Musorujsag
Élő Eredmények
×

Aggódnak a versenyzők: ok nélkül tették veszélyessé a szaúdi pályát?

Aggódnak a versenyzők: ok nélkül tették veszélyessé a szaúdi pályát?

The Race, F1-Insider, Racefans
Ok nélkül tették túlzottan veszélyessé a Szaúd-arábiai Nagydíj helyszínét? Több versenyző szerint is vannak problémák.

A Forma–1 történetének első Szaúd-arábiai Nagydíja előtt a szervezők büszkén nyilatkozták, nemcsak a világ leggyorsabb utcai pályáját akarták megalkotni, de törekedtek arra is, hogy izgalmas, látványos, fordulatos versenyeik legyenek. Ennek egyik módja volt, hogy ilyen tempót tereltek az utcai pályákra jellemző falak közé, ami mindig magában hordozza a veszélyt, a rendkívülit, a váratlant.

Azt már Bakuban is láttuk párszor, ez milyen kaotikus és izgalmas versenyeket eredményezhet, és nem is kétséges, hogy ugyanez a dzsiddai pályában is benne van. Az F1-esek hétvégéjén igazán nagy baleset eddig csak egy történt, Charles Leclerc-é a második szabadedzés végén, ám tény, ennél több is történhetett volna, főként akkor, amikor lassú autókat értek utol gyorskörön lévők.

Problémák ebből már pénteken is voltak, szombaton pedig előbb a harmadik szabadedzésen Lewis Hamilton Nyikita Mazepinnel történt incidense, majd az időmérőn Valtteri Bottas Antonio Giovinazzival való finom koccanása okozott ijedtséget. Mindkét esetből lehetett volna nagyobb ráfutásos baleset is.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Sergio Pérez úgy véli, a pálya megalkotói kicsit túl extrém irányt vettek azzal, hogy ennyire sok beláthatatlan tempós kanyart kreáltak. „A pálya igazán klassz, jó vezetni rajta. Viszont nagyon veszélyes, mivel sok az egyenes, ahol kanyarodunk, és vannak beláthatatlan kanyarok. Ha megnézzük a fedélzeti kamerás felvételeket, egészen ijesztő! Remélem, hogy semmi baj nem történik vasárnap” – mondta a Red Bull versenyzője.

Carlos Sainz már csütörtökön figyelmeztetett: ha bárki bajba kerül, leáll vagy megpördül egy beláthatatlan szakaszon, nagyon nehéz lesz elkerülni, hogy a nagy tempóval érkezők belehajtsanak. Pérez szerint túl nagy rizikót teremtettek ilyen szempontból.

„A pálya egy kicsit túlságosan veszélyes, mégpedig ok nélkül. Ilyen tempók mellett kissé feleslegesen alakulnak ki ilyen nagy sebességkülönbségek. Ezt talán felülvizsgálhatnánk a hétvége után”

– vetette fel a mexikói.

Hozzátette, mindez a versenyzők megbeszélésén is téma volt, és a versenyhétvége után is fognak még egyeztetni. „Nem felejthetjük el, hogy a biztonság az első. Beszéltünk erről más versenyzőkkel, és nagyjából mind így gondoljuk. Mi ülünk az autóban. A tempókülönbség, amiket látunk… ha valami rosszul sül el, az komoly lesz. Nyilván kell, hogy legyen karaktere a pályának, de erről a verseny után beszélnünk kell. A pálya fantasztikus, ne értsenek félre! Igazán klassz, csak nagyon veszélyes. És ha valami rosszul sül el, akkor igazán rosszul fog elsülni.”

Sergio Pérez (Fotó: XPB)

Az újonc Mick Schumacher is osztotta Pérez véleményét. „Vasárnap kiderül, hogy biztonságos-e a pálya. Nem akarom kritizálni a pályát, de az az érzésem, hogy ha elöl történik valami, a hátulról jövők igen nagy tempóval fognak megérkezni a veszélyes szakaszra” – mondta a Haas versenyzője, hozzátéve, bizonyos változtatásoknak örülne. „Az jó lenne, mivel túl sok olyan hely van, ahol valami rosszul sülhet el. És nem szeretnénk megvárni, míg egy súlyos baleset történik.”

„Azoknál a kanyaroknál, ahol padlógázzal megyünk, talán távolabb tehetnék a falakat, hogy jobb legyen a rálátás. És a lekörözések, a visszapillantó szempontjából is”

– mondta, hozzátéve, a lekörözések sem lesznek egyszerűek.

„Nehéz lesz majd félreállni anélkül, hogy a gumik piszkosak legyenek, és okosan kell majd megválasztani, hol állsz félre. Remélem, hogy türelmesek lesznek a többiek, mert nem fogunk tudni csak úgy eltűnni.”

A versenyzők érdekvédelmi szövetségének, a GPDA-nak az egyik igazgatójaként tevékenykedő George Russell megerősítette, a mezőny tagjai már tettek pár javaslatot az FIA versenyigazgatója, Michael Masi felé. „Versenyzőként nem a legjobb, amikor betonfal van melletted, amik eleve nincsenek jó lekerekítve. Lényegében kiállnak a kanyarcsúcspontokon, és ezeknél a kanyarcsúcspontoknál egy százalékot hagyni kell. Már jeleztük ezt Michael és a pálya tervezői felé, és szerintem egy kicsit látványosabb is lenne, ha lekerekítenék ezeket a csúcsponton lévő falakat. Ettől függetlenül igazán nyomtam, a határon voltam, és közben el is felejted, hol vannak a falak” – mondta a williamses, hozzátéve, a forgalom problémája miatt a versenyzők óvatosabbak, a csapatok pedig nagyobb hangsúlyt fektetnek a versenyzőik tájékoztatására.

 

Valtteri Bottas és Antonio Giovinazzi találkozása (Fotó: Formula1/Twitter)

Hamilton és Mazepin esete kapcsán Daniel Ricciardo megállapította: „Az első szektor, ahol Mazepin elkapta Hamiltont, egy kicsit felületes. Ott a csapatra hagyatkozol, tőlük vársz információt. Tudjuk, mely kanyarok veszélyesebbek egy kicsit, és próbálunk nem hazardírozni bennük. Nem állítanám, hogy veszélyt éreztem a hétvégén. Nyilván intenzívebb, mert utcai pálya, és nagy a tempó, de nem aggódom” – mondta a McLaren versenyzője.

Fernando Alonsót eközben az lepi meg, hogy egészen kevés baleset történt ilyen körülmények között. „Mind azt gondoltuk, hogy őrült hétvége lesz, de nagyon kevés volt a baleset. Meglátjuk, mit hoz a verseny. Remélem, semmi sem történik. Nagyon gyors pálya, és bármely baleset rosszul alakulhat. Remélem, hogy tiszta verseny lesz, még ha az nekem nem is lenne a legjobb a pontszerzés vagy a taktika szempontjából. Ez egy gyors pálya, jobb nem kockáztatni”– mondta az időmérőt a Q2-ben befejező spanyol.

Borítókép: Carlos Sainz (Fotó: Formula1/Twitter)

További tartalmak