Musorujsag
Élő Eredmények

Emberivé tették a legendát – megnéztük a Schumacher-filmet!

Emberivé tették a legendát – megnéztük a Schumacher-filmet!

Boxutca
Szerdán debütált a Michael Schumacherről készült dokumentumfilm a Netflixen. Megnéztük, itt a spoilereket kerülni próbáló véleményünk!

Schumacher. Sokaknak példakép, akár az életüket meghatározó hős. Másoknak ellenfél, a pályafutásukat megkeserítő vagy éppen megnemesítő rivális. Egyeseknek ellenség, némelyeknek tisztelt, de meg nem értett személyiség. A sportágnak legenda. A sportnak fogalom. A sajtónak figyelem. A paddockban sokaknak barát, harcostárs, inspiráció vagy éppen mentor. A legtöbbeknek csak emlék.

A felsoroltak együtt igen nagy tömeget alkotnak. Van viszont egy maroknyi személy, akik teljesen mást ismernek e név viselőjének. Számukra férj, apa, fiú, testvér vagy éppen fogadott fiú. Családtag, aki „most is jelen van, csak másképp”.

Schumacher. Ez már egy film c íme is. A német B׀14 produkciós cég által készített, és a Netflix által bemutatott dokumentumfilmé, mely a Forma–1 hétszeres világbajnokáról, Michael Schumacherről szól. De nem arról a Schumacherről, akit a milliók látnak, akármilyen szemüvegen keresztül is nézzék, hanem arról, akit csak az a maroknyi személy ismer, együttesen versenyzőként és családemberként, a maga teljességében.

Michael Schumacher és Corinna Schumacher (Fotó: XPB)

Michael Schumacher az 1990-es és 2000-es évek globális szupersztárja. Pályafutását rengetegen ismerik, követték, és nagyon sokan foglalkoztak vele részletekbe menően, legyen szó akár a szaksajtóról, akár könyvekről vagy más dokumentumfilmekről. Azt gondolhatnánk, sok újat nehéz lenne mondani róla. A Netflix Schumacher című dokumentumfilmjének különlegességét viszont az adja, hogy a család hozzájárulásával, segítségével készült. És ez már önmagában is újdonság.

Ez a képiségében és a történetiségben is visszaköszön. Sosem látott családi fotók a nyilvánosságtól mindig óvott, de időközben felnőttként már a nyilvánosság elé lépő gyerekekkel, privát videófelvételek esküvőről, családi vakációról, dubaji ejtőernyőzésről, archív képkockák, régi interjúk, valamint pár olyan személyes történet (például Michael és Corinna Schumacher megismerkedéséről, versenyekre való együtt utazásukról), amiket eddig a magánéletükről nem szívesen beszélő család osztott meg.

A Schumacher-film viszont több pár új képnél és sztorinál. Egy másfajta nézőpontot jelent. Talán nem mindenki számára teljesen ismeretlent, de a megszokottnál teljesebbet és egységesebbet. A család miatt.

 

Michael és Mick Schumacher (Fotó: Mcik Schumacher/Twitter)

A hétszeres világbajnok híres volt arról, hogy miközben a pályán a világ szeme láttára küzdött, a magánéletben a világtól elbújva élte mindennapjait. Hogy mennyire, arra jó példa, hogy az időközben a Forma–1-ig jutó fiáról, Mickről csak az utóbbi egy-két évben kerültek/kerülhettek nyilvánosságra gyerekkori képek.

Schumachernek két arca volt, és sokszor szerepet játszott – mondják az őt közelebbről ismerők. „Hogy megőrizze a magánszféráját, melyből az ereje táplálkozik, mindig elkülönítette a magánéletét a nyilvános életétől. A film mindkét világot bemutatja” – nyilatkozta Sabine Kehm menedzser a film beharangozásakor.

Az alkotásból valóban kétféle Michael Schumachert ismerhetünk meg, viszont nem egymástól elkülönítve, hanem egymásra reflektáltatva, eggyé olvasztva a kettőt. A gyerekkorától indulva utazzuk végig a páratlan pályafutását, meg-megállva annak ismert mérföldköveinél, ám az állomásokat nem egy-egy eredmény vagy rekord határozza meg, a készítők nem a sportszempontok alapján válogatnak, hanem az életút felől közelítenek.

A pályán megvívott csatákat már mindenki ismeri, vagy aki nem, sok helyről megismerheti. 112 perc úgysem lenne elég ennek feldolgozásához. A film lényegét a színpad mögött zajló események képezik, melyek tartalommal töltik meg a mindenki által látott formát, és segítenek megérteni, miért úgy alakult, ahogy, illetve hogyan alakult úgy, ahogy.

A film közelebb visz a sisak alatt megbúvó emberhez, aki bár kifelé mindig a kőkemény, hibátlannak látszó énjét mutatta, de aki tele volt kétségekkel, átélt válságokat (például Ayrton Senna 1994-es tragédiája, vagy az 1997-es jerezi vébédráma után, melyekkel a film részletesen foglalkozik), megvoltak a maga gyengeségei, és akinek szüksége volt a támogatásra, és aki mögött mindig ott állt támaszként a biztonságot, segítséget nyújtó feleség, a család.

Michael Schumacher és Damon Hill 1994-ben (Fotó: XPB)

A film nem hallgatja el Schumacher hibáit sem, nem kerüli ki a sötétebb arcának megmutatását. Foglalkozik Adelaide-del, Jerezzel, azon tettekkel, amik alapján az „ellentábora” ítéli meg őt. Az erről nyilatkozó Damon Hill és Ross Brawn nyitva hagyja a kérdést, a film pedig ahelyett, hogy bármilyen irányba elvinné az örök vitát, nem tesz mást, mint ábrázol.

Az ítélkezést ránk bízza, csak ad hozzá egy új nézőpontot: azzal, hogy újraegyesíti nekünk a Schumacher által tudatosan szétválasztott két karaktert. És azzal, hogy a gyerekkorától nem a versenyző, hanem az ember útját kísérhetjük végig, hogy jobban megérthessük a személyiségét, a motivációját, a tetteinek, viselkedésének okait.

De szembesülhetünk azzal is, hogy az versenyző, aki látszólag rideg és tántoríthatatlan volt, valójában válságokon, mélypontokon ment keresztül, képet kapunk arról, ezt miért és hogyan próbálta elfedni, és az is kiderül, hogy a kamerák kereszttüzében mozgó sztár a családi közeg melegében nagyon is hétköznapi ember módjára dolgozta fel a nehézségeket.

Sokszor álltunk a kerítés túloldalán. Figyeltük őt, a pályafutását. Volt, aki autogramra vadászott, volt, aki ellene szurkolt. Most, a filmnek köszönhetően kicsit a kerítés másik oldalán találjuk magunkat. Láthatjuk, amit ő látott akkor – akár önmagunkat is az ő szemével. Míg nekünk ő volt az egy, addig neki mi a tömeg voltunk. Míg mi csak a győztest láttuk benne, addig ő a győzelmi kényszert az elvárásainkban, ítéleteinkben. Mi azért néztük őt, amit csinált, ő viszont nem azért csinálta, hogy mi nézzük.

A mostani film viszont pontosan az utóbbi céllal készült. De nem csak azt akarta, hogy nézzük, hanem azt is, hogy lássuk. A sikeresség mögötti áldozatot, a rengeteg munkát, a vele járó nehézségeket, az erényeket, a hibákat. Vagy akár az őt segítő családot, és azt, ők (különösképpen a feleség, Corinna Schumacher) hogyan élték meg ezt a pályafutást, miként segítették a háttérből.

A film emellett szembesít minket az élet könyörtelenségével, a végzettel is, ami akár a világ legcsodálatosabb történetének is szomorú mellékízt képes adni, és ami nem válogat az ismeretlen és a sztár, a géniusz és a hétköznapi között.

Aki attól fél, hogy tele lesz Drive To Survive-os ferdítő dramaturgiával, annak nem kell félnie. Az alkotók nem vitték túlzásba, mert nem a figyelem felkeltése volt a céljuk. Abból a család alighanem így is többet kap, mint szeretné, a befogadói oldalon pedig a figyelem eleve adott a név és a történet miatt. Aki részletekben szeretné megismerni a rekordbajnok pályafutását, talán nem kapja meg, amire vágyik. Aki viszont e karriert egészében kívánja jobban megérteni, pár új történettel akar megismerkedni, vagy betekintésre vágyik abba, amibe korábban nem láthatott bele, az meg fogja találni a neki valót. És az is, akiben a képkockák és a felidézett pillanatok nosztalgiát keltenek, és újjáélheti általuk a gyerekkorát, fiatalkorát.

Schumacher. Egy időutazás, egy visszatekintés egy hatalmas pályaívre, egy érzelmi hullámvasút, ami a főhősét szeretők szemébe garantáltan könnyeket csal. Egy új megközelítése egy jól ismert történetnek, középpontba helyezve a családot, az embert, a szenvedélyt és elhivatottságot, melyek együtt jelentették a nagy sikerek védőfallal körbevont forrását.

„A család ajándéka a szeretett férjnek és apának” – írták még a film beharangozásakor. A Schumacher viszont a külvilágnak is ajándék. A két elkülönített világ harmóniába hozása, az óvott család kiállása, egyfajta nyitás a mindenből kizárt nyilvánosság felé, de a lefektetett határok betartásával. A megünneplése annak, akit személyesen sajnos nem ünnepelhetünk, és köszönetnyilvánítás azok felé, akik megértik, hogy ennél többet miért nem kaphatunk.

Schumacher. Egy új film, melynek méltó helye van a Forma–1-es témájú dokumentumfilmek legjobbjai között!

További tartalmak