Musorujsag
Élő Eredmények

Kisebb vízfüggönyt húzó F1-es autók kellenek Gasly szerint

Kisebb vízfüggönyt húzó F1-es autók kellenek Gasly szerint

Autosport
Miközben a 2022-es szabályok kidolgozásánál a Forma–1 kiemelten foglalkozott az autók követhetőségének javításával, Pierre Gasly szerint ideje az esőben is jobban működővé alakítani a versenygépeket.

Amióta az F1 bevezette a jelenlegi szélesebb, nagyobb leszorítóerővel rendelkező autókat, a korábbinál is többet panaszkodnak a versenyzők, hogy nehéz követni egymást. Az F1 e problémát kívánta megoldani a jövőre debütáló, teljesen új koncepciójú autógenerációval. Vasárnap Spában ugyanakkor megmutatkozott, hogy a versenyzésnek további problémás aspektusai is vannak a mostani gépekkel.

A Belga Nagydíjat alapvetően az eső hiúsította meg, ám a fő problémát ezúttal nem annyira a pályán álló víz mennyisége és a rossz tapadási viszonyok jelentették, mint az, hogy a vezető Max Verstappent leszámítva még a biztonsági autó mögött haladva sem látott senki semmit.

Max Verstappen (Fotó: Honda)

Többen is megjegyezték, a szombati időmérő edzésen volt, hogy a vasárnapinál rosszabb volt a pálya állapota. A Q3-at például így is elindította az FIA, igaz, Michael Masi ezt utólag megbánta. Egy kört egymástól viszonylag távol talán lehetett teljesíteni a vizes Spában, ám vonatszerűen versenyezni a látási viszonyok miatt nem volt mód.

Sebastian Vettel kezdő F1-esként részt vett a híres 2007-es Japán Nagydíjon, ahol a fudzsi versenypályát elárasztotta a víz, ám akkor ez sem gátolta meg a futam lebonyolítását. A kérdésre, miért lehetett versenyezni akkor, és miért nem lehetett most, a német rámutatott: sokat változtak azóta az autók és a gumik is.

„Akkor is sok időt töltöttünk a biztonsági autó mögött. És mások voltak a gumik, ha értik, hogy mire gondolok” – utalt arra, hogy a Pirelli abroncsai jobban fölverik a vízpermetet, mint az akkori Bridgestone-ok. E téren egyébként is nagy változás, hogy a jelenlegi abroncsok lényegesen szélesebb futófelülettel rendelkeznek, ami szintén nem kedvez az esőfüggöny szempontjából.

Pierre Gasly szerint ebből tanulva a Forma–1-nek most foglalkoznia kell az esős követhetőség problémájával is, melynek középpontjában nem a turbulens légáramlatok, hanem az vízfüggöny rossz hatásának csökkentése kell, hogy álljon.

„Sajnos nem gondolnám, hogy bármi más megoldás lett volna a látási viszonyok miatt. Ha egy autó megállt volna valamiért a pályán, vagy mondjuk ütközött volna, sok másik autó mehetett volna bele oldalról. Ilyenkor mindenkinek az előtte haladókra kell hagyatkoznia, hogy ők a pályán maradnak, és azonos tempóval kell mennetek, mert ha valaki megáll, és te kétszázzal, kétszázötvennel érkezel, a látótávolság pedig harminc méter, esélyed sincs megállni. És elég borzalmas dolgot láttunk már ezen a pályán” – utalt a közelmúlt nagy baleseteire.

Fotó: XPB

„Meg kell próbálnunk csökkenteni az autók mögött felverődő víz mennyiségét, mert ez a fő gond. Amikor az orvosi autót figyeltem, az nyilván sokkal lassabban ment, de a felvert víz is sokkal kisebb volt, mint a mi autóinkkal. Szóval az F1-nek erre a területre kéne fókuszálnia a következő években, mert ha csökkentenénk a vízpermetet, jobbak lennének a látási viszonyok. És igen, így is ott a felúszás és a sok csúszkálás, de onnantól már rajtunk, versenyzőkön múlna, hogy a határig megyünk-e az adott tapadás mellett, és közben legalább látnánk. Vasárnap a látási viszonyok jelentették a problémát” – fejtegette az Alpha Tauri 6.-ként rangsorolt versenyzője.

Borítókép: Fotó: Alpha Tauri

További tartalmak