Musorujsag
Élő Eredmények

Kubica: 2010 óta ez volt az első valódi F1-es versenyem

Kubica: 2010 óta ez volt az első valódi F1-es versenyem

Motorsport-Total, Motorsport Week
Bár két éve teljesített már egy szezont Robert Kubica a Forma–1-ben a ralis balesete óta, mégis a vasárnapi váratlanul jött szereplését érezte a valódi visszatérésének.

Kényszerű választás volt egy nem kívánt helyzetben, így senki sem várt tőle csodákat. Robert Kubica szombat reggel tudta csak meg, hogy az Alfa Romeónak szüksége lesz rá, miután Kimi Räikkönen pozitív koronavírus-tesztet produkált. Egyetlen órája volt megismerkedni a zandvoorti pályával, az idén három szabadedzésen már tesztelt autó beállításaival, viselkedésével, és máris jöttek az éles bevetések.

A Q3-be jutó és ott a 7. helyével a pályafutása legjobb eredményét beállító Antonio Giovinazzival nem tudott lépést tartani, ám a körülményekhez képest szépen fejlődött minden körével. Gyenge pontját az 1-es és a döntött 3-as kanyarok jelentették. Előbbinél nem mert igazán későn fékezni, mert nem akart autót törni, utóbbiban pedig csak keresgélte az íveket, ahogy péntektől az ellenfelek is.

Kubica a verseny előtt elmondta, biztosra akar menni, kockázatvállalás helyett a célba érkezés a legfőbb célkitűzése, és ezt meg is valósította. A 16. helyről indult, a 15. helyen intették le, a defekt miatt visszaeső Giovinazzi mögött, és a verseny során több csatát is vívott más csapatok versenyzőivel.

Robert Kubica (Fotó: XPB)

„Ez kemény volt. Nemcsak fizikálisan, mentálisan is” – állapította meg a futam után a lengyel. „Kevéssel a verseny előtt találkoztam George-dzsal (Russell, a 2019-es williamses csapattársa), és azt mondta, ez a pálya fizikálisan igazán megterhelő. Emellett mindenki arra számított, hogy kaotikus verseny jön, sok megszakítással.”

Végül meglepő módon se biztonsági autó, se komoly baleset, se piros zászlós megszakítás nem jött, így Kubica lehetőségei is korlátozottak voltak az előrelépésre. Kihívás viszont így is várt rá bőséggel. „Nem tudtam, milyen lesz az autó, mekkora tapadást veszítünk majd, hogyan változik a vezethetőség. Sosem mentem a közepes vagy a kemény gumikkal ezen a pályán. Az elején sokáig kint maradtunk a közepesen, talán egy kicsit túlságosan is sokáig. Sok időt vesztettem, ezenkívül ebben az időszakban köröztek le, és nehéz volt követni a másik autókat az elhasznált gumin. Az embert megelőzi egy gyorsabb autó, már ezzel két másodpercet veszítesz, de utána le is kell maradni, mert különben az autó vezethetetlenné válik.”

„Egyszer, amikor az első kanyarban engedtem el Lewist, azt gondoltam, lazábban veszem a másodikat, de hirtelen nem volt tapadásom. Rendkívül nehéz követni a másikat. Tudtam, hogy nehéz, de nem emlékeztem rá, mennyire. Szóval nagy kihívás volt”

– magyarázta.

Robert Kubica (Fotó: XPB)

Azonban valós csatákból is kijutott neki. Sebastian Vettelt például addig tartotta maga mögött, amíg a német nem ment bele egy kockázatos belső íves manőverbe a 3-as kanyarban, és nem forgott meg. A hajrában pedig Nicholas Latifi Williamsét érte utol, és előzte meg sikeresen.

„Jó utolsó szektort tudtam menni, és a kijáratnál elég közel maradtam hozzá. Emellett teljesen fel voltak töltve az akkumulátoraim, szóval mindent kihoztam a motorból és a DRS-ből. Tudtam, hogy elég könnyű manőver lehet így” – mondta az előzéséről, amire az utolsó körben került sor, amikor Valtteri Bottas lekörözte a kanadait. „Ezt igazán élveztem, hogy őszinte legyek.”

 

11 év után először „valódi” F1-es versenyen…

Forgalomban autózni, más csapatokkal csatázni – Kubica 2019-ben ugyan teljesített egy idényt a Williams versenyzőjeként, a vasárnapi tapasztalatok mégis újszerűnek hatottak számára, mivel két éve végig csak a mezőny végén kullogtak, legfeljebb Russell-lel csatákat vívva.

Az egyszeres futamgyőztes meg is állapította, neki ez volt az igazi visszatérés az F1-es versenyzéshez a 2011-es ralis balesete után…

„2010 óta most először éreztem újra, hogy a Forma–1-ben versenyzek. A verseny sokkal egyszerűbb volt, mint 2019-ben bármelyik. Noha sok dolgon tudnék javítani, de mindent egybevetve igazán elégedetten térhetek haza”

– összegzett.

Ha pontot tudott volna szerezni az Alfával, az alighanem nagyot szólt volna, akárcsak tavaly Nico Hülkenberg Racing Point-os beugrásai. Kubica azonban efféle eredményeket nem is várt magától. „Ebben a sportágban nincsenek csodák. Szinte lehetetlen csak úgy beleülni egy autóba, és azonnal gyorsnak lenni vele.”

Ennek kapcsán megjegyezte, noha már ismerte a C41-es gépet, az kevésbé passzol hozzá, mint az Alfa Romeo múlt évi autója. Meggyőződése, hogy 2020-ban sokkal sikeresebb lett volna egy hasonló beugrása, mint most. „Kár, hogy így van. Több oka is van, hogy problémáim vannak, de nem foglalkoztam azzal, hogy dolgoznom kéne ezen. Mindig az állandó versenyzőkre fókuszál a csapat, ezért én nem is vesztegettem pénzt vagy időt arra, hogy megoldást találjunk a problémáimra.”

Robert Kubica (Fotó: Alfa Romeo) Robert Kubica (Fotó: Alfa Romeo)

Hozzátette, egyéb hiányosságai is voltak, például a rajtnál. „A két évem alatt talán ha három rajtgyakorlatot csináltam az Alfánál, mielőtt most felálltam volna a rajtrácsra.”

Tartalékként persze készenlétben állt, de az szerinte önmagában kevés.

„Igen, tartalékversenyző vagyok, de a valóság az, hogy az ember nem arra készül, hogy történik valami. Szóval ez olyan, mint amikor egy játékosnak, aki két évet kihagyott, belenyomnák az ütőt a kezébe, hogy játsszon egy meccset Wimbledonban.”

„A csapat mindenesetre mindent megtett értem, nagyszerű támogatást kaptam tőlük, a mérnököktől. A versenymérnököm átsegített a nehéz helyzeteken a futam során. Ez volt az első alkalom, hogy elfogadtam, hogy valaki hozzám beszél menet közben… Normál esetben utálom ezt, de most sokat segített.”

„Természetesen reméltük, hogy jobb eredményt érünk el, különösen Antonióval. De úgy vélem, tegnap kellett volna jobb munkát végeznünk. Ha viszont minden tényezőt egybevetünk, elégedetten megyek haza.”

 

A sprintfutam nem segítené

Az egyelőre még kérdéses, lesz-e számára folytatás. Kimi Räikkönen visszatéréséhez mindenekelőtt egy negatív vírusteszt szükséges. Kubicát az esetleges újabb bevetés már nem érné váratlanul, ám hogy sokkal felkészültebben vágna neki az Olasz Nagydíjnak, azt túlzás lenne állítani. A mostani tudniillik a második sprintkvalifikációs hétvége lesz, vagyis a versenyzőknek egyetlen óra gyakorlási lehetőség jut az első éles küzdelem, a pénteki időmérő edzés előtt.

„Az biztos, hogy felkészültebb leszek, mivel arra egyáltalán nem készültem, hogy most versenyezni fogok. De még nem tudom, hogy megtörténik-e. Tegnap azt mondták, hogy peches vagyok, mert más formátuma lesz a hétvégének. Nekem most időre lenne szükségem az autóban az időmérő előtt, de ha Monzában vezetni fogok, akkor csak egy óra szabadedzésem lesz. Szóval nem lenne egyszerű, ha tényleg így alakulna” – tekintett előre.

Borítókép: Robert Kubica (Fotó: Alfa Romeo)

További tartalmak