Musorujsag
Élő Eredmények
×

Hamilton a silverstone-i ütközésükről: Újra ezt tenném

Hamilton a silverstone-i ütközésükről: Újra ezt tenném

The Race, Autosport, Auto Motor und Sport
Egy hibáját utólag megbánta, de a silverstone-i balesetet hozó manőverét újra meglépné Lewis Hamilton Max Verstappen ellen.

Végletesen kiélezett csata zajlott idén a bajnoki címért Lewis Hamilton és Max Verstappen között. Nemcsak a pontállás szoros, a két versenyző a pályán is igen gyakran összecsapott. Ütközeteik hoztak pályaelhagyásokat, agresszív leszorításokat, két ütközést, pár hibát, simán viszont csak kevés alkalommal alakultak.

Hamilton Katarban több lapnak adott mélyebb interjút, melyben sorra vette a csatáikat és az idén elszalasztott lehetőségeket, hibákat. A címvédő úgy véli, alapvetően ő az, aki gondoskodni szokott arról, hogy ne legyenek ütközések a Verstappennel vívott csatáikból. „Az autóban ülve a meghátrálás egy észszerű döntés, ha célba akarsz érni. Voltak olyan helyzetek, amikor belül voltam, és hiszem, hogy igazam volt. Amikor szinte egymás mellett van a két kerék.”

„Silverstone-ban például ha megnézzük a felvételeket, az első kerekem Max első kereke mellett volt, szóval szó sem volt arról, hogy mondjuk a hátsó szárnyánál volt. És ha mondjuk Brazíliát vesszük, ő csak a gázon maradt, lement a pályáról, és megtartotta a pozícióját. Mi lehetett volna ebből? Megnézték volna a szabályokat?”

– utalt arra a címvédő, hogy Verstappen első kereke az ő Mercedese hátsó szárnyánál volt az interlagosi vitatott esetnél.

Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA)

Hamilton egyértelművé tette, ha van is pár dolog, amit megbánt idén, a silverstone-i ütközésüket hozó manővere nem az. Annak ellenére, hogy 10 másodperces büntetést kapott érte.

„Ha újra abban a helyzetben lennék Silverstone-ban, újra ugyanazt tenném.”

„A versenyzésben szerzett tapasztalatom alapján így látom ezt. És szerintem egészen jók a mutatóim, főleg az előzések terén, valamint az autóm pozicionálásában, a térbeli tájékozódásban. Nem feltétlenül mondanám, hogy változtatnom kellett a hozzáállásomon. Határozottan muszáj volt pontokat hoznom, és ilyenkor nem szabad túlságosan hajlandónak lenned a pozíció feladására, mivel lépésről lépésre pontokat veszítesz a szezon előrehaladtával. És akkor eléggé le voltam maradva” – indokolta, miért érezte jogosnak az akkori keménységét.

Azt megelőzően két alkalommal kihátrált az efféle helyzetekből. Imolában az első sikán magasított kerékvetőjén ugratott miatta, Barcelonában csak kisodródott az első kanyarban. „Imolában én voltam a külső íven. És nem működött. De majdnem mindketten letértünk a pályáról. Spanyolországban hasonló volt. Ezeknél a helyzeteknél most is ugyanígy járnék el” – erősítette meg.

Lewis Hamilton szorult helyzetben Max Verstappen mellett (Fotó: XPB)

 

Ész az ösztön ellen – generációs különbség?

Kettejük brazíliai küzdelmét végül nem a 48. körben látott pályaelhagyós eset döntötte el, Hamilton 11 körrel később vitte dűlőre a dolgot, miután a célegyenes végén egy „beetetős” manőverrel elérte, hogy Verstappen rosszul gyorsítson ki a Senna-S-ből. Elmondása szerint itt tudatos trükköt alkalmazott, amire büszke is. „Nem terveztem a verseny előtt, de előre ki kell gondolnod. Az előtte lévő körök kirajzolják, hogy mit csinál a másik a kettes, hármas és négyes kanyarban, vagy hogy mikor sikerül jól a kigyorsítás a tizenkettesben. Tudtam, hogy az egyenesben nem vagyok elég közel ahhoz, hogy bebújjak, de el kellett hitetnem vele, hogy egy késői támadáson gondolkodom.”

„Az egyenesben egy kicsit befelé húztam, mert tudtam, hogy akkor ő is befelé fog mozdulni, és rossz helyzetbe kerül ezzel. Azt is tette, amire számítottam. Elsőre viszont túl közel voltam az ívéhez, ezért a hármasban kicsit túl messze voltam. A második alkalommal viszont más ívet választottam, és így is rá tudtam venni, hogy befelé húzódjon. Így maradhattam közel hozzá. Így terveztem” – mesélte, hogyan billentette ki ellenfelét, hogy megelőzhesse őt.

Lewis Hamilton ijesztgeti Max Verstappent az előzését hozó 59. körben Brazíliában (Fotó: F1 TV)

Hamilton a Verstappennel ellentétes szemléletmódjukat és stílusukat arra vezeti vissza, hogy más korszakban és körülmények között „szocializálódtak” a pályán. „A mai versenyzők, a fiatalok olyan pályákon nőttek fel, ahol nagyok a bukóterek. Amikor én kezdtem, a legtöbb pálya még nem ilyen volt, és az élvezetesebbé tette, de kockázatosabb is volt, és nem szabadott átlépned a határt.  Lassan építkeztél, miközben az új generáció egyből a határon van, mert ha kicsúszik, visszatérhet a pályára. Kisebb a büntetés. Ez az egyetlen igazi különbség” – utalt arra, hogy ő ennek köszönhetően sajátította el a „feladás” képességét.

 

Amit másképp csinálna utólag

Mindig azért ő sem csinál mindent jól, igaz, a megbánt pillanata nem egy Verstappen elleni konkrét csatával kapcsolatos, hanem az imolai kavicságyba csúszásával, ami akár a futamának végét is jelenthette volna, ha nincs szerencséje.

„Imolában tudtam, hogy nem veszíthetek még egyszer hét pontot. Visszatekintve azt mondanám, túlságosan elhamarkodott voltam, túl agresszív.”

„Elismerem, igazán kemény a kavicságyba kerülni. Ha csak egy kicsivel is türelmesebb lettem volna, miközben lekörözök másokat! De én csak arra tudtam gondolni, hogy utol akarom érni Maxot, és meg kell őt előznöm. Nem volt nagyszerű. Egyértelmű hiba volt” – ismerte el.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Büszke pillanatnak a bakui újraindításnál történt első kanyaros kicsúszása sem tűnt. Hamilton ezt azonban nem tekinti a saját hibájának, csak puszta balszerencsének. „Bakut én nem tekintem hibának. Az inkább egy autóval kapcsolatos probléma volt. Annak a hibának egyszer meg kellett történnie, mivel nem volt borítása a ’varázsgombnak’, ami a hátsó féket deaktiválja, hogy gyorsabban lehessen felmelegíteni az első gumikat a fékekkel. Én a kuplung használatakor mindig így raktam a kezem, nehogy véletlenül lefelé váltsak. Erre ezt a gombot aktiváltam.  És nem is tudtam róla. Ez nem vezetői hiba volt, csak balszerencse, amivel sok pontot vesztettem, amit már nem fogok visszakapni” – utalt arra, hogy kicsúszását a fékerő-elosztás véletlen átállítása idézte elő, és ezért maradt pont nélkül a versenyen, amit Verstappen az élről egy defekt miatt adott fel.

Hamilton összességében úgy gondolja, a rutinja nagy előnye idén Verstappennel szemben, hiszen ő már megélte azokat a fázisokat, amikkel ellenfele manapság szembesül először a pályafutása során. „Tudom, hogy egy nagyon gyors versenyző, és hogy biztosan gyorsabb, érettebb lesz idővel. Ez nem kérdéses. Ha önmagamra gondolok huszonnégy-huszonöt évesen, és arra, milyen hibákat végettem… Az autóval talán megvolt a gyorsaságom, de különféle tapasztalatokat kellett gyűjtenem, amikor hirtelen a rivaldafénybe kerültem. Akkoriban nem sok mindent csináltam jól” – emlékezett vissza, egyben arra is célozva, hogy Verstappennek is van még mit tanulnia.

Borítókép: Fotó: F1

További tartalmak