Musorujsag
Élő Eredmények
×

Önveszélyes fegyver is lehet a Mercedes-motor – a Red Bullnak hála?

Önveszélyes fegyver is lehet a Mercedes-motor – a Red Bullnak hála?

Auto Motor und Sport
Rejtélyes javulás és rejtélyes hibák motorfronton a Mercedesnél. A címvédőnek egyszerre lehet a legfőbb fegyvere és a leggyengébb pontja az erőforrás. A Red Bull válaszokat keres és próbál akadék lenni.

Helmut Marko nemrég kijelentette: sürgősen rá kell jönnie a Red Bullnak, mitől javult ennyit a Mercedes az utóbbi időben, máskülönben nehéz lesz megnyerniük a bajnokságot. Az osztrák tanácsadó és csapata Lewis Hamiltonék isztambuli hétvégéjén hitetlenkedve nézte, mekkora előnyre tett szert velük szemben a Mercedes az egyenesekben. Marko megjegyezte, ellenfelük DRS nélkül gyorsabb volt, mint amilyen tempóra ők nyitott hátsó szárnnyal képesek.

Az már jó ideje tudható, hogy a Red Bullnál elsősorban a motorteljesítmény látványos javulását vélik a csillagosok gyorsulásának hátterében. Korábban az FIA-hoz is kérdéseket intéztek, hátha kiderítenek valamit a trükkjükről, ám a szövetség egyértelművé tette, hogy semmi szabálytalant nem vet be a címvédő csapat.

Az Auto Motor und Sport (AMuS) szerint a történet ezzel még nem zárult le teljesen. Bár Marko nemrég azt mondta, tudomásul veszik, hogy az FIA mindent rendben talált, és most már rajtuk múlik, találnak-e válaszokat, a német lap azt írta, a Red Bull továbbra is „őrlángon” tartja a témát, és jó eséllyel további kérdéseket tesznek majd fel az FIA-nak a még gyanús területek, megoldások kapcsán.

Fotó: Mercedes

A Mercedesnél eközben állítják, a motorjuk tulajdonképpen nem változott a szezonkezdés óta, csak a vezethetőségén javítottak, javulásukat pedig főként az autójuk alaposabb kiismerésének tudják be. Felmerült az is, hogy talán az év második felében már másképp használják az erőforrásukat, és többet mernek kihozni belőle, ám a gyártó ezt is cáfolta. „A kalibrálás terén semmin sem változtattunk” – mondta egyik mérnökük.

Két tényező azért mégiscsak beszédes lehet. Egyfelől nemcsak a Mercedesnél figyelhető meg látványos javulás az év második felében, hanem két partnercsapatánál, a McLarennél és a Williamsnél is (az Aston Martin nemigen javított helyzetén). Másfelől szembetűnő, hogy újabban komoly motorgondjaik vannak a Mercedes-csapatoknak, a gyártó pedig aggódik a megbízhatóság miatt.

Míg Hamiltonék első idei erőforrása teljesíteni tudta az előzetesen várt távot, addig a második és harmadik motorokkal már adódtak problémák, ami azt sugallja, hogy valami mégis változhatott motorfronton év közben.

 

Véletlen, hogy most jöttek elő a motorgondok?

Az AMuS úgy tudja, hogy Hamilton legutóbb Isztambulban kapott új V6-osát az először Bakuban használt idei második példány további elemeivel házasították össze, míg a brit először Spában bevetett, és azután csak három versenyt teljesített harmadik motorja kapcsán a Mercedes máris kételkedik, hogy használható lesz-e még versenyeken. Ezek alapján komoly kérdés, Hamilton kihúzza-e a most kapott motorjával a hátralévő hat hétvégét, vagy még egy ötödik motorra is szüksége lesz.

Ha ehhez hozzátesszük, hogy Valtteri Bottasnál is sort kellett keríteni egy cserére Monzában, majd az ott kapott erőforrása már mindössze 931 kilométer, vagyis alig több mint egy versenyhétvége után használhatatlanná vált, elég egyértelműnek tűnik, hogy mégsem minden ugyanolyan a Mercedes erőforrásai körül, mint volt.

Miközben a Mercedes nem erősítette meg, hogy azonos gondokról van szó, azt elismerték, hogy teljesen megoldani a problémákat nem tudták és nem is fogják tudni, mivel motorfronton már a 2022-es fejlesztéseken van a hangsúly, túl sok mindenen változtatni idén pedig már nem lehetséges. Toto Wolff Isztambulban úgy fogalmazott, csak „kordában tartják” a hibát, és bevallotta, nincsenek száz százalékig meggyőződve arról, hogy a legutóbbi motorcserék után most már további csere nélkül kihúzzák az idény végéig.

Lewis Hamilton leállása (Fotó: Formula1/Twitter) Ilyet nem szeretne versenyen látni a Mercedes: Lewis Hamilton zandvoorti motorhibája (Fotó: Formula1/Twitter)

 

A Red Bull agyelszívásának első hatása lenne?

Amíg a bajnokság nyitott, a Mercedes aligha fog részleteket elárulni a rejtélyes problémák hátteréről, így egyelőre csak a találgatások vannak. Például hibásan legyártott elemekről, vagy bizonyos, a nagyobb teljesítmény érdekében végrehajtott módosításokról, amiknek nem várt következményük lett.

Az AMuS-nak nyilatkozó egyik mérnök felvetette, talán kezdi éreztetni a hatását, hogy a Mercedes motorrészlege az utóbbi időben meggyengült. Mint ismert, az elmúlt hónapokban a Red Bull számos mérnököt átcsábított Brixworth-ből az újonnan alapított saját motorrészlegére, és a pletykák szerint ezzel sikerült megbontania az ellenfél eddigi egységét, belső feszültségek, nyugtalanság támadhatott a Mercedes motorgyárában.

Emellett érdemes megemlíteni, hogy Brixworth-ben már ezt megelőzően is történtek változások, hiszen tavaly felállt a pozíciójából a gyárat évek óta irányító sikerkovácsuk, Andy Cowell.

Akármi is áll a háttérben, megállapítható: miközben a Red Bull szerint jelenleg a motor számít a Mercedes legfőbb fegyverének ellenük, hosszabb távon akár a motor lehet a címvédő csapat gyenge pontja is, hiszen egy motorhiba vagy egy újabb kényszerű motorcsere igencsak rosszul érintené Hamiltonékat a bajnoki küzdelemben.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak