Musorujsag
Élő Eredmények

Berger, Mansell: A mi időnkben elrajtoltatták volna a spái versenyt

Berger, Mansell: A mi időnkben elrajtoltatták volna a spái versenyt

F1i.com, Motorsport-Magazin
Több régi F1-es versenyző is kritikusan nyilatkozott a Belga Nagydíj eső miatti lefújásáról. Gerhard Berger szerint az ő idejükben nem lett volna kérdés a rajt, Nigel Mansellnek ötlete is van a megoldásra.

„Nonszensz, ha valaki azt emlegeti, hogy húsz éve versenyeztek ilyen esőben” – jelentette ki Carlos Sainz az esős viszonyok miatt meghiúsult múlt vasárnapi Belga Nagydíj után. A jelenlegi mezőny tagjai (legyen szó a veterán Fernando Alonsóról vagy a fiatal Lando Norrisról) egyöntetűen egyetértettek abban, hogy helyes döntés volt az FIA részéről nem elrajtoltatni őket a pocsék látási viszonyok mellett. Többen megjegyezték, a jelenlegi autó- és gumigeneráció sajátossága, hogy ennyire sűrű vízfüggöny keletkezik a pályán, ami miatt az amúgy nem rendkívül nagy esőben sem tudnak versenyezni.

A 20, sőt 30-40 évvel ezelőtt versenyző generáció ehhez képest kissé mégis furcsállotta a kialakult helyzetet. „Szerintem ez olyan verseny volt, ahol ugyan rosszak voltak a látási viszonyok, de semmi sem szólt a rajt ellen” – jelentette ki a Servus TV adásában az 1997-ben visszavonult Gerhard Berger. „Mivel a Forma–1 esőben is versenyez, ilyen körülmények között is menniük kellett volna. Ha ma fellapozok egy újságot, és látom benne a győztest a trófeával, azt nem találom helyénvalónak, mivel nem is volt versenyünk.”

„Saját tapasztalatból tudom, milyen a felúszás, és azt is, milyenek a rossz látási viszonyok. Ha kételkedsz, egyszerűen le kell venned a gázról a lábad. Ha a mi időnkhöz viszonyítunk, ma sokkal nagyobbak a bukóterek, és a vonalvezetés is veszélyesebb volt régen.”

Fotó: XPB

Berger úgy véli, ha a verseny lefújása ellen felszólaló Bernie Ecclestone irányítaná még az F1-et, múlt vasárnap is lett volna valamilyen futam. „Bernie a mi időnkben nagyon erős vezető volt, és egyszerűen eldöntötte volna, magára vállalta volna a felelősséget. Meghúzta volna a vonalat.”

Az F1 történetében eddig hat olyan verseny volt, amelyen a félbeszakítás miatt csak félpontokat osztottak ki. Berger 1991-ben a 14 körös adelaide-i futamnak volt a résztvevője ezek közül. „Talán két verseny volt, ahol meg lehetett kérdőjelezni az elindításukat. Az egyik még a pályafutásom előtt Fudzsiban volt (1976), a másik 1991-ben Adelaide-ben, ami nagyon kritikus helyzet volt. Bernie viszont hagyta, hogy elrajtoljunk, noha mondtuk neki, hogy szerintünk nem lehet így vezetni.”

Berger korábbi ellenfele, Nigel Mansell ugyancsak az idők változására hívta fel a figyelmet Peter Windsor Youtube-csatornáján. „Mi monszunidőben is versenyeztünk. Ausztráliában (1991) és Japánban (1994) is monszun volt, de Estorilban is (1985), valamint sosem felejtem el, milyen borzalmas idő volt Monacóban (1984)” – sorolta a nagy esőfutamokat.

A múlt vasárnapig az F1 legrövidebb versenyének számító 1991-es Ausztrál Nagydíj (Fotó: XPB)

Az 1992-es bajnok ugyanakkor rámutatott, azóta történt egy nagy változás az F1-ben.

„Mi módosíthattuk az autók hasmagasságát, hogy alatta elmenjen a víz, növelhettük a szárnyak méretét, hogy nagyobb leszorítóerőnk legyen, és jobban tudtuk irányítani az autót. Kihagyott lehetőség, hogy nem módosították a szabályokat, és nem hagyták, hogy a versenyzők és csapatok átállíthassák az autóikat. Megemelhették volna a hasmagasságot, növelhették volna a leszorítóerőt, akár még a kerékdőlést is változtathatták volna.”

„Lewis Hamilton szavaival élve ez botrányos vége ért, és úgy vélem, a Forma–1-nek nagy kárt okozott, bántotta a szurkolókat és korábbi versenyzőként engem is. Megloptak minket, miközben egy nagyon-nagyon jó verseny lehetett volna belőle.”

Mansell úgy véli, a verseny elrajtolhatott volna, és ha a lassú biztonsági autó helyett amolyan virtuális biztonsági autós fázist iktatnak be, melynél az autók nagyobb távolságot tarthatnak egymás mögött, miközben visszafogják a tempójukat, kicsit javíthattak volna a pálya állapotán, és pár kör után annyi vizet „lejárhattak volna” az aszfaltról, hogy máris jobb lett volna a helyzet. „Ezzel csak azt akarom mondani, hogy nem látszott semmi próbálkozás a verseny megvalósulásáért. És szerintem ez nagy kár, mert lett volna rá több mód is. Annyira okos emberek vannak ott, és elvették tőlünk a versenyt lehetőségét, valamint a lehetőséget a versenyzőktől arra, hogy megmutassák, milyen mesés versenyzők mennek az F1-ben.”

Fotó: XPB

A brit hozzátette:

„Tudom, hogy a biztonság és az egészség mindenkinél az első. Nem akarom kritizálni a hozott döntéseket. Csak annyit mondok, hogy az F1-ben a legnagyobb koponyák dolgoznak, és volt mód rá, hogy műsorral szolgáljanak, még ha húsz-harminc másodperccel lassabban is köröznek, hogy lássák, az autók ki tudják-e szorítani a vizet a pályáról.”

Az elmélet persze szép, de valós alapot jelentő szabályok nélkül csak elmélet marad. Az F1 résztvevői a közeljövőben éppen erre fognak összpontosítani: olyan szabályokat szeretnének kidolgozni, amik hasonló esetekben kevesebb vitát és bonyodalmat eredményeznek.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak