Musorujsag
Élő Eredmények

Kettős mércét emleget a Ferrari a Mercedes motortrükkje kapcsán…

Kettős mércét emleget a Ferrari a Mercedes motortrükkje kapcsán…

Motorsport-Total
A Mercedes mostani motortrükkjét látva kettős mércét emleget a 2019-es motorjával kínos helyzetbe került Ferrari csapatfőnöke.

A Red Bull és a Ferrari is tart a hétvégi monzai versenytől. Más-más módon, de ennek oka mindkét esetben a motor. Előbbi csapatot az aggasztja, hogy fő bajnoki ellenfelük, a Mercedes az utóbbi időben újra lépéselőnyre tett szert velük szemben az egyenesekben; utóbbi gárda pedig a tavaly óta elért fejlődés ellenére is lóerőhiányosnak számító erőforrása miatt érzi úgy, hogy nehéz hétvége vár rá.

A párhuzamot nem véletlenül vontuk. Maga a Ferrari is megtette a két helyzet mögött álló okok kapcsán.

Mint arról már beszámoltunk, a mostanság nagyon egy követ fújó Red Bull és Ferrari az utóbbi időben gyanakodni kezdett a motorteljesítmény terén váratlan előrelépést tévő Mercedesre, és arra jutottak, hogy a csillagosok egy trükköt vetnek be, mellyel a kanyarokból történő kigyorsításnál átmenetileg extra teljesítmény nyerhető. A két csapat úgy sejti, hogy a Mercedes a töltőlevegő-hűtőnél vet be olyan megoldást, amivel hatékonyabban hűti le és sűrűbbé teszi a motorba áramló levegőt, így ezáltal a Red Bull számításai szerint egy bizonyos időszakig akár 20 többletlóerőt is nyerhet.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

A Red Bull nemrég hivatalos útra vitte a dolgot: kérdéseket intézett az FIA-hoz, és a helyzet tisztázását kérte. A csapatnál nem tartják kizártnak, hogy a Mercedes nemcsak hatékonyabbá teszi a hűtés folyamatát, de tilosba is téved, és a szabályokban foglaltakhoz képest jobban lehűti a levegőt, de úgy, hogy azt a hőmérsékletet mérő szenzor a pozíciójából adódóan ne érzékelhesse.

És itt jön a képbe a Ferrari. A vörösöket 2019 után tudniillik egy olyan motorügy indította meg a lejtőn, aminél ugyancsak egy szenzor, az üzemanyagátfolyás-mérő érzékelő kijátszása állt a középpontban. A Scuderia 2019-ben utolérhetetlen volt az egyenesekben, és bár az FIA alapos vizsgálatai nem zárultak hivatalos büntetéssel, a csapat egy titkosított megállapodást kötött a szövetséggel, melyről csak annyi tudható, hogy a trükkjükről való lemondást, és ezáltal komoly teljesítményvesztést eredményezett, amit a mai napig nem hevertek ki teljesen.

Nem csoda hát, hogy Mattia Binotto csapatfőnök is érdeklődéssel figyeli a Mercedes mostani motorügyét. A svájci születésű szakember legalábbis furcsának találja, hogy míg két éve az ő ügyük körül hatalmas lármát csapott a sportág, és nemrég a rugalmas hátsó szárnyak – Red Bullt és őket is érintő – ügye is nagy port kavart, addig most feltűnően nagy a csend. A különbség annyi, hogy az előbbi két esetnél a Mercedes a feljelentő szerepében volt, most pedig gyanúsított…

„Anélkül, hogy belemennék a Mercedes-motor ügyébe, inkább más ismert témákat hoznék fel: rugalmas szárnyak, a guminyomás kezelése, amik mind technikai direktívákat eredményeztek. Az FIA intézkedéseire szükség volt, mert voltak, akik másképpen értelmezték a szabályokat. És ez nem volt másképp 2019-ben sem.”

„Miért nem veszi észre ezeket a különbségeket? Talán akkoriban velünk sokat foglalkozott a média, és a riválisaink támadtak bennünket. De ez már a múlthoz tartozik” – mondta Binotto.

Christian Horner és Mattia Binotto (Fotó: XPB)

Szavai mégsem azt sugallják, hogy már nincs tüske a Ferrariban a történtek miatt. „Továbbra is úgy gondolom, hogy hiba volt olyan hangot megütni, mint 2019-ben.”

„Úgy vélem, fontos kihangsúlyozni, hogy ami akkoriban történt, az nem különbözik attól, ami ma történik, vagy ami mindig is jellemző volt a Forma–1-re”

– célzott arra, hogy a csapatok mindig is feszegették a határokat a szabályosság terén.

Noha a sérelmük nyilvánvaló, és az is világos, milyen véleményen vannak, Binotto hangsúlyozta, a Ferrari semmilyen formában sem érintett abban, hogy a Red Bull most az FIA-hoz fordult a Mercedes-trükk kapcsán. „Mint minden csapat és gyártó, mi is próbáljuk megérteni, mit csinálnak a riválisaink. Elemezzük a képeket, vizsgáljuk a GPS-adatokat. Vannak kétségeink, és beszéltünk is a Red Bull-lal. Személyesen én magam beszéltem Christian Hornerrel. De az FIA-tól nem kértünk tisztázást” – emelte ki a Ferrari főnöke.

A Mercedesnél eközben teljesen nyugodtan fogadták a Red Bull legújabb próbálkozását. Toto Wolff Zandvoortban kissé gúnyosan jegyezte meg, még örül is, hogy bajnoki riválisuk most az ő motorjukkal köti le magát, mert ez is csak megosztja a figyelmüket. Christian Horner Hollandiában elmondta, megszokott dolog, hogy csapatok technikai kérdésekkel fordulnak az FIA-hoz bizonyos, akár a riválisoknál sejtett megoldások témájában.

Borítókép: Mattia Binotto és Toto Wolff (Fotó: Charniaux / XPB Images)

További tartalmak