Musorujsag
Élő Eredmények
×

Balhé az Alfánál: az elnök becsapta az ajtót – Bottas érkezése miatt?

Balhé az Alfánál: az elnök becsapta az ajtót – Bottas érkezése miatt?

Motorsport, Motorsport-Total, Reuters
Miközben az Alfa Romeo véglegesítette 2022-es versenyzőfelállását, a színfalak mögött belső feszültségek alakultak ki a vezetőségen belül. A távozó elnök a konfliktusokról beszélt, és elárulta, milyen F1-es botrány miatt fontolgatták a csapat eladását.

Az F1 mögöttünk hagyott triplahétvégéje közepette nem is kapott figyelmet, ám a színfalak mögött történt egy komoly változás az Alfa Romeo csapatánál. A Mexikói Nagydíj hetében benyújtotta felmondását a Saubert 2016-tól a Longbow Finance-on keresztül a csődtől megmentő elnök, Pascal Picci. A svájci-olasz kettős állampolgár csendben távozott, ám mint azt most az olasz Motorsportnak adott interjúban elárulta, valójában volt némi hangoskodás a vezetőségben.

„Igen, becsaptam az ajtót! Lemondtam a Sauber Holding elnöki pozíciójáról pár nappal a Mexikói Nagydíj előtt” – erősítette meg a felmondásának hírét.

Arról is képet festett, kivel került akkora konfliktusba, hogy ezen elhatározására jutott.

„A jövőben nem szeretnék többé kapcsolatban állni Fred Vasseur vezetőségével.”

Picci talán nem gyakran állt a kamerák elé, ám a színfalak mögött igazi kulcsfigurája volt az Alfa/Saubernek. 2016-ban neki köszönhetően vásárolta fel az F1-es istállót a Longbow-cégcsoport, majd rajta keresztül került a vállalat kapcsolatba a Saubert jelenlegi is irányító Finn Rausinggal, az Islero (és a TetraPak) milliárdos svéd vezetőjével. Picci azóta is elnökségi tag volt, és tulajdonképpen Rausing jobbkezeként felügyelte az F1-es projektet. Mostanáig.

Antonio Giovinazzi (Fotó: Alfa Romeo)

 

Nem Csou, Bottas érkezése verte ki a biztosítékot?

Mint kiderült, Piccinek nem Rausinggal, hanem a csapatfőnök Frédéric Vasseurrel támadt konfliktusa, ám erről a 63 éves üzletember nem kívánt túl sok részletet elárulni. Annyit viszont kibökött, hogy a csapat 2022-es versenyzőválasztásával nem volt kibékülve. „Az a módszer, amivel a versenyzőket kiválasztotta az egyik töréspontot jelentette köztem és a jelenlegi vezetőség között” – magyarázta.

Ebből azt gondolhatnánk, az nem tetszett Piccinek, hogy Antonio Giovinazzi helyett a kínai pénzeket hozó Csou Kuan-jüt választották a következő idényre. Az olasz-svájci azonban pontosított. „Sajnálom, hogy Antonio már nincs többé ott. De örülök Csou érkezésének. Igen, én azóta ismerem a kínai fiút és a családját, hogy szerettük volna szerződtetni őt a Sauber Versenyzőakadémiára, és szerettük volna kihasználni az ezzel megnyíló kereskedelmi lehetőségeket is” – erősítette meg, hogy Kuan-jüben ő is nagy lehetőséget látott, már korábban, mint Vasseur.

Az olasz Motorsport megjegyzi, szavaiból arra következtethetünk, hogy a feszültség forrását Picci és Vasseur között nem Csou Kuan-jü szerződtetése jelentette, hanem Antonio Giovinazzi elküldése, és a Mercedestől távozó Valtteri Bottas alkalmazása.

Frédéric Vasseur (Fotó: XPB)

Piccinek persze aligha a finnel van problémája, sokkal inkább a Vasseur által követett stratégiával. A Sauber három évvel ezelőtt azért váltott át az Alfa Romeo névre, mert a FIAT korábbi elnöke, Sergio Marchionne szerette volna a Ferrari F1-es partnerén keresztül népszerűbbé tenni a csoport másik olasz autómárkáját. Az olasz szoros együttműködést álmodott meg Maranello és Hinwil között, melynek része volt, hogy bemutatkozhatott a Charles Leclerc, majd Antonio Giovinazzi, továbbá olyan szakembereket is az Alfához engedett a Scuderia, mint az időközben már távozó korábbi technikai igazgató, Simone Resta.

A Ferrarival való együttműködés időközben meggyengült. Resta már a Haas technikai igazgatójaként dolgozik, mégpedig Maranellóban, ahol az amerikai csapat számára állított fel egy külön mérnöki irodát a Ferrari. Az Alfa eközben idén megszabadult az elmúlt három év kötelezettségétől, és megerősítette, mostantól a Ferrari már nem szabhatja meg neki, hogy kit ültessen az egyik autójába. Ez az eltávolodás egyik jele volt, és Vasseur azonnal ki is használta: megszabadult Giovinazzitól.

 

Vita a ferraris jövőkép körül

A vezetőségben támadt ellentét oka vélhetően az, hogy a francia csapatfőnök a Ferrari-kötelékre fittyet hányva barátjának, a Mercedes-főnök Toto Wolffnak nyújtott segítséget azzal, hogy ülést kínált a Brackleyben létszám felettivé váló Bottasnak. Alighanem ez áll Picci „ajtóbecsapásának” hátterében is.

Vasseur Giovinazzi menesztése után azt nyilatkozta, a Ferrarival való viszonyuk továbbra is erős, ugyanakkor egyértelművé tette, nem volt ínyére, hogy a Scuderia ilyen mértékben beleszólhatott a belügyeikbe. „Amikor kiépítettük ezt a kapcsolatot, a helyzet világos volt. Ott volt Charles (Leclerc), aki már teljesített velünk pár szabadedzést, aztán Antonio is elérhető volt.”

„De fenntartani egy helyet az akadémiának – és nem számít, hogy melyiket – kissé irreális, mivel az akadémia nem tud minden évben jó versenyzőt kínálni. És számukra sem lett volna értelme ennek”

– indokolt Vasseur.

Antonio Giovinazzi (Fotó: Alfa Romeo)

Hozzátette, továbbra is nyitottak a Ferrari Akadémiával való együttműködésre, de a határokat meghúzták. „Szeretnénk fejleszteni a partnerségünk ezen oldalát, de ez nem kötelesség” – erősítette meg.

A függetlenedésre egyébként más alapos okuk is van. A Saubernek is van egy utánpótlásprogramja, és abból a közeli jövőben egy igazán ígéretes tehetség kerülhet az F1-be. Théo Pourchaire-t 2022-re még ugyan éretlennek érezte a feljebb lépésre, ám nem titok, hogy Vasseur hosszabb távon vele képzeli el a jövőt. Csou Kuan-jü addig is minden szempontból ideális megoldás lehet nekik.

 

A spái botrány miatt adták el majdnem a csapatot

A távozó Picci a versenyzőkérdés mellett arról is beszélt, miért gondolkodott el az Islero a Sauber többségi tulajdonának eladásán. Mint ismert, az ősz folyamán Michael Andretti igen közel került a csapat felvásárlásához, ám az utolsó pillanatban visszalépett az egyezségtől, elmondása szerint a vezetői felelősségekkel kapcsolatos viták és követelések miatt.

Picci elárulta, egy F1-es botrány miatt fontolgatták, hogy kiszállnak a sorozatból. „A Belga Nagydíjon történtek még mindig nyílt sebet jelentenek. Nem volt verseny, és a biztonsági autó mögött töltött három körnek köszönhető, hogy a Williams annyi pontot kapott, amivel lényegében esélyünk sincs megszerezni a konstruktőri helyezésüket.”

„Spa vízválasztó volt számunkra: az volt az egyik fő oka annak, hogy úgy döntöttünk, feladjuk az F1-et, és eladjuk a csapatot”

– mondta.

Fernando Alonso (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Ezzel arra utalt, hogy George Russellt a spái időmérőn elért második helye után úgy könyvelték el másodiknak, hogy a futamot az eső miatt el sem indították. a Williams ezzel sok pontot szerzett, az Alfa Romeo pedig azóta is csak üldözi őket a konstruktőri 8. helyért.

Picci a nézeteltérések ellenére úgy véli, az Alfára szép jövő várhat. „A jövő kapcsán nyugodt vagyok, mivel a tulajdonosok lelkesek, nagyon szenvedélyes emberek, akiknek a legfontosabb az alkalmazottak védelme. Az én távozásomnak hatása nem lesz, az alkalmazottaknak nem kell aggódniuk, ebben biztos vagyok” – mondta, hozzátéve, az elnökségben ő szorult kisebbségbe a véleményével, Finn Rausingot pedig továbbra is megbízható és hiteles vezetőnek tartja, csapatának pedig a legjobbakat kívánja.

Borítókép: Frédéric Vasseur és Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

További tartalmak