Musorujsag
Élő Eredmények

Vettel: Ha nem lép sürgősen, az F1 talán el fog tűnni. És jogosan

Vettel: Ha nem lép sürgősen, az F1 talán el fog tűnni. És jogosan

Motorsport-Total
Teljességgel hasztalannak nevezte Sebastian Vettel a Forma–1 jelenleg használt erőforrás-technológiáját, és figyelmeztetett: ha túl lassan változtat a sorozat, a halálos ítéletét írhatja alá…

Hacsak nem tetet az autójára slick gumikat vizes pályán, Sebastian Vettelt nemigen lehet észrevenni mostanság a versenypályán. Súlytalan futamai jelzik, az Aston Martinnal ők már feladták 2021-et, és az is beszédes, hogy a német hétvégéinek újabban inkább állnak a fókuszpontjában a különböző F1-en kívüli ügyek. Ha nem a méhek megbecsülésének fontosságáról beszél egy csütörtöki sajtótájékoztatón, akkor szivárványos pólóval áll ki az LMBTQ-mozgalom mellett, vagy éppen – mint tette Törökországban – a tengerek élővilágának védelméért kampányol a sisakfestésével, vagy a németországi választási eredményeket, valamint a német autópályák tempólimitjének problémáját ecseteli.

A múlt hétvégén több médiumnak is interjút adott az említett témákban, melyek közül kétségkívül a környezetvédelem a legnagyobb szívügye. Ez legalább egy közös pontja az F1-gyel.

A sorozat nemrég meghirdette a teljesen „zöld” üzemanyagok bevezetésével kapcsolatos tervét, miközben a gyártókkal már a 2025-ben vagy 2026-ban bevezetendő új motorformula részleteiről is tárgyalnak. Vettel az említett interjúiban határozott állást foglalt arról, merre is kellene tartania a királykategóriának, és többféle aggályát is megfogalmazta.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

 

Semmit sem érnek a jelenlegi F1-es motorok?

Vettel elismerte, kissé ellentmondásos, hogy a „nem zöld” F1 tagjaként ő ekkora környezetvédő aktivista lett, ám szerinte ez a helyes út. „Egy olyan korban élünk, amelyben az innováció és a lehetőségek adottak arra, hogy a Forma–1 környezetbaráttá váljon, anélkül hogy elveszítené a látványosságát, az izgalmát, a gyorsaságát, a kihívását és a szenvedélyét.”

Vettel korábban a V12-es motorok szerelmese volt, és az F1 2014-ben bevezetett hibrid motorját hajszárítóknak csúfolta a kiábrándító hangjuk miatt. Azóta nagyot változott a véleménye, ám még így is amondó, hogy az F1 a jelenlegi erőforrásaival tévúton jár. Csak éppen már más miatt gondolja így.

„A jelenlegi szabályok nagyon izgalmasak ugyan, a motorok pedig rendkívül hatékonyak, de hasztalanok.”

„Ez nem az a motorformula, amit két év múlva bárki megvásárolhat majd az autójában, ha egy új autót akar  venni. Lehet vitázni ennek jelentőségéről” – bírálta a jelenlegi V6-os hibrid turbókat.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

E problémával az F1 is tisztában van, többek között ezért is tervezi ejteni a költséges, problémás, a szériagyártás szempontjából irreleváns MGU-H-t az új érában. Vettel szerint dicséretes, hogy a sportág próbál klímasemleges, karbonsemleges lenni, ám attól tart, hogy túl lassú lesz az átállás.

„Ha ezek a tervek megvalósulnak, az jó lesz a Forma–1-nek, és fontos is lesz tőle. Ha viszont nem, akkor nem vagyok túl optimista. Szerintem akkor a Forma–1 el fog tűnni.

És talán jogosan, mivel el fog jönni az a pont, amikor tudni fogjuk, hogy hibát követtünk el, de már nem marad időnk arra, hogy további hibákat vétsünk.”

 

Amíg az F1 csak reagál, a léte forog veszélyben

Az F1 éppen a Török Nagydíj előtt jelentette be, hogy a nagy üzemanyag-gyártókkal egy új, biomasszát is felhasználó szintetikus üzemanyagot tervez előállítani. A cél: 2030-ra olyan 100%-ig környezetsemleges benzint tankolni az F1-es autókba, amikkel fenntartható a normál üzemanyaggal nyert teljesítmény, de ami aztán a közúti autóba is belekerülhet, és valós alternatívát kínál az elektromotorokkal szemben.

Vettel szkeptikus a kivitelezés módja kapcsán. „Nem vagyok az üzemanyagok szakértője, de én inkább pártolom a szintetikus üzemanyagokat, mint a bioüzemanyagot, mert utóbbi bonyolultabb. Helyesnek tartom, hogy az F1 keresi a megoldást, hogyan használhatna a jövőben megújuló üzemanyagokat, vagy hogyan használhatná a szintetikus üzemanyagokat. Ugyanakkor jelen állás szerint van egy motorunk, aminél jövőre csak tíz százalékban fogunk E-üzemanyagot használni. Technológiai szempontból ez nem forradalmi, hiszen ez az üzemanyag már jó pár éve létezik, bárhol meg lehet vásárolni a világban. Szóval nem egy újdonságról van szó.”

„Szerintem ez nem illik az F1 ambícióihoz, miszerint élen kell járnunk a technológia terén. Inkább csak reagálunk, mintsem hogy kezdeményeznénk, és mi mutatnánk az utat.”

„Véleményem szerint a szintetikus üzemanyagokkal ugyanerre van lehetőségünk. De attól tartok, hogy itt is inkább csak reagálni fogunk, mintsem utat mutatni, mert a motorokat 2022-től befagyasztják.”

Fotó: XPB

Emellett szerinte az is nyugtalanító, hogy ezen állóképen jó eséllyel csak 2026-ban változtat a sorozat.

„Ez azt jelenti, hogy további öt évig nem várható előrelépés. Ez rendkívüli nyomás alá fogja helyezni a sportágunkat, mivel szerintem ezen öt év alatt egy sor olyan változás fog történni a világban, ami minket is változásra fog kényszeríteni”

– mutatott rá, miért jelent veszélyt az F1-re a késlekedés.

 

Nincs idő vitázni és a gyártókra várni

Miközben Vettel attól tart, hogy a Forma–1 elveszítheti a súlyát, és támadhatóvá válik a lassú változása és a régimódisága miatt, elképzelése is van arról, hogyan tudná jobban csinálni a sorozat, és hogyan válhatna úttörővé a környezetvédelem terén.

„Nincs meg minden válaszom, mivel nem vagyok mindenható. Ugyanakkor van sok mérnökünk. És ha megnézzük a mobilitást, hogy hol tudnánk megoldásokat kínálni: van egymilliárd autó a Földön, amik minden nap fosszilis üzemanyaggal mennek. A szállítási eszközök, vagy a repülőgépek és hajók is mind fosszilis üzemanyaggal fognak működni. A valós alternatívát az autók elektromossá tétele mellett az kínálhatná, ha mondjuk hidrogénhajtású vagy valami más technológiával állnánk elő, amit majd a jövőben egy okos férfi vagy nő ki fog találni.”

„A Forma–1-nek szerintem ez egy nagy lehetőség: igazán felgyorsíthatná a szintetikus üzemanyagok fejlesztését, és a lehető leggyorsabban be kéne vezetnie ezt. Bizonyos előkészületek már történtek, de nincs időnk az egyéni érdekeken vitázni, vagy más gyártókkal egyeztetni. Szerintem ennél sokkal nagyobb itt a tét”

– utalt arra, hogy az új motorformula kapcsán az F1 igyekszik igazodni minden jelenlegi motorgyártó igényeihez, miközben a csatlakozásra készülő Volkswagennek is meg akar felelni, és ezzel csak csúszik és csúszik a végső megállapodás, az eredeti tervek pedig felhígulnak.

Sebastian Vettel és Stefano Domenicali (Fotó: XPB)

Vettel végül rámutatott, az F1-nek éppen az emberi és technológiai erőforrása a legnagyobb fegyvere, és ezt az egyéb céljaitól függetlenül most a világ szolgálatába kellene állítania ahhoz, hogy fennmaradhasson és releváns lehessen a jövőben. „A forrásainkat, az intelligenciánkat és a pénzünket is fordíthatnánk erre.”

„Ne felejtsük el, hogy az elmúlt tíz évben egy olyan motorra dobtuk ki a pénzt, ami ugyan rendkívül hatékony, nagyon nagy teljesítményre képes, de alapvetően az átlagemberek számára az utakon, valamint az autók új generációja szempontjából semmi jelentősége nincs, de nagyon költséges volt.”

„Az összes gyártó együtt ezekben az években talán egymilliárdot is elköltött a motoroknak a fejlesztésére. Ezt a pénzt vissza lehet nyerni, legalábbis egy része rendelkezésre állna arra, hogy helyes dolgokat kezdeményezzünk.”

„Nem tudom pontosan, hogy mi lenne a legjobb megoldás, de úgy vélem, most kellene elkezdenünk, mintsem hogy további öt évig vitatkozzunk róla, és a köztes időben semmit se tegyünk öt évig” – figyelmeztetett a négyszeres bajnok.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)
Borítókép: Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

További tartalmak