Musorujsag
Élő Eredmények
×

Sakkban tartott vízhordó – Bottas őszintén a Mercedes-évekről

Sakkban tartott vízhordó – Bottas őszintén a Mercedes-évekről

Beyond The Grid
Nyíltan beszélt Valtteri Bottas arról, milyen negatív hatással volt rá, hogy a Mercedes egyéves szerződésekkel tartotta őt sakkban. Szerinte a helyzete alapvetően rányomta a bélyegét a mercedeses időszakára, amit bizonyos szempontból kudarcként fog fel.

Még négy verseny van hátra Valtteri Bottas mercedeses pályafutásából – a Forma–1-esből viszont sokkal több. A finn versenyző több évre írt alá az Alfa Romeóhoz, és elmondható, amióta bebiztosította a jövőjét, valósággal szárnyal. A kiegyensúlyozottságával talán továbbra is vannak gondok, ám érzékelhető rajta, hogy magasabb szinten teljesít, amióta biztonságban érzi magát. Monzában egész hétvégén lehengerlő volt, még ha a motorcserés büntetése el is rontotta a képet. Törökországban a pályafutása egyik legnagyszerűbb versenyzésével aratott győzelmet az erősségének éppen nem mondható esős viszonyok között, a múlt hétvégén Mexikóban pedig parádés pole-kört autózott.

Az alfás bejelentés és a formajavulás aligha véletlen egybeesés. Ezt erősíti az F1 Beyond The Grid című podcastjának adott interjúja is, melyben Bottas a tőle megszokott nyíltsággal és egyenességgel beszélt a Mercedesnél megélt nehézségekről, és abba is betekintést engedett, hogyan került a „szárnysegéd” szerep csapdájába, és milyen, a külvilágnak sokszor fel sem tűnő összefüggések tartották benne.

 

Felemésztette, hogy csak rövid távú jövője volt

Bottas 2017-ben váratlanul csöppent a Mercedes csapatába, hiszen a visszavonulását 2016 decemberében bejelentő Nico Rosberg helyettese lett. Ma már úgy látja, hogy bizonyos szempontból már az érkezésének pillanatában rossz vágányra állt, mivel túl magasra tette maga előtt a lécet. Megkérdezték, mit tanácsolna a mai Bottas a 2017-es Bottasnak.

„Talán azt, hogy legyen türelmesebb” – vágta rá gondolkodás nélkül. „Amikor 2017-ben megérkeztem, azt mondtam magamnak, meg akarom nyerni a bajnokságot. Most! Azonnal pole-okat, győzelmeket akartam. Ezek valójában egészen gyorsan jöttek is. De biztos vagyok benne, hogy időnként túl keményen próbálkoztam, mivel azzal a szinttel, amin Lewis teljesít, elég nehéz felvenni a versenyt. És ez egy annyira kifinomult sportág, hogy amikor túlságosan is próbálkozol, azt általában a stopperóra nem szereti. Ennyire érzékeny sport ez.”

„Különösen 2018-ban volt így. Egészen jól kezdtem, jó teljesítménnyel, de győzelmek nélkül. És aztán lefelé mentem. És ez nehéz volt. Azt mondanám tehát, hogy legyek türelmesebb.”

Valtteri Bottas az első mercedeses versenyére, a 2017-es Ausztrál Nagydíjra készül (Fotó: XPB)

A Lewis Hamilton által jelentett kihívás mellett azonban úgy érzi, más tényező is ellene dolgozott. Meggyőződése, hogy rossz hatással volt a teljesítményére és a fejlődésére is, hogy folyton csak egy-egy évvel hosszabbított szerződést vele a Mercedes.

„Ha 2017-ben tudtam volna, hogy öt évig leszek a csapattal, akkor szerintem több időt adtam volna magamnak arra, hogy lépésről lépésre tanuljak meg dolgokat, és kicsit elnézőbb is legyek önmagammal.”

„De én akkor ezt egy egyéves lehetőségként fogtam fel. Aztán a következő évben ismét, és mindig csak egy év volt, egy év, és sosem volt meg a békém, hogy egy kicsivel rugalmasabb legyek önmagam kritizálásával.”

Most, hogy az Alfa Romeónak köszönhetően megvan ez a hosszú távú biztonság, Bottas már biztos benne, hogy a Mercedesnél ez volt az egyik leginkább hiányzó tényező. „Ismerve magamat, és tudva, hogy hogyan érzek most, hogy már be van biztosítva a jövőm, teljes mértékben. Teljes mértékben! De most már kicsit késő…”

 

A létbiztonság volt Hamilton egyik nagy előnye

Az interjú során Bottas kifejtette, Hamilton vele szembeni legnagyobb előnyét nem a tempójában, hanem a kiegyensúlyozottságában látja. „Lenyűgöző, hogy hogyan tud mindig ott lenni, függetlenül, milyen körülmények között, melyik pályán, milyen élethelyzetben. Valahányszor autóba ül, teljesít.”

Rámutatott, ez a kiegyensúlyozottság önbizalom és lelki állapot kérdése is. „Igen, hiszek a formában. Abban, hogy ha van pár jó futamod, az jó energiákat kelt, és önbizalmat ad. Az megnyugtat, és amikor nyugodt vagy, akkor teljesítesz. És igen, vannak módszerek arra, hogy elérd az optimális lelki állapotot. Végső soron nagyban fejben dől el minden. Ez egy olyan sport, amelyben a mentális erő nagyon fontos. És szerintem Lewisnak ez komoly erőssége.”

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

Hogy ő nem tudott felnőni a brit szintjére, annak szerinte ugyancsak köze van az állandó létbizonytalanságához. Bottas a Mercedesnél töltöttek közül a 2019-est tartja a legerősebb szezonjának. Beszédes, hogy még abban az évben is ment a találgatás az esetleges menesztéséről és Esteban Ocon előléptetéséről. Mégpedig az első félévben, amikor Bottas még jobban teljesített. Elismerte, bármennyire is próbálta elhatárolni magát ezen pletykáktól, teljesen kizárni őket nem lehet.

„Az ember próbálja meggyőzni magát, hogy minden rendben lesz, és próbálja blokkolni a negatív gondolatokat. De amikor sok a lárma körülötted – ahogy az F1-ben ez előfordul –, az biztosan nem segít. Ez eltereli a figyelmedet, de próbálod minimalizálni a hatását. Igen, volt pár alkalom, amikor nem volt egyszerű a helyzet a szerződés körül, és ez plusz szóbeszédhez és zajokhoz vezetett.”

A finn arról is beszélt, hogy érzése szerint az F1-es pályafutása eddigi legjobb évét továbbra is a williamses 2014-es szezon jelenti. Szerinte ebben is közrejátszott a biztonság kérdése. „Az volt a pályafutásom során az első alkalom, hogy tudtam, valószínűleg a csapattal maradok a következő egy-két évben, ami talán segített” – állapította meg.

 

Szocsi, 2018: „Mintha a saját fogamat húztam volna ki”

Bottas a hullámzó teljesítményének köszönhetően előbb vagy utóbb minden együtt töltött szezonjukban másodhegedűssé vált Hamilton mellett. A mélypontot 2018 hozta el, amikor Szocsiban a Mercedes csapatutasítással vette el tőle a győzelmet, és adta Hamiltonnak. Egy olyan évben, melyben Bottast üldözte a balszerencse, és melyben emiatt lélekemelő lett volna számára a győzelem. Végül nyeretlenül maradt, és a szocsi csapatutasítás nemcsak, hogy megakadályozta a gödörből való kikászálódását, még vissza is lökte a gödör legaljára.

„Nehéz volt. Döntöttem, megtettem, de olyan volt ez, mintha a saját fogamat húztam volna ki. Nem éreztem sem természetesnek, sem helyesnek, hiszen versenyző vagyok. De megtettem a csapatért.”

„Viszont abban a pillanatban úgy éreztem, elveszítettem a… nem is találom rá a szót. Úgy éreztem, onnantól a szezon hátralévő részére minden nehezebbé vált, mert tudatosult bennem, hogy az én szerepem mostantól csak annyi, hogy segítsek. És nem igazán tudtam ezt megemészteni. Nem voltam a megfelelő lelki állapotban a szezon hátralévő részében” – ismerte el.

“Valtteri, itt James…”. Szocsi, 2018 (Fotó: XPB)

Hozzátette, egy idő után mindig érezte, hogy a Mercedes Hamilton irányába húz. „Voltak szezonok, amikor nagyon jól kezdtem, voltak balszerencsés pillanatok, amikor volt egy-két rossz futamom, miközben Lewis folyamatosan nagyon kiegyensúlyozottan teljesített. És amint egy kis pontkülönbség alakult ki közöttünk, akkor nyilván elkezd áttolódni a hangsúly arra az autóra, amelyikkel nagyobb esély van a bajnokság megnyerésére.”

 

Tudatosan sakkban tartották Hamilton miatt?

Ebből adódik a kérdés, nem érzi-e úgy, hogy kicsit önzőbbnek kellett volna lennie, és kicsit rosszabb csapatjátékosnak. Bottas szerint a Mercedes érdeke engedelmességet és békét kívánt. „Nem tudhatom, hogy ha bármit is másképpen csináltam volna, annak milyen hatása lett volna. Csak annyit tudok, hogy ha nem lettem volna ilyen csapatjátékos, akkor több feszültség lett volna a csapaton belül, ami kevesebb együttműködést jelentett volna Lewis és köztem, és ez hosszú távon azt jelentette volna, hogy nem teljesítenénk olyan jól csapatként, mint most. Ha megvan a harmónia, ha együtt tudunk működni, hosszú távon ez szolgálja a csapat érdekét. Együtt fejleszthetjük az autót, nyíltan megbeszélhetjük ezt.”

Másfelől Bottas ezen helyzetét is meghatározta, hogy a jövője folyamatosan a levegőben lógott. Bottas rámutatott, tulajdonképpen sarokba is volt szorítva.

„Emellett ott volt a plusz tényező, hogy folyton csak egy évre szóló szerződést kaptam.

És ha elkezdek játszmázni, mi lesz a következő lépés? Nem tudhatod, hogy mi lesz a jövőben, és mi lesz, ha elkezdesz nem hallgatni a csapatra vagy csapatutasításokra. Ez is mindig egy tényező volt.”

Valtteri Bottas és Toto Wolff (Fotó: Mercedes)

Bottas többször is jelezte az elmúlt években, hogy segítség lenne számára, ha nagyobb bizalmat kapna a Mercedestől, és több évre tervezhetne náluk. Toto Wolff csapatfőnök részéről viszont nyilvánvalóan tudatos módszer volt az egyéves hosszabbítgatás.

„Toto úgy gondolja, a nyomás jó nekem” – mondta ennek kapcsán Bottas. „Régóta ismer már. Egyetértek vele: a nyomás rövidebb távon jó, többet hoz ki belőled.”

„Ha viszont kilenc éven keresztül állsz nyomás alatt a szerződésed szempontjából, az F1-es pályafutásod minden évében, az elkezd belülről felzabálni.”

„Toto azt mondja, a nyomás felgyorsít, és bizonyos szempontból ez igaz, de megvan a határa. Megvan a határ, hogy mennyi ideig csinálhatod ezt” – mutatott rá Bottas. Hozzátette, az őt fiatal kora óta támogató Wolff-fal barátok, a távozása után is azok maradnak, ám tény, hogy tárgyalópartnerként kemény üzletember volt, akivel nem volt érdemes packázni. „Igen, és mivel a Mercedesről van szó, mindig sok versenyző közül válogathatnak…” – nevetett.

A sok közül négy éven át Bottast választották végül. Idén viszont eljött a váltás ideje. Hamilton új csapattársa George Russell lesz 2022-től, míg Bottas egy teljesen új fejezetet nyit a pályafutásában. Szavai alapján ez már nagyon kellett is neki. Az elmúlt közel öt évére felemás érzésekkel tekint. Egyfelől büszke a konstruktőri bajnoki címeire, másfelől tudja, talán a legnagyobb lehetőségével nem tudott élni az F1-ben, hiszen nem tudhatja, kerül-e ennél közelebb a bajnoki címhez. „Gyerekként erről álmodtam, és mindig ez volt a legfőbb célom, ami motivált a kemény munkára. Bármit, amit a sportágban tettem, azért tettem, mert én akarok a legjobb lenni, a világbajnok. Szóval igen, innen nézve egy hiba volt, hogy nem tudtam elérni a Mercedesszel.”

Hangsúlyozta azonban, hogy ez még nem a vég. „Másfelől viszont mindent megtettem, amit lehetett. Mindent beleadtam. Egyszerűen nem így volt megírva. Legalábbis egyelőre. A pályafutásom ugyanis folytatódik, és a Forma–1 őrült világában nem tudhatod, hogy mi történik legközelebb.”

Valtteri Bottas (Valtteri Bottas Facebook)
Borítókép: Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes)

További tartalmak