Musorujsag
Élő Eredmények
×

Apja pénzéből készített új vázat Mazepinnek a Haas

Apja pénzéből készített új vázat Mazepinnek a Haas

Match TV, The Race, Autosport
Nyikita Mazepin apja fizetett a Haasnak, hogy készítsen egy új, nem túlsúlyos vázat a fiának, miután úgy érezték, túl nagy hendikeppel versenyeznek Mick Schumacher ellen.

Meglehetősen egyoldalú képet mutatott idén a Haas két újoncának házon belüli csatája. Mick Schumacher az időmérő edzések és a versenyek többségén is előrébb végzett, mint Nyikita Mazepin, aki leginkább csak egy-egy jól elkapott rajttal és agresszív manőverrel tudta bosszantani a németet.

Az orosz évét ugyanakkor egy probléma is meghatározta, legalábbis állítása szerint. Mazepin még az év első felében kotyogta ki a sajtónak, hogy az addigi versenyek nagy részét egy túlsúlyos alvázzal volt kénytelen teljesíteni. Noha csapata azóta is tagadja, hogy a plusz tömeg komoly hátrányt jelentett Mazepinnek, a versenyző meg van győződve erről.

Az orosz Match TV-nek adott interjúban most a csapatot az Uralkalin keresztül főszponzorként támogató idősebb Mazepin, Dmitrij is elárult pár részletet a vázügyről. Elmondta, hogy a Haas csak egy új vázat gyártott a 2021-es évre, a többit tavalyról hozta át. Az újra is csak azért volt szükség, mert az egyik 2020-as példány Romain Grosjean bahreini tűzesettel járó balesete során használhatatlanná vált.

Romain Grosjean kettévágott autója (Fotó: XPB)

Az új vázat idősebb Mazepin szerint a téli teszteken mindkét versenyző használhatta (a tesztet egyetlen vázzal teljesítette a csapat), ám a tesztek után a Haas úgy döntött, hogy Mick Schumachernek adja azt, míg Nyikita Mazepin Kevin Magnussen egy korábbi példányával vágott neki a szezonnak. Azt egy sérülés miatt korábban javítani kellett, innen eredt a többletsúlya. Apja szerint Mazepin az év első versenyhétvégéjén egyből teljesen másnak érezte az autóját, mint a bahreini teszteken. „Azonnal jelezte a csapatnak, hogy valami más, mint a teszteken volt” – magyarázta Dmitrij Mazepin.

Később Monacóban sor került egy vázcserére a két versenyző között, akkor Mazepin versenyezhetett az új vázzal. Mint kiderült, a cserére a Mazepinek nyomására került sor: Dmitrij külön megegyezett róla a Haasszal, hogy összevetést végezhessenek.

„Nyikitának jó hétvégéje volt az új vázzal, míg Micknek volt egy nagy balesete az övével. Ezek után döntöttünk úgy, hogy építünk egy új vázat. Én fizettem érte, a saját pénzemből, mivel úgy hiszem, a csapatnak minden, a versenyképességgel kapcsolatos területen egyenlőségben kell versenyeznie”

– mesélte az Uralkali vezetője.

Tegyük hozzá, Mazepin egy balesetnek köszönhetően győzte le a németet az időmérőn: Schumacher a harmadik szabadedzésen törte össze az autóját, így nem is indulhatott el a kvalifikáción. Mazepin ezek után a versenyen egy csapatutasítással került az őt lerajtoló és nála gyorsabb kollégája elé, miután Schumachernél pár körig műszaki hiba lépett fel, ami jelentősen lelassította.

Mazepin végül Spában kapta meg az újonnan épített vázát, és akkor azt mondta, máris elégedettebb, mert érezhető a különbség. Günther Steiner csapatfőnök még akkor is kétkedett a szavaiban.

Nyikita Mazepin (Fotó: Haas)

A legutóbb Katari Nagydíj aztán újabb fordulatot hozott. Miután az egyik szabadedzésen Mazepin a kerékvetőn eltörte az addig használt alvázát, csapata visszaadta neki a korábbi, túlsúlyos verziót. Egyelőre kérdéses, azzal kell-e befejeznie az idényt.

„Újra visszakaptam a nehezebb vázat. Korábban elmondtam, hogy a vezethetősége rendben van, de plusz súlyt cipelünk, ami nem optimális a köridő szempontjából. Nyilván oka van annak, hogy a versenyzők nem esznek sült krumplit és hamburgert… Ez a váz kissé túlsúlyos nekem.”

„Van még hátra két futam. Remélem, hogy Abu-Dzabiban visszakapom a korábbit. De közben csak a munkámra figyelek, és ha nem kapom vissza év végéig, akkor már annak örülhetek, hogy kaphattam egy új vázat. Mexikóban és Brazíliában láthattam az ebben rejlő potenciált” – magyarázta az újonc.

A kérdésre, mekkora különbséget jelent a súlytöbblet, egyértelművé tette, nem árulhat el konkrét számokat.

„Elég sokat. Ez a sport viszont a titkolózásról szól, ezért nem szeretném felfedni, hogy mekkora különbségről van szó. Az ember nem szeret ilyenekről beszélni.”

Főnöke egyelőre nem tudta megmondani, hogy Mazepin melyik vázzal fog kiállni Szaúd-Arábiában és Abu-Dzabiban, ám azt megerősítette, hogy a katari eredeti váz javítható. A kérdés az, ki is javítják-e. „Amennyiben megjavítjuk, visszakapja. De a következő évre megjavítani nem lenne értelme, mivel ezt a vázat többé nem fogjuk használni. Szóval majd kiderül. Mindenesetre szerintem ezek azonos vázak. A véleményemet ismerik erről. Van még egy tartalékvázunk, és meg fogjuk nézni, hogy ez a mostani még javítható-e, illetve ki tudjuk-e időben javítani” – magyarázta Steiner.

Borítókép: Mick Schumacher előzi Nyikita Mazepint a Monacói Nagydíj első körében a Loews-ben (Fotó: Haas/LAT)

További tartalmak