Musorujsag
Élő Eredmények
×

Újra pályán az első győztes Williams! Az elhunyt csapatalapítóra emlékeznek

Újra pályán az első győztes Williams! Az elhunyt csapatalapítóra emlékeznek

F1 Nation, Motorsport
Egy mérföldkövet hozó F1-es autó újjáélesztésével és külön megemlékezéssel is tisztelegnek a múlt vasárnap elhunyt Frank Williams előtt a hétvégén a Szaúd-arábiai Nagydíj szervezői.

Ezen a hétvégén kerül sor a Forma–1 történetének legelső szaúd-arábiai versenyére. Noha az ország vendéglátóként most mutatkozik be a sorozatban, érdekelt már korábban is volt az F1-ben. A Williams-csapat az első sikereit például olyan fehér–zöld autókkal aratta, melyek hátsó szárnyán ott díszelgett Szaúd-Arábia neve és az ország légitársaságának logója.

A Williams név és Szaúd-Arábia újbóli egyesülését ezen a hétvégén sajnálatos történés árnyékolja be: vasárnap 79 esztendősen elhunyt a grove-i csapat alapítója, Sir Frank Williams. A dzsiddai utcai pálya vezetője, Martin Whitaker az F1-Nation című podcastnak elárulta, külön megemlékezésekkel tisztelegnek majd a Szaúd-arábiai Nagydíjon a legendás csapatvezető előtt, és ennek keretében a Williams első sikerautója is körözni fog a pályán, ráadásul két példányban.

„Éppen egyeztetünk Stefanóval (Domenicali, az F1 elnöke, a szerk.) és a csapatával. Van pár ötletünk. Vizsgáljuk, milyen módon tudnánk tisztelegni Frank előtt” – mesélte Whitaker.

A Williams FW07-es (Fotó: XPB)

Ami az Williams-autókat illeti, elárulta, valójában már Frank Williams halála előtt szervezni kezdték a bemutatót azzal a modellel, amit 1979-ben épített az akkor még Didcotban működő csapat, és amellyel Clay Regazzoni abban az évben a Brit Nagydíjon a Williams első győzelmét, Alan Jones 1980-ban pedig az első bajnoki címét aratta.

„Van egy Williams FW07-es, ami vagy harminc éve Rijádban állt egy garázsban, kerekek nélkül. Úgy döntöttünk, felújítjuk ezt az autót. Szó szerint darabjaira szedtük a rijádi garázsban, és elküldtök Chris Mellorsnak, aki nemcsak a raliautóiról híres, de egy remek mérnök is. Chris teljesen lecsupaszította az autót, és a létező legszebb formában építette újjá. A helyreállítás egészen kiválóan sikerült. Az autó darabokban repült vissza két nappal ezelőtt, és hamarosan beindítjuk, majd ki is próbáljuk. A nagydíjhétvégén is futni fog” – mesélte Whitaker.

Hozzátette, végül úgy adódott, hogy egyszerre két FW07-es is pályára hajthat, és egy megemlékezésre vasárnap a verseny előtt is sor kerül.

„Frank életére nemcsak az autóval emlékezünk, dolgozunk már azon is, hogyan emlékezzünk meg Frankről vasárnap a rajtrácson. De szép lesz látni ezt az autót, valamint az egyes vázat, amit 1979-ben építettek, hogy a két autó egyszerre körözhessen a pályán a nagydíjhétvége során.”

Alan Jones és a Williams FW07B 1980-ban (Fotó: XPB)

„Több versenyző is van, aki vezeti. Damon (Hill) lesz az egyik. Emellett a sportminiszterünk, Abdul-Aziz herceg is vezetni fogja. Ő versenyzett már Le Mans-ban, nyert Porsche-bajnokságot. És a hab a tortán az lesz, hogy Alan Jones is itt lesz. Amolyan nagyköveteként lesz jelen ennek az autónak a hétvégén.”

 

Mesél az első Williams-bajnok

Alan Jones a Williams első világbajnoka, Sir Frank Williams és Patrick Head örök kedvence, akihez még évtizedekkel később is az aktuális versenyzőiket mérték. Az ausztrál 1978 és 1981 között négy évet töltött az istállónál, és kulcsszerepet vállalt annak felemelkedésében.

Jones a csapatalapító halála kapcsán a Motorsportnak nyilatkozva emlékezett a közös időkre. „Csodálatos munkakapcsolat volt ez. Hárman voltunk, Frank, Patrick és én, hasonló korúak. Mesés volt, és mi hárman nagyon összejöttünk. A már befutott csapatok ellen nyertünk, és ez nagyon-nagy megelégedést jelentett.”

Claire Williams és Alan Jones (Fotó: XPB)

„Ez valami betetőzése volt. Frank használt F1-es autókkal kezdte, úgy szedte össze a darabokat, így számára bajnoki címet nyerni az álom beteljesülését jelentette. Számomra pedig, aki elhagyta Ausztráliát, és Európába költözött, hogy végigmenjen a kisebb kategóriától, nagyon érzelmes pillanat volt világbajnokságot nyerni.”

Jones arról is képet festett, milyen volt együtt dolgozni Williamsszel. „Ő egy kemény felügyelő volt, ha a munkáról volt szó, de száz százalékig igazságos volt. Sokszor mondtam: ő volt a legjobb fickó, akinél valaha versenyeztem. Figyelt arra, amit mondtál.”

„Volt egy emlékezetes eset is Watkins Glenben. Nem sikerült jól az időmérőm, és közöltem Frankkel, hogy szerintem a motorunk nem elég erős. Azt mondta: »Rendben, akkor kicseréljük! Ha kifizetem neked ezt a sok pénzt azért, hogy nekem versenyezz, nincs értelme kételkedni a szavadban.« Kicserélte a motort, és én voltam a leggyorsabb a bemelegítő edzésen délelőtt. Szóval ilyen fickó volt” – anekdotázott az 1980-as világbajnok.

Borítókép: A Williams FW07-es (Fotó: XPB)

További tartalmak