Musorujsag
Élő Eredmények
×

Hamilton „nyafogásai” stratégiailag gyengítik a Mercedest?

Hamilton „nyafogásai” stratégiailag gyengítik a Mercedest?

The Race
A korábbi F1-es tervező szerint sokszor csak gyengíti és összekuszálja a Mercedes stratégiáját Lewis Hamilton gyakori „nyafogása”. Max Verstappennel a Red Bull előnyben ezen a téren?

A futam hajrájában meghozott taktikai döntések határozták meg az legutóbbi két F1-es verseny végkimenetelét. Szocsiban Lando Norris bukta el a győzelmet azzal, hogy szembement a csapat első döntésével, Isztambulban Lewis Hamilton veszített egy, de talán két pozíciót is az ellenállásával. A Mercedes versenyzője ráadásul Norrishoz hasonlóan Szocsiban is ellenszegült, amikor először kerékcserére hívták.

A két esetben közös pont volt, hogy utólag elmondható, Hamilton mindkétszer rosszul, a Mercedes mindkétszer jól gondolkodott elsőre. Az eltérő végeredmény annak volt köszönhető, hogy Oroszországban a csapat meg tudta menteni bajnokát attól, hogy norrisi sorsra jusson (másodszorra kiállt, és ezzel nyert), Törökországban viszont „vele tartottak” a mérnökök, és egy alternatív stratégiai út lehetőségét kezdték vizsgálni (15-16, de legalább 9 körrel elkéstek a kerékcserével). Utóbbiról James Allison technikai vezető elismerte, valójában kétszer is megállíthatták volna a rossz irányba tartó folyamatot, de csak a legutolsó pillanatban léptek közbe, amikor az már vesztett helyzet volt. Az eredmény: Hamiltont megmentették attól, hogy a 6-7. helyre csússzon vissza, de csak egy 5. helyet hoztak ki a versenyből, amit legalább 4.-ként, de akár 3.-ként is zárhattak volna.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

A Jordan- és a Jaguar-csapat korábbi tervezője, Gary Anderson úgy látja, a Mercedes és a Red Bull kiélezett bajnoki küzdelmében akár a stratégia terén meglévő kis különbségek is bizonyulhatnak döntőnek, és szerinte e téren Max Verstappenék vannak előnyben, mégpedig azért, mert ők sokkal letisztultabban gondolkodnak a sok változó miatt mindig „mozgásban lévő” stratégiával, és a szerepek sem keverednek.

„A Red Bull sokkal inkább fekete vagy fehér, ha a stratégiáról van szó. A versenykörülmények alakulásától függően döntenek, elhatározzák magukat, és megcsinálják. Akár jó lesz, akár rossz, elintézik. Ehhez képest nekem úgy tűnik, hogy a Mercedes stratégiája körül mindig van egy kis zavar, sosem ennyire végleges” – fejtegette Anderson a The Race című lapnak írt cikkében.

Rámutatott, ebben a versenyzőknek is meghatározó szerepük van – és Hamilton nem feltétlenül hasznos segítsége a boxfalnak.

„Hamiltonnak szerintem nagy szerepe van abban, ahogyan a stratégiát olvassák. Nem hallunk minden rádiózást, de amit igen, abból nekem úgy tűnik, Verstappen jól tájékoztatja a csapatát arról, milyennek érzi az autót, és számára itt véget is ér a történet, nem igazán tesz ennél többet.”

„Hamilton eközben gyakran akar extra információkat közölni, és azt gondolja, ez is része a munkájának. És van, hogy ez nagyban meghatározza a stratégiai döntéseket, vagy éppen a döntések elmaradását.”

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

Anderson rámutatott, a versenyző csak azt látja, ami az autóból látszik, a csapat viszont minden riválisát, minden adatot monitorozza, ezért jobb rálátása van a verseny egészére. Szocsi és Isztambul bizonyíték volt arra, miért érdemes hagyatkozni erre a nagyobb képre. „Ha Max például a gumik lassulására panaszkodik, de a csapat látja, hogy még így is mindenkinél gyorsabb, akkor rendben lesznek, és ez fontos szempont. Ha Max azt mondja, a gumik még jók, de közben lassabb mindenkinél, akkor ott probléma van, és a Red Bull változtathat a taktikai tervein, ha szükségét érzi. A versenyzőtől jó információkra van szükséged, és ezt kell hozzátenni az összképhez, majd ez alapján kell döntést hozni.”

„Maxnál sokkal kevesebb a nyafogás, mint Lewisnál. És ez számít, mivel amikor panaszkodsz a csapatodnak, a csapatod rákényszerül, hogy az eredetitől eltérő irányokba kezdjen gondolkodni, mert egyszerre próbál megfelelni a taktika szempontjából és a versenyzőnek, ami nem mindig megy együtt.”

Hamilton az utóbbi években gyakran emlegette, hogy különösen élvezi, amikor rácáfolhat mérnökeire, akik sokszor csak a számításaiknak hisznek, míg ő szeret a kereteken kívül gondolkodni. Ez nem egyszer hozott számára nagy sikereket, amiket rendhagyó taktikai húzásokkal ért el. Nagy átlagban viszont Anderson véleménye is megalapozottnak tűnik – különösen az utóbbi két verseny alakulását ismerve.

Anderson amondó, ebből a szempontból a Red Bull jobban áll kicsivel, ám hangsúlyozta, ez csupán kis előny, és nem jelenti azt, hogy a Mercedes nem áll olyan magas szinten a taktikázás terén.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)

További tartalmak