Musorujsag
Élő Eredmények
×

4200 kör után lezárult az F1 18 colos gumijának tesztprogramja

4200 kör után lezárult az F1 18 colos gumijának tesztprogramja

Pirelli
Lezárult a Pirelli 2022-re fejlesztett 18 colos gumijának tesztsorozata. Utolsó gyakorlásukat az Alpine-nal teljesítették.

Nemcsak az autók, a gumik is megújulnak a Forma–1-ben 2022-ben. A jelenleg használt 13 colosról 18 colos kerekekre vált a sorozat, ami komoly kihívás elé állította az állandó gumibeszállítót. a Pirelli már 2019-ben dolgozni kezdett az új, keskenyebb oldalfalú abroncsokon, melyeket eredetileg már 2021-ben bevetettek volna, ha nem tör ki a világjárvány.

Az új gumikkal összesen 28 tesztnapot bonyolítottak le 2021-ben a csapatok többségének (a Williams nem vállalta a tesztet) közreműködésével. Az utolsóra a héten került sor a franciaországi Le Castellet-ben, ahol Danyiil Kvjat tartalékversenyző rótta a köröket az erre a célra átalakított Alpine-nal, mesterségesen felvizetett pályán. Az orosz 167 kört teljesített..

A program lezárásaként a Pirelli összegző adatokat tett közzé a tesztről.

Egymás mellett a 18 colos és a jelenlegi 13 colos F2-es abroncs (Fotó: Pirelli) Egymás mellett egy 18 colos és egy 13 colos abroncs (Fotó: Pirelli)

A gyártó kiemelte, egy intenzív kutatás-fejlesztési programot teljesítettek, hiszen tiszta lappal indítottak, a gumik profilját és szerkezetét is újragondolták. Az ideiek mellett 2019-ben és 2020-ban is hajtottak végre pályatesztet, így összesen 36 tesztnapot töltöttek az új gumikkal. Ezt több mint 10 ezer óra tesztpados és 5000 óra szimulációs munka egészítette ki, melyek során több mint 70 féle prototípust próbáltak ki. A versenypályán 30 különböző keveréket használtak a csapatok, és összesen 4267 kört tettek meg az új gumik, ami több mint 20 ezer kilométernek felel meg. Összesen 392 szett, 1568 darab abroncsot fogyasztottak el.

A gyakorlások során 9 csapat és 19 versenyző segítette a Pirelli munkáját, 15-en az aktív mezőny tagjaiként.

„A versenyzők szerepe meghatározó volt, hiszen mind a saját nézőpontjukat kínálták a fejlesztés különböző szakaszaiban. Az értékes visszajelzéseik segítettek a Pirellinek abban, hogy lépésről lépésre fejlessze az új gumikat, tekintetbe véve a versenyzők meglátásait és elvárásait”

– írta az olasz cég.

Mario Isola sportigazgató elégedetten beszélt a programjukról, amit a világjárvány miatt alaposan át kellett alakítaniuk. „A fejlesztést a gumi profiljával kezdtük, aztán az alapszerkezetet határoztuk meg, végül pedig eljutottunk ahhoz az öt keverékhez, amit a következő évre véglegesíteni fogunk” – magyarázta a szakember, hozzátéve, noha csak „öszvérautókat” használtak, a jelenlegi mezőny tagjainak visszajelzései nagyon hasznosnak bizonyultak számukra.

Lewis Hamilton a 18 colos Pirelli-gumikon (Fotó: Mercedes Lewis Hamilton a 18 colos Pirelli-gumikon (Fotó: Mercedes

Az új F1-es kerekek átmérője a jelenlegi 660 milliméterről 720 milliméterrel fog nőni, ami tömegnövekedést is jelent. Részben ennek köszönhető, hogy a 2022-es autók minimumtömege is tovább emelkedik. A gumitípusokat a Pirelli most véglegesíti, a tesztelésük pedig immáron prototípusok bevetése nélkül folytatódik, a szezonzáró után.

„Jövőre még lesz pár tesztnapunk, ami lehetőséget kínál a 2022-es gumik új autókhoz igazítására. Amint az FIA hitelesíti a specifikációt, a versenyzők lehetőséget fognak kapni rá, hogy a végleges 18 colos gumit is kipróbálják az Abu-dzabi Nagydíjat követő teszten. Arra viszont a jövő évi előszezoni tesztekig várnunk kell, hogy ezeket a gumikat 2022-es autókon láthassuk bevetésen” – összegzett Isola.

Borítókép: Danyiil Kvjat (Fotó: Pirelli)

További tartalmak