Musorujsag
Élő Eredmények

Csak 5 rajthely Hamiltonnak? Hol ebben a logika? – kérdezi Verstappen

Csak 5 rajthely Hamiltonnak? Hol ebben a logika? – kérdezi Verstappen

mOTORSPORT
Lewis Hamilton motorcseréjének hatását látva Max Verstappen igazságtalannak találja, hogy a második új motor bevetése után mindössze 5 rajthelyes büntetés jár.

Elégedetten állapította meg a Mercedes a brazíliai hétvége után, hogy a lehető legjobb pályát választotta Lewis Hamilton idei második büntetést érő motorcseréjére. A brit versenyző Interlagosban ezúttal is csak egy új belső égésű motort kapott, és mivel az az idei 5. példánya volt, a szabályok értelmében csak egy 5 rajthelyes büntetés járt érte.

Míg korábban minden motorcserét egyformán kezelt az FIA, az aktuális szabályok már azt mondják, ki, hogy a 10 rajthely csak az előírt szám első átlépésekor jár egy cserélt egységért, amennyiben az adott komponensből később egy újabbra lesz szükség, azért már az enyhébb 5 rajthelyes hátrasorolás jön.

Max Verstappen szerint az interlagosi események megmutatták, a jelenlegi rendszer nem a legszerencsésebb. Hamilton plusz lóerőket köszönhetett az új motorjának, a Red Bull szerint nem is keveset. Helmut Markóék 20 lóerős javulást emlegettek. Ám ha ennek az értéknek csak a töredékét is nyerte, úgy is elmondható, az új motor igencsak megkönnyítette a felzárkózását, és ennek köszönhetően azt az 5 rajthelyet hamar vissza tudta nyerni.

„Először tíz rajthellyel sorolnak hátra, aztán öttel, és szerintem ez nem túl logikus. Ha folyamatosan cserélgeted a motorokat, szerintem ugyanannyi rajthelynél kéne maradni, mert folyamatosan a limit fölött vagy”

– vetette fel a bajnoki éllovas.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Ezzel rámutatott, a szabály éppen annak ellenkezőjét váltja ki, mint ami az eredeti regulák célja volt. Az FIA a motorbüntetések rendszerének 2014-es bevezetésekor azért döntött a szigorú büntetések mellett, hogy a csapatok megfizessék az árát, ha az engedélyezettnél több egységet használnak egy évben. A limit célja a költségek kordában tartása, és az elkerülése annak, hogy a többletteljesítmény érdekében a csapatok túl sokszor cserélgessék az erőforrásaikat.

A Mercedesnél márpedig éppen ez, vagyis a teljesítményplusz jelentette az egyetlen motivációt. Andrew Shovlin vezető versenymérnök elárulta, Hamilton korábbi motorjával semmilyen műszaki problémájuk nem volt, és nem is tartottak attól, hogy lesz. Az új motort kizárólag azért vetették be, mert az erőforrásaik egy idő után túl sokat veszítenek a teljesítményükből, és úgy érezték, csak egy új motorral tarthatják szinten a lóerőik számát a hátralévő versenyekre.

Verstappen szerint Hamiltonék Interlagosban viszonylag olcsón tettek szert a teljesítménytöbbletre, és ez nem túl igazságos azokkal szemben, akiknek a motorja kellően megbízható ahhoz, hogy ne legyen szükségük további büntetésekre. „Igen, ezt meg kéne vizsgálni, mivel Brazíliában egyértelműen látható volt, hogy a többi csapatnak esélye sem volt ellenünk. Szóval az öt rajthely nem túl nagy ár ezért cserébe” – utalt a Hamilton motorja által jelentett pluszra és a brit fölényére Verstappen.

Nála a Red Bull egyébként büntetést érően csak egyszer cserélt erőforrást idén, és arra sem a Honda megbízhatósági gondjai, hanem a silverstone-i baleset miatt volt szükség. A holland előrebocsátotta, magabiztosak annak kapcsán, hogy nem lesz szükségük további cserékre, mivel jó az idei V6-osuk megbízhatósága.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak