Musorujsag
Élő Eredmények
×

Hamilton „emberfelettit” feltételezett, a Mercedes kétszer is elkésett

Hamilton „emberfelettit” feltételezett, a Mercedes kétszer is elkésett

Mercedes
A Mercedes szerint célba tudott volna érni Lewis Hamilton a Török Nagydíjon kiállás nélkül is, ám a címvédő által szorgalmazott taktika csak álmodozás szintjén hozhatott volna jobb eredményt a végül kapottnál.

Egy ötödik helyet sikerült kihoznia Lewis Hamiltonnak a motorcserés büntetése hétvégéjéből. Akár ennél is jobb pozícióban fejezhette volna be a Török Nagydíjat, ám a futam derekán csapatával stratégiai vitát nyitott, melynek az lett a vége, hogy lecsúsztak az utólag ideálisnak tűnő taktikáról.

Miközben riválisai sorra álltak ki kereket cserélni, Hamilton a csapat első utasítását megtagadva a pályán maradt. Ezzel egy olyan alternatív taktika felé terelte a Mercedest, ami végül kevesebb ponthoz vezetett, mint amennyit ideális esetben szerezhettek volna.

Hamilton végül a tiltakozása ellenére új gumikat kapott az 50. köre végén, ám kiállásával több pozíciót vesztett, és ez csalódottá tette. Addig azt hitte, akár harmadik is lehet, ám a cserével az ötödik helyre csúszott vissza, és a hajrában még védekeznie is kellett Pierre Gasly ellen.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

A történtek után az egyik nagy kérdés az volt, bírta volna-e a régi köztes esőgumija a célig. James Allison korábbi technikai igazgató a Mercedes futamelemző videójában megerősítette, eljutottak volna a célig defekt nélkül. „Ha az a kérdés, hogy lett volna-e felfújt gumink, amivel körbe tudtunk volna érni a pályán, a válasz igen, minden valószínűség szerint eljutottunk volna a célig egyetlen szett gumival, és baj nélkül körözhettünk volna. Például Oconnak is sikerült, és a mi autónk jellemzően jobban bánik a gumikkal, mint az ellenfelek többségéé. Szóval igen, eljutottunk volna a verseny végéig” – erősítette meg.

Sietve hozzátette ugyanakkor, hogy ennek komoly ára lett volna. „A kérdés csak az, mennyire lettünk volna gyorsak. A bizonyítékok erre elég egyértelműek: nagyon lassúak lettünk volna! A keréken egész verseny alatt fogyott a gumi. A végén pedig a pálya már kezdett száradni – még ha nem is vált elég szárazzá –, és ettől ez a kopás egyre gyorsult.”

„Lewis köridői minden egyes körrel egyre romlottak, és miközben ugyan eljutott volna a célig, a tempója egészen lehangoló lett volna addigra.”

A szakember arról is beszélt, hová vezetett volna ez a lassulás, és rávilágított, miért volt mégis helyes döntés a kerékcseréjük.

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA) Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)

 

Nem egy, két esélyt szalasztottak el

Allison mindenekelőtt elismerte, egyszerűen elkéstek a tökéletesen időzített kiállással azok után, hogy Hamilton nemet mondott az első hívásukra. „A verseny után mindig nyilvánvaló, hogy mi lett volna a tökéletes megoldás. Ha megnézzük, a harminchatodik-harminchetedik kör lett volna a legideálisabb a kerékcserére” – nevezte meg azt a két kört, amelyben többek között Valtteri Bottas, Max Verstappen és Sergio Pérez megejtette a kerékcseréjét.

Hamiltont a csapata a 38. körben szólította a boxba először, a brit ezt a hívást tagadta meg. „Ha Lewis ugyanekkor állt volna ki, és kíméletesen bánt volna a gumijával utána, minden valószínűség szerint egy erős negyedik helyet szerzett volna, és talán még nyomás alá tudta volna helyezni Sergiót a harmadik helyért, talán meg is előzte volna.”

„Nem léptük meg ezt, tovább kint maradtunk, remélve, hogy a pálya szárad, illetve hogy a gumik bírni fogják, hogy kint tudunk maradni, és megörököljük a harmadik helyet azoktól, akik kiálltak. Viszont a kint töltött körök alatt, amikor a többiek kiálltak, és Lewis gumija egészen gyorsan fogyni kezdett, világossá vált, hogy korábban kellett volna kiállnunk.”

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)

Allison szerint ezek után túl lassan reagáltak a tényre, hogy elsőre rosszul választottak. Hamilton csak az 50. körben állt ki, ám Allison szerint ennél hamarabb kellett volna.

„Az optimális a harminchatodik-harminchetedik kör lett volna, de amikor ráébredtünk, hogy ki kellett volna állnunk, és azon kezdtünk gondolkodni, hogyan csökkenthetnénk a veszteségeket, akkor az ideális már a negyvenegyedik kör körüli kiállás lett volna. Ez is rendben lett volna, ezzel is meglehetett volna a negyedik hely.”

A csapat tehát két lehetőséget is elszalasztott arra, hogy Hamiltont kedvezőbb pozícióban juttassa célba. „Tovább kint maradtunk, és további kilenc körön keresztül koptak a gumik. És végül azért hívtuk ki Lewist, mert az előrejelzést mutató programunk azt mutatta, hogy nem lesz jó, ha végig kint maradunk. Az autó tempója túl gyenge volt ahhoz, hogy megtartsa az akkori helyezését. A gumikopás alapján azt láttuk, hogy valahol a hetedik-nyolcadik helyen érnénk célba így.”

 

Hamilton elképzelése csak álmodozás volt

Hamilton a verseny után is kitartott az álláspontja mellett, hogy kint kellett volna maradnia. Allison ezen lehetőségről is beszélt, igaz, nem említette a versenyzője nevét, csak általánosságban beszélt erről az opcióról.

„Ez nagyon emberfeletti feltételezés, de ha abból indulunk ki, hogy mi lett volna, ha a régi gumik a tényleges kiállásunk ideje után, vagyis az ötvenegyedik körtől kezdve már nem koptak volna tovább, akkor éppen csak meg tudnád győzni magad arról, hogy Lewis negyedikként ért volna célba, és nem ötödikként”

– adott egy egészen minimális elméleti esélyt ennek az útnak.

„De ez tényleg egy igazán emberfeletti feltételezés, hiszen a gumik valójában egyre jobban lassulnak és kopnak. A reális nézőpont az, hogy Lewis így csak hetedik lett volna, esetleg nyolcadik” – tette egyértelművé a szakember.

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)

Végül a stratégák kiállásukat megelőző választási lehetőségeivel mutatta be, miért volt az adott helyzetben a lehető legjobb döntés kerékcserére hívni Hamiltont az 50. körben. „A stratégák mindig a lehető legjobb lehetőséget keresik. Figyelték a helyzetet, és azt mondták: »Nagyon kevés az esély arra, hogy megtartsuk a negyedik helyet, semmi esély nincs rá, hogy kitartsunk a harmadik helyen, ahol jelenleg állunk, és nagyon valószínű, hogy csak hetedikek leszünk, esetleg kis eséllyel talán csak nyolcadikak. Viszont ha kiállok, játszva bebiztosíthatom az ötödik helyet.« Ha így pókerezel, látható, hogy a legjobb lehetőséget kell ezek közül választanod. És miután korábban elszalasztottuk a korábbi kiállás esélyét, számunkra a legjobb opció a kiállás és az ötödik hely bebiztosítása volt, és ezt is tettük.”

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak