (Fotó: Photo4 / XPB Images)

A vasárnapi versenyen Schumacher az 5. helyre jött föl, előtte kizárólag világbajnokok álltak az első hajtűkanyarban. Abból viszont már problémás volt a kigyorsítása, és az Eau Rouge után félre is kellett kormányoznia a Jordanjét. Kuplunghiba miatt. Schumachernek ugyan nem volt tapasztalata az F1-es állórajtokkal, és alapvetően nem úgy kezelte a kuplungot, ahogyan a csapa elvárta volna, ám Gary Anderson főtervező elismerte, hogy kiesése az ő hibájuk is volt, mivel egyszerűen spóroltak a technikán.

„Már a bemelegítő edzésen gondom volt a kuplunggal. A megbeszélésen szóltam is arról, hogy csúszik. Sokat beszéltünk róla, cseréljünk-e, de végül Eddie azt mondta, túl sok pénzbe kerülne. Aztán tönkre is ment” – mondta Schumacher.

A La Source-nál lefelé váltottam, és már akkor éreztem az első jeleket, hogy nem teljesen fog. Amikor gázt adtam, már nem ment. A futam további részét a pályán néztem végig, De Cesaris kiesésével, aki akkor a második helyen állt.”

Csapattársa élete egyik legjobb versenyét futotta azon a délutánon, és jó esélye volt rá, hogy utolérje, és elvegye a győzelmet Ayrton Sennától. Végül motorhiba miatt adta föl, melynek hátterében az állt, hogy a Cosworth „elfelejtett” szólni a Jordannak, hogy a használt új specifikációhoz több olajra van szükség, mint amennyit addig használtak.

Emiatt jó eséllyel Michael Schumacher is föladta volna a versenyt, ha nincs a kuplunghibája. Tekintve, hogy míg De Cesaris a 14. helyről jött föl másodiknak, Schumachernek és a Jordannek is meggyőződése, hogy a német a 7. helyről dobogós lehetett volna. Persze csak motorhiba nélkül.

„Nekem azt mondták, hogy egy kő találta el a hűtőjét, de mint kiderült, ez nem is volt igaz. Mivel egy kicsit gyorsabb voltam Andreánál, abból indulhatunk ki, hogy legalább egy dobogóért harcolhattam volna, de talán még nyerhettem is volna. Nagy esély volt, és természetesen bosszantott, hogy egy kihagyott lehetőség lett belőle” – mondta a rekordbajnok.

Schumacher dupla szerencsével talán már az első F1-es versenyét megnyerhette volna, ám ez sem kellett ahhoz, hogy azon a 30 évvel ezelőtti Belga Nagydíjon és azt követően a boxutcában ő legyen a fő téma.

Aztán jött a Benetton, Bernie Ecclestone, az éjszakába nyúló vita a Villa D’Este-ben, a történet további része pedig jól ismert.

További tartalmak