Musorujsag
Élő Eredmények
×

Az FIA csak vesztese lehet a Hamilton, Verstappen párharcnak?

Az FIA csak vesztese lehet a Hamilton, Verstappen párharcnak?

Racefans, F1i.com
Sokáig tartó ítélethozatal, vitatott döntések – az FIA nem a legnépszerűbb mostanság, ám versenyigazgatójuk szerint ez leginkább Lewis Hamilton és Max Verstappen bajnoki küzdelmének hozadéka.

Brazíliában Lewis Hamiltont zárták ki utólag az időmérő edzésről, Katarban Max Verstappen kapott öt rajthelyes büntetést egy időmérős kihágás miatt, és ott volt még a kettejük interlagosi csatájának elutasított felülvizsgálati kérelme – a bajnoki végjátékban a FIA döntései is szerepet kaptak a két versenyző csatájában. Voltak is vitás helyzetek ezek miatt, és a szövetség bíráit is sokan kritizálták mindhárom ügyben.

A Mercedes-tábor Hamilton szárnyügyében érezte indokolatlanul szigorúnak az FIA-t, a Red Bull azt nem értette, miért a versenyzőjének kellett bűnhődnie amiatt, hogy a hivatalos FIA-rendszerrel ellentétben egy sportbíró dupla sárga zászlót lengetett, a Verstappen brazíliai védekező manővere kapcsán született döntések pedig még a kívülálló versenyzőket és csapatokat is bosszantotta, vagy legalábbis összezavarta.

Michael Masi (Fotó: Formula1/Twitter) Michael Masi (Fotó: Formula1/Twitter)

Michael Masi versenyigazgató maga is kritikák céltáblájává vált, ám az ausztrál úgy véli, népszerűtlenségük fő okát nem a munkájuk jelenti, hanem maga a bajnoki párharc. „Azok, akik még emlékeznek rá, hogy állandó versenybírák dolgoztak, okosan megjegyezték, hogy akkoriban részrehajlással kezdték őket vádolni. Én hiszek a jelenlegi rendszerben, melyben van négy elnökünk, akiket váltogatunk, meghatározott számú versenyzőbírónk, és az elnökök is rendszeresen találkoznak” – mondta Masi a felvetésre, miszerint az állandó bíróság talán következetesebb ítéleteket hozna, mint a folyton változó összetételű.

„Egyet érdemes hátrébb lépnünk, és eszünkbe kell jutnia, hogy hosszú idő óta először igazi bajnoki csatát látunk két elképesztő versenyző és csapat között. Nincs az a szabályozó a világon, aki egy ilyen helyzetben népszerű lehetne.”

„Szóval függetlenül attól, hogy bíró vagy, vagy a sportág bármilyen szabályozója, ez része a munkánknak, és a véleményünk szerint mindig lesznek kis különbségek. De végső soron a bírák azért vannak itt, hogy ezt végezzék” – mondta Masi.

Michael Masi Christian Hornerrel és Zak Brownnal (Fotó: XPB)

Az FIA-t az utóbbi hetekben annak kapcsán is érték kritikák, hogy örökkévalóságnak tűnik, mire meghozzák a döntéseiket. Lewis Hamilton kizárására csak az időmérő másnapján vált hivatalossá, Max Verstappent másfél órával a katari rajt előtt sorolták hátra, a manőverével kapcsolatos felülvizsgálati kérelmen pedig annak ellenére ültek egy napot, hogy visszautasították azt.

Masi rámutatott, éppen a rájuk irányuló nagy figyelem és a nagy nyomás az oka annak, hogy ilyen lassan jönnek ki a döntések.

„Az újságírók kérték korábban a döntések alaposabb leírását, hogy ne csak annyit írjunk, bűnös valaki, vagy ártatlan. Szeretnéd megérteni az eljárási folyamatot, amennyire lehetséges, arra az esetre, ha lennének hasonló esetek.”

„A bírák próbálják jól leírni a döntéseiket, figyelni azok részleteire, és ez időbe telik. A döntés meghozatala csak egy dolog, a másik oldalon ott van a lehetőség a csapatoknak, hogy képviseltethessék magukat. A brazíliai hétvégén például a két nap során a Mercedes összesen két és fél órán át volt a bírák előtt. Ezt is számításba kell venni, és az események között kell sort keríteni rá.”

„Szerintem a bírák sem lennének elégedettek, ha csak annyit írnának, hogy az adott személy megsértette a szabályokat, és ezzel vége a történetnek. És évekkel ezelőtt az újságírók is azt kérték, hogy hosszabb leírást várnak” – magyarázta Masi, hozzátéve, emellett a felvételek és adatok tanulmányozása is hosszú időbe telhet.

További tartalmak