Musorujsag
Élő Eredmények

Kötelezővé teszi jövőre az F1 az újoncok pénteki bevetését

Kötelezővé teszi jövőre az F1 az újoncok pénteki bevetését

Autosport
Kötelezővé teszi a Forma–1, hogy a csapatok meghatározott számú nagydíjhétvégén fiatalokat ültessenek autóba péntekenként. Az új szabály többeket nehézségek elé állít.

Évek óta kevés a tesztlehetőség az F1-ben, a világjárvány kitörése óta pedig még annál is kevesebb. Idén a mezőnynek három nap jutott felkészülni a télen az új idényre, a pénteki szabadedzéseket is másfélről egy órásra rövidítették, így a nem az aktív mezőny tagjainak számító fiataloknak alig-alig jut lehetőség a tapasztalatszerzésre. Ezen próbálnak most változtatni a sportág vezetői egy új szabállyal.

Már korábban híre ment, a monzai hétvégén Ross Brawn, az F1 sportigazgatója meg is erősítette: 2022-től kötelezően előírják majd a csapatoknak, hogy a pénteki napot fiatalok bevetésére fordítsák, legalábbis meghatározott számú versenyhétvégén.

„Jön a pénteki tesztelés. Pénteken az első szabadedzésnek minden csapatnak egy újonccal kell nekivágnia. És nagyon körültekintőek leszünk az ’újonc’ definiálásánál. Meglátjuk, hogyan oldjuk meg. Jövőre minden csapatnak fiatal versenyzőt kell alkalmaznia pénteken, meghatározott számú alkalommal”

– jelentette ki Brawn.

Ami a tesztre jogosultak definiálását illeti, nem véletlenül emelte ki a körültekintés fontosságát. Tavaly a szezon végi „újoncteszt” körül voltak bonyodalmak annak köszönhetően, hogy a többségében fiatalokból álló mezőnyben olyan versenyzők is autóba ülhettek az abu-dzabi évzáró gyakorláson, mint Fernando Alonso, Sébastien Buemi vagy Robert Kubica. Utóbbi versenyző az Alfa Romeónál idén három pénteki szabadedzést is teljesített már, miközben Callum Ilottot egyelőre nemigen foglalkoztatta a hinwili csapat.

Robert Kubica (Fotó: XPB)

Fölmerült, a fiatalok dolgát nemcsak a tesztek hiánya nehezíti, hanem az a tény is, hogy kevés az ülés. Az utóbbi években mindössze 20 versenyző szerepelt a bajnokságban, és miközben olyan tehetségeknek nem jut lehetőség a királykategóriába kerülni, mint Nyck de Vries vagy Ilott, fölmerült, hogy talán több csapatra lenne szükség. Toto Wolff, a Mercedes főnöke nemrég bedobta a háromautós felállás ötletét, a Red Bull-os Christian Horner pedig azt mondta, legalább egy, de talán két-három új istállónak is helyet kéne szorítani a mezőnyben.

Brawn ennek kapcsán megállapította, a fiatalok előtt lehetőség még így is van.

„Nézzük meg, hogy kik érkeztek. Jött George (Russell), Charles (Leclerc), Max (Verstappen), és más versenyzők is. Van lehetőség. Nagyszerű segíteni, de nem gondolnám, hogy kevés fiatal érkezne az F1-be”

– állapította meg.

A fiatalok pénteki bevetésének kötelezővé tétele ugyanakkor nehézségeket is fölvet. Egyfelől az állandó mezőny tagjai gyakorlási lehetőségtől fognak elesni. Ennek a kiszámíthatatlanságot programozni szerető Brawnék talán örülnek, az érintettek már kevésbé. Másfelől több olyan csapat is van, amely nem működtet jelenleg kimondott utánpótlásprogramot, vagyis nincs merítési alapja a fiatalok alkalmazásához.

 

Miután a saját nevelésű fiatalja, Lando Norris már évek óta versenyez, a McLaren jobb híján a 34 éves Oliver Turveyt szokta autóba ültetni “fiatal versenyzőként” (Fotó: XPB)

Jelenleg az egyik ilyen a McLaren, amely csapat a fiatalok tesztjén gyakran már veteránnak számító tesztversenyzőket szokott alkalmazni. Andreas Seidl csapatfőnök elmondta, ők ennek ellenére támogatták a fiatalok tesztlehetőségének ötletét, mivel úgy érzik, nehéz dolguk van az F1-be vágyóknak a kevés gyakorlás miatt. „Örömmel segítünk ebben. Most meg fogjuk vizsgálni, kinek akarunk lehetőséget adni az autónkban. Már keressük. Szóval elégedettek vagyunk, és ezt fokozatosan érdemes bevezetni. Jövőre mondjuk két-három edzésen, ez jó lenne első lépésnek. Később aztán emelhetnénk ezt a számot. A kötelezővé tétele jó a sport szempontjából, igazságos” – mondta a német.

A szintén juniorprogram nélkül álló Aston Martin főnöke, Otmar Szafnauer elmondta:

„Azok számára, akiknek van utánpótlás-programjuk, ez biztosan hasznos. Nekünk viszont, akiknek nincs, inkább fontos, hogy a versenyzőinknek biztosítsunk maximális időt az autóban. Ennek ellenére holisztikusan viszonyulunk ehhez, és tudjuk, hogy a fiatal tehetségekre szüksége van a sportágnak. Egyre kevesebb a teszt, és nem gyűjthetnek tapasztalatot.”

A Haas csapatfőnöke, Günther Steiner eközben rámutatott, nekik, akik jelenleg két újoncot foglalkoztatnak, inkább lenne hátrány, hogy bizonyos edzéseken más versenyzőket kéne autóba ültetniük, és megvonnák a rutintalan állandó versenyzőiket a felkészülés lehetőségétől.

A fiatalok tesztje egyébként más lehetőséget is nyit a csapatoknak. Az erre rászorulók a szabadedzéseiket akár fizetős versenyzőknek is kínálhatják majd, így téve szert extra bevételre.

Borítókép: Callum Ilott (Fotó: XPB)

További tartalmak