Musorujsag
Élő Eredmények
×

Meg kellett volna büntetni Norrist az Alfa Romeo főnöke szerint

Meg kellett volna büntetni Norrist az Alfa Romeo főnöke szerint

Motorsport-Total
Keményen kritizálta a következetlen FIA-t, és aggasztónak tartja annak sokszor „nevetséges” ítéleteit az Alfa Romeo főnöke. Frédéric Vasseur nem érti, Lando Norris hogy nem kapott büntetést Szocsiban.

Amikor Kimi Räikkönen célba ért az Orosz Nagydíjon, mérnöke azt közölte vele, hogy bár a nyolcadik pozícióban intették le, ez minden bizonnyal egy hetedik hely lesz számára, mivel Lando Norris szinte biztosan büntetést fog kapni. Tévedett, a hetedik hely végül a mclarenesé maradt, versenyzőjüknek be kellett érnie a 8. helyért járó 4 ponttal.

Norris ellen a futamot követően azért indult vizsgálat, mert a két körrel a leintés előtt végrehajtott kerékcseréje előtt a boxutca bejáratánál átvágta a záróvonalat, és úgy hajtott ki. Az FIA végül csak figyelmeztette a britet, ítéleténél pedig figyelembe vette, hogy Norris az erősödő esőben rosszul mérte fel a jobbos kanyar tapadási viszonyait, és forduláskor megcsúszott, visszatért a pályára, majd onnan kellett újra bekanyarodnia.

Az Alfa Romeo csapatfőnöke, Frédéric Vasseur szerint az eset újabb bizonyíték arra, hogy komoly gondok vannak az FIA bíráskodásával és szabályértelmezésével.

„Mindenki kedveli Landót, mert egy kedves fickó. Senki nem mond róla semmi rosszat a boxutcában. Viszont csak azért nem lehet megváltoztatni a szabályokat, mert ő egy kedves fickó, aki győzelmet érdemelt volna…”

– nyilatkozta a francia.

„Ha átlépet a vonalat, akkor büntetést kell kapnod. Így volt ez számtalan alkalommal, Cunodánál Spielbergben, Räikkönennél tavaly Mugellóban” – hozott fel korábbi példákat, kiemelve, az idén Ausztriában a vonalon kétszer is áthajtó Cunodánál semmiféle biztonsági probléma nem merült fel. „Mégis megbüntették. És senki sem nehezményezte ezt, mert a szabályok egyértelműek.”

Lando Norris (Fotó: XPB)

Az FIA Norris büntetésének elmaradását azzal indokolta, hogy a versenyző nem szándékosan, a pályaviszonyok téves megítélése miatt kényszerült a záróvonal átlépésére. Vasseur rámutatott: „Lando óriási előnyre tett szert, mert egy ilyen helyzetben vagy megkockáztatod, hogy kapsz egy öt másodperces büntetést, vagy mész még egy kört a slickeken, amivel huszonöt másodpercet veszítesz. Talán az öt másodperces büntetés ezúttal elég sem lett volna érte.”

Hozzátette, furcsállja, hogy az egyértelmű helyzetben büntetés helyett az FIA kifogásokat és mentségeket próbált keresni Norris számára, hogy ne kelljen megbüntetni őt. A magyarázat, miszerint a kicsúszásnál sem a szándékosság, sem az előre megfontolt szándék nem állt fenn, Vasseur szerint egyszerűen „hülyén néz ki”. „Ezeknél a szabályoknál sosem számított, hogy mekkora az előny, vagy milyenek a körülmények. A szabály az szabály, és még maga Lando is azt mondta a verseny után, hogy szerinte büntetést fog kapni.”

„Én erre azt kérdezem: tényleg azt akarjuk, hogy minden egyes alkalommal, amikor valaki átlépi a vonalat, ilyen viták jöjjenek? Mert mind találni fogunk mentségeket, és innentől ez egy végtelen vitává alakul.”

Ami a boxutcai záróvonal átlépését illeti, egyébként nem Norris mostani esete volt a precedens, korábban már láttunk olyat, hogy valaki büntetés nélkül megúszott hasonló vétséget, igaz, fordított irányban. Lewis Hamiltont 2018-ban a hockenheimi versenyen a Mercedes az utolsó pillanatban kérte, hogy mégis maradjon a pályán. A brit már bekanyarodott a boxba vezető útra, majd „füvön-paszulyon” átvágva tért vissza a pályára. Az FIA akkor azzal indokolta  a büntetés elmaradását, hogy a csapat és a versenyző is beismerte a hibát, melyhez a kommunikációs zűrzavar vezetett. Az eset egyébként akkor is vita tárgyát képezte.

Frédéric Vasseur (Fotó: XPB)

 

Vassuer: Túl sok a vitatható ítélet, ez nem jó az F1-nek

Miközben nyilvánvalóan amiatt dühös, hogy Räikkönen három ponttal kevesebbet szerzett a büntetés elmaradásával, Vasseur rámutatott, nem a mostani az első erősen vitatható döntése az FIA-nak a közelmúltból, mi több általános problémáról van szó, ami aggasztó. A bírák következetlenségének bizonyítására több példát is felemlegetett. Egy „viccnek” nevezte például, hogy az Antonio Giovinazzit Monzában az időmérőn feltartó Nyikita Mazepint nem büntették.

„Ennek köszönhető az egész vita. Mindenkinek tartania kéne magát a szabályokhoz, és kész. Nem engedhetjük meg, hogy az efféle döntések a futam másnapján bután fessenek. És az elmúlt öt-hat versenyen volt elég hasonló vita”

– jegyezte meg, hozzátéve, Spa kapcsán a mai napig nem tudja megmondani, egyáltalán elrajtol-e a verseny, vagy sem…

„Egy ponton túl ez már túl sok. És nem tesz jót a sportnak, és buta képet fest rólunk. Amíg vannak szabályok, addig tartanunk kell magunkat hozzájuk, máskülönben elvesztünk.”

Fölmerült a kérdés, ha ennyire elégedetlen az FIA ítéletével, Vasseur csapata miért nem fellebbezte azt meg. A válasz egyszerű. „Nem vagyok híve a meghallgatásoknak, és vallom, hogy a végeredménynek vasárnap kell megszületnie. Ez mindenkinek jobb így” – magyarázta.

Borítókép: Fotó: F1TV

További tartalmak