Az évtizedek során legendássá vált futamokat teljesített az F1 mezőnye esőben, ám mintha az utóbbi években a korábbinál nagyobb problémát jelentene a mezőnynek vizes körülmények között versenyezni. Jó példa volt erre a Belga Nagydíj, ahol a pályát még nagyjából használhatónak ítélték a versenyzők, ám a látási viszonyok annyira rosszak voltak, hogy képtelenség volt elengedni a versenyzőket.
Voltak, akik ebből azt a következtetést vonták le, hogy az F1 egyszerűen puhányabbá vált, az FIA nem mer felelősséget vállalni, a versenyzők kevésbé bátrak. E megítélésen nem segít, hogy több korábbi versenyző is hangoztatta, az ő idejükben biztosan lett volna verseny ilyen körülmények között.
Sebastian Vettelre és Fernando Alonsóra nem lehet azt mondani, hogy nem versenyzett az emlegetet „régi időkben”. Mindketten több nagy esős futam résztvevői voltak, többek között a híres 2007-es fudzsi versenyen is indultak, melyen a mezőny a nagy eső miatt 19 kört biztonsági autó mögött teljesített, mielőtt elindították volna.
Vettel szerint az autók és a gumik változása együttesen felelős azért, hogy a mai F1-ben nehezebb esőben versenyezni. „Úgy vélem, a kockázatvállaló kedv ugyanolyan, mint akkor volt. Örömmel versenyzünk, ha biztonságos. Az autók változtak. Jelentős a szívóhatása a mostani autóknak, és nagyobb a leszorítóerő. Ez a jelek szerint több vizet szív fel a talajról.”
„Emellett a gumik is változtak. Az extrém esőgumikkal, amiket régen használtunk, akkoriban könnyebb volt nagyon-nagyon vizes pályán versenyezni, amikor sok víz állt a pályán” – utalt a Bridgestone időszakára.
Alonso hasonló okokra vezeti vissza a mai helyzetet. „A legnagyobb változást az évek során a gumiknál figyelhettük meg. Ezek az autók valamiért, talán az új aerodinamikai szabályok miatt nagyobb vízfüggönyt húznak, és a gumik is szélesebbek ma, mint voltak 2007-ben. Talán az extrém gumik kicsit erősebbek voltak akkoriban. Talán a gumik mérete segített a vízátfolyásoknál.”
„Emellett a pálya természete is ott van. Spa egy csúcstempójú pálya, hosszú egyenesekkel, és a vízpermet sokáig megmarad. Szóval a körülmények szerintem nem voltak alkalmasak a versenyzésre. Csak idő kérdése volt, hogy történjen egy nagy baleset, és az FIA el akarta ezt kerülni. Helyes döntés volt” – állapította meg a spanyol.
Hozzátette: „A pontosztás már más kérdés. Azzal teljességgel nem értek egyet. De a körülmények nem voltak alkalmasak a versenyre. Ezzel teljesen egyetértek.”