Musorujsag
Élő Eredmények
×

Hamilton: Az idei Mercedes egy szörnyeteg díva

Hamilton: Az idei Mercedes egy szörnyeteg díva

The Race
Ellenük dolgozó szabályok és egy nehezen „betörhető” autó – Lewis Hamilton elmondta, milyen nehézségek tették ennyire zötyögőssé a Mercedes 2021-es szezonját.

Az elmúlt hetekben nemigen hallhattuk a Mercedestől és Lewis Hamiltontól, hogy az övék a gyengébb autó idén, ám az év első felében még annál gyakrabban. A címvédő csapat számára már a téli tesztidény során világos lett, hogy elillant a 2020-as óriási fölénye, és azzal is szembesültek, hogy új autójukkal nem olyan könnyű a dolguk, mint az elődjével.

Az első versenyeken a Mercedes és az autókoncepciójukat 2020-tól átvevő Aston Martin is panaszkodott, hogy az ő filozófiájuknak ártottak a legtöbbet az idén bevezetett padlólemez-szabályok, melyekkel az FIA a gumigyártó dolgát szerette volna megkönnyíteni az autók leszorítóerejének és sebességének csökkentésével.

Lewis Hamilton Katarban felidézte azt az időszakot, amikor szembesültek a problémájukkal, és elmagyarázta, a szabálymódosítás milyen módon és mértékben nehezítette a dolgukat. „Elég rossz volt a mi mércénkkel mérve” – utalt az előszezonjukra. „Az ember csak az előtte álló feladatra összpontosít, arra, hogyan tudná újra megtalálni az autó egyensúlyát, hogyan tehetné olyanná, amilyen lenni szokott, hogyan javíthatna a vezethetőségen, és hogy mire helyezze a hangsúlyt. Nem időzöl el azon a tényen, hogy ez mennyire nem nagyszerű, csak próbálod megtalálni a jót, majd rájönni, hogyan tehetnéd jobbá a nem jó részeket.”

„Ez számunkra egy zavaros év, mivel visszaestünk, mégis meg tudtuk nyerni az első versenyt. Voltak versenyek, amelyeken elöl voltunk, és voltak, ahol nagyon távol ettől. Sosem tudtuk igazán, hogy hogyan fog viselkedni az autó, amikor pályára visszük” – magyarázta a hétszeres világbajnok.

Lewis Hamilton a célban Bahreinben (Fotó: XPB)

Az utóbbi versenyek megmutatták, már visszatértek a vágyott szintre, és megoldást találtak a problémáikra. Hamilton szerint az idáig vezető út viszont nem véletlenül volt hosszú.

„Előre tudtuk, mennyi leszorítóerőt fogunk veszíteni, és amikor láttuk, hogy mennyit veszítettünk, azt is láttuk, hogy az autónk egész karaktere megváltozott ahhoz képest, amilyen irányba vittük az elmúlt években.”

„Eltalálni a tökéletes tartományát egy rémálom volt az előző évhez képest, és azokkal az eszközökkel kellett boldogulnunk, amink van, mert nem változtathattunk az eszközökön. Szóval okos módszereket kellett találnunk a leszorítóerő visszanyerésére.”

A Mercedes problémáját az autó hátsó részének instabilitása jelentette az év első felében. Erre végleges megoldást a Silverstone-ban bevetett utolsó nagy fejlesztési csomagjuk, majd a második félévben a beállításokkal elvégzett munka jelentette. A szezonhajrára a Mercedes nemcsak kiismerte az autóját, de újra is gondolt pár beállítási kérdést, aminek  az olyan domináns teljesítmény lett az eredménye, mint a brazíliai vagy a katari.

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

„Sok tényező volt, ami nehezebbé tette a dolgunkat, mint valaha” – mesélte Hamilton. „Ez a legnehezebben beállítható autó. Nagyon sok szimulátoros munkát végeztem el, de még a szimulátoros napok után is előfordult, hogy nem volt megfelelően beállítva a szimulátor, mert kimentél a pályára, és teljesen más volt a tapadás, a szél hatása, a hőmérsékleti gumikopás. Ilyenkor óvatosnak kell lenned a kapott adatokkal, és azzal is, milyen döntéseket hozol. Szóval ez egy hullámvasút volt.”

„Nagyon-nagyon nehéz volt beállítani az autót. Toto az egyik korábbi autónkra azt mondta, hogy egy díva. Ez egy szörnyeteg díva!”

„Emellett kevesebb edzésidőnk is van idén, és így nehezebb a megfelelő tartományba hozni az autót. Ennélfogva amikor nincs meg ez a tartomány, korlátozod a potenciálját. Nem tudod kihozni a maximumot a képességeidből, mert nem stimmel a beállítás, és nagyon-nagyon nehéz helyretenni.”

Hamilton kiemelte, a brazíliai hétvégén sikerült tökéletesíteniük a beállításokat. És bár azóta Katarban is volt egy kis kisiklásuk nála a pénteki edzésnapon, az időmérő edzésen és a versenyen már azért volt újra fölényben, mert mindent tökéletesítettek. „Brazíliában pontosan olyan lett az autó, amilyennek akartam. Egyszerűen a fején találtuk vele a szöget. De idén ez talán csak egy-két alkalommal sikerült. Brazíliában a tökéletes állapotban használtuk, de az idő nagy részében nem.”

„Ilyenkor elmélyedsz a részletekben, keresed a teljesítményt. Ha például jobban megnyitottuk a kocsitestet a hűtés miatt, és ezzel elvesztegettünk három századmásodpercet, volt, hogy elég kemény voltam a fiúkkal, és azt mondtam: zárjuk már be ezt az átkozott autót. Több energiát szenteltem ezeknek a dolgoknak, mert minden ezredmásodperc számít, főleg azokon a helyeken, ahol egy kissé hátrányban voltunk. Szóval több részlettel foglalkoztam, és azt mondanám, elszántabb voltam, mint valaha.”

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak