Musorujsag
Élő Eredmények
×

Hamilton nyerte az őrült szaúdi futamot, pontegyenlőség a bajnoki döntő előtt!

Hamilton nyerte az őrült szaúdi futamot, pontegyenlőség a bajnoki döntő előtt!

Boxutca
Lewis Hamilton nyerte az első számtalan fordulatot és bizarr eseményt hozó Szaúd-arábiai Nagydíjat, ezzel pedig eltüntette a másodikként célba érkező Max Verstappen előnyét. Az utolsó futamnak tehát pontegyenlőséggel vághat majd neki a két esélyes!

Szokatlan időpontban (magyar idő szerint 18:30-kor), egy különleges pályán startolt a végig kiélezett és feszült 2021-es bajnokság utolsó előtti viadala, ami a tabellát vezető Max Verstappen első „meccslabdája volt”.

Ahhoz, hogy a holland az utolsó hétvége előtt pontot tegyen a bajnoki küzdelem végére, 25 pontosra kellett volna növelnie a start előtt 8 pontos előnyét Lewis Hamiltonnal szemben.

A rajt pillanatát azonban a rivális várta az első helyről, miután tegnap megnyerte az időmérőt. Noha a szombati napon Verstappen tűnt gyorsabbnak, sőt, oda is tett egy elképesztő kört, annak utolsó kanyarjában azonban lekoccolta a falat, így csak harmadik lett.

A két bajnokesélyes közül Valtteri Bottas indult, a negyedik helyről pedig az időmérő egyik hőse, a Ferrarit a második sorba kormányzó Charles Leclerc. Őt Sergio Pérez és Pierre Gasly követte.

A verseny első rajtja (Fotó: XPB)

A rajtnál ez a sorrend változatlan maradt, a Mercedes tehát tartani tudta az első két helyet, Verstappen pedig megőrizte a harmadikat. Mögé egy rövid pillanatig Pérez vágott, a mexikói azonban nem tudta megőrizni pozícióját Leclerc-rel szemben, aki gyorsan visszaelőzte őt az első kanyarkombinációt követő egyenesben.

Pozíciócsere az első körökben sem történt, az első hármas azonban együtt maradt, Hamilton sem tudott elszakadni Bottastól és a finn sem tudta leszakítani Verstappent. És Leclerc is tartani tudta a papíron gyorsabb autóval száguldó Pérezt.

Hamilton a nyolcadik körben kezdte megnyújtani a lépteit, és kezdett kiépíteni egy kisebbfajta előnyt: ekkor két másodperccel előzte meg csapattársát, a következő körben pedig már két és fél másodperccel (Verstappen előtt négy másodperccel vezetett).

Ennél tovább azonban nem növelhette az előnyét, a tizedik körben ugyanis pályára küldték a biztonsági autót, Mick Schumacher kicsúszása miatt (a fiatal német a huszonkettes kanyarnál veszítette el az irányítást autója felett, ami a gumifalnak ütközött; vezetője szerencsére sérülés nélkül megúszta az esetet).

A biztonsági autós fázis alatt a Mercedes kihívta versenyzőit egy-egy kerékcserére (annak érdekében, hogy egymás után állhassanak ki, Bottas alaposan visszavette a tempót, lassítva ezzel a Red Bull pilótáját, amit a bikások természetesen rögtön sérelmeztek) Verstappen viszont a pályán maradt, ezzel pedig átvette a vezetést.

Mick Schumacher a gumifalban (Fotó: XPB)

A tizennegyedik körben aztán újabb fordulat jött: piros zászlóval megszakították a versenyt, a huszonkettes kanyarnál ugyanis javítani kellett a gumifalat. A piros zászlós megszakítás pedig egyet jelentett azzal, hogy az élen álló Verstappen is kereket cserélhetett!

Az új rajtot tehát Verstappen várhatta az élről, majd Hamilton, Bottas, Esteban Ocon, Daniel Ricciardo (ők ketten szintén nagyot nyertek a piros zászlóval), Leclerc, Gasly és Pérez jött, aki a közvetlen riválisokkal ellentétben a papíron gyorsabb közepes keverékkel vágott neki a folytatásnak (mindenki más a keményeken indult).

A második rajtot Hamilton kapta el jobban; a brit le is előzte Verstappent, riválisa azonban az első kanyarnál visszavette a pozícióját, igaz, a bukótérben tette azt. Eközben Ocon lesipuskásként bemanőverezte az Alpine-t Hamilton elé.

Ezzel pedig véget is értek az akciók, ismét megvillantak ugyanis a piros zászlók, miután a Leclerc-rel koccanó Pérez és a George Russell-lel ütköző Nyikita Mazepin is a falba került (szerencsére mind megúszták az ütközéseket).

Max Verstappen, Lewis Hamilton és Esteban Ocon (Fotó: XPB)

A harmadik rajtot Ocon várta az élről, miután az FIA és az érintett csapatok „alkujának” értelmében Verstappennek vissza kellett adnia pozícióját, így a holland elé a fiatal francia mellett Hamilton is odakerült. A sorrend tehát Ocon, Verstappen (ezúttal ő döntött úgy, hogy a közepes keverékeken indul), Hamilton volt a rajtrácson, majd Ricciardo, Bottas és Leclerc jött.

Verstappen aztán egy elképesztő rajttal visszanyerte mindkét pozíciót, az első kanyarban ugyanis bevetődött az Ocont előző Hamilton mellé, és mindkét riválisát maga mögé utasította. Ocon aztán az első kanyar kiszélesítésével lehagyta őt, de gyorsan vissza is adta a pozíciót.

A franciát az új rajt utáni második körben (a futam egészét nézve ez a tizennyolcadik volt) aztán Hamilton is lehagyta, gyorsan egymás mögé került tehát a két bajnokesélyes: az élen Verstappen száguldott, mögötte Hamilton (kettejük között stratégiai különbség is volt, a brit ugyanis a kemény, a holland pedig a közepes keverékkel futott).

Esteban Ocon, Lewis Hamilton és Max Verstappen az első kanyarban (Fotó: XPB)

A huszonharmadik körben virtuális biztonság autós fázist rendeltek el, miután Cunoda Juki megtorpedózta az előtte álló Sebastian Vettelt. Bár az Alpha Tauri és az Aston Martin is sérült (az előbbi komolyabban), mindketten folytatni tudták a viadalt.

A virtuális SC után a két bajnokesélyes őrült tempót diktált: szinte azonnal leszakították az üldözőket, folyamatosan futották a leggyorsabb köröket. Hamilton mindent megtett, hogy DRS-távolságon belülre kerüljön, Verstappen pedig azért, hogy azon kívül tartsa ellenfelét.

Ennek egy újabb virtuális SC vetett véget, amit Kimi Räikkönen és Vettel koccanása után ítéltek meg, a pálya ugyanis tele volt törmelékekkel. Ekkor a két esélyesnek – és minden versenytársnak – lassabban kellett hajtania, az előzés pedig tilos volt. A mezőny a harmincnegyedik körben kapta meg újra a zöld jelzést, és ekkor indult újra (folytatódott) Hamilton és Verstappen idegőrlő üldözőversenye is.

Az első pengeváltás két körrel később történt, amikor Hamilton egy újabb virtuális biztonsági autós fázis után megpróbálkozott az előzéssel, Verstappen azonban agresszíven védte pozícióját, mindketten a bukótérbe csúsztak (akárcsak Brazíliában), az eredmény tehát változatlan maradt. A következő körben aztán egy roppant bizarr jelenet következett: Verstappen lelassult a célegyenes elején (vissza akarta engedni maga elé Hamiltont, feltehetően az előző necces manőver miatt), Hamilton pedig, miután szintén visszalassult, de meg nem előzte ellenfelét, eltalálta őt. A brit első vezetőszárnya megsérült, de mindketten folytatni tudták a versenyt.

Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: XPB)

A negyvenharmadik körben aztán Verstappen „gyorsabban” is maga elé engedte Hamiltont, majd azonnal vissza is előzte őt. Újra a holland volt tehát az élen, az FIA azonban közölte, öt másodperces büntetést kap a korábbi, pályán kívüli előnyszerzésért. Ezzel tehát eldőlt, hogy Hamiltoné lesz az őrült futam (Verstappen egyébként később ismét maga elé engedte a britet).

Az izgalmak ezzel persze nem értek véget, az utolsó körökben ugyanis Ocon és Bottas küzdött még egyet a harmadik helyért. Ez a csata a befutónál dőlt el, Bottas ugyanis a célegyenesben, az utolsó pillanatban hajrázta le ellenfelét, megszerezve ezzel az utolsó dobogós helyezést.

Hamilton nyerte tehát az őrült, első szaúdi versenyt, Verstappen másodikként ért célba, Bottas pedig harmadikként. Oconnak végül be kellett érnie a negyedik pozícióval, Ricciardo ötödik, Gasly hatodik, Leclerc hetedik, Sainz pedig nyolcadik lett a futamon. Pontot Antonio Giovinazzi és Lando Norris szerzett még.

Ami a bajnoki küzdelmet illeti, Max Verstappen és Lewis Hamilton pontegyenlőséggel utazhat majd Abu-Dzabiba, a címvédő ugyanis a leggyorsabb kör megfutásával épp nyolc egységgel csökkentette lemaradását. Elképesztő véghajrá vár tehát az F1 mezőnyére a jövő héten!

A Szaúd-arábiai Nagydíj végeredménye:

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak