Musorujsag
Élő Eredmények
×

Hamilton átlátott Verstappenen? A saját 2008-as spái balhéjára gondolt

Hamilton átlátott Verstappenen? A saját 2008-as spái balhéjára gondolt

F1
Lewis Hamilton szerette volna elkerülni, hogy Max Verstappen azt tegye vele Dzsiddában, amit ő tett 2008-ban Kimi Räikkönen ellen.

A 38. körben történt belemenős ütközésük kapta a legnagyobb figyelmet, ám Max Verstappen és Lewis Hamilton balhés estéjének az egy körrel korábbi kanyarlevágós védekezés ágyazott meg Szaúd-Arábiában. Hamilton akkor DRS-távolságon belül tudott férkőzni ellenfeléhez, a külső íven le is gyorsulta a Red Bullt a célegyenesben, ám Verstappen a belső ívet kihasználva rövid féktávot vett, majd a könyökét kitéve úgy tartotta meg a pozícióját, hogy közben ő és Hamilton is a bukótérben vágta le az első sikánt.

Az eset emlékeztetett Interlagosra, ám az FIA ezúttal másképp járt el: a pozíció átadására kérte Verstappent. Mérnöke már a következő kör 21-22-es kanyarjánál közölte a hollanddal, hogy álljon félre. Utasításakor külön kihangsúlyozta: „taktikusan” tegye mindezt. Ezzel arra célzott, hogy még a DRS-zónák érzékelési pontja előtt kerüljön Hamilton mögé, hogy a zónában ne a brit, hanem ő nyithassa a hátsó szárnyát.

Max Verstappen és Lewis Hamilton ütközése a 38. körben (Fotó: Formula1/Twitter)

Végül ennek is lett szerepe a 38. körös ütközésben: Verstappen már az elengedés pillanatában a visszatámadásra készült, Hamilton pedig számolt ezzel a lehetőséggel, ezért késleltette volna a Red Bull kikerülését. Ezt ennyire egyenesen egyikük sem mondta ki, ám a futam utáni nyilatkozatából kiderült, Hamilton vélhetően nem csak azért bizonytalankodott, mert csapata nem értesítette őt Verstappen szándékairól.

A címvédő a futamot követő sajtótájékoztatón saját 13 évvel ezelőtti hírhedt esetét idézte fel.

„Ez 2008-ra, Spára emlékeztetett. Az első bajnoki évem volt, és Kimivel harcoltam az utolsó kanyarban, a Spa-sikánban (Buszmegálló, a szerk.). Ő a pálya mellé terelt, én levágtam a sikánt, és vissza kellett engednem magam elé. De aztán azonnal megelőztem.”

„Emlékszem, Charlie Whiting (akkori versenyigazgató) azt mondta a csapatnak, hogy rendben volt, majd célba értem, miközben Kimi nem, aztán kaptam egy tíz vagy húsz másodperces büntetést, már nem is emlékszem (egy 10 másodperces „stop and go” büntetésnek megfelelő 25 másodperces büntetést, a szerk.), és ezzel harmadik lettem.”

Kimi Räikkönen és Lewis Hamilton 2008-as spái csatája (Fotó: XPB)

Hamilton alighanem számolt azzal, hogy Verstappen elengedés esetén talán ugyanilyen visszatámadásra készül. „Azon a ponton tudtam, hogy Max a kettes kanyar levágásával előzött meg, és előtte azt mondták, hogy ez nem megengedett. De akkor nem kaptam meg azt az információt, hogy visszavesz.”

„Hirtelen lassítani kezdett a huszonhatos felé, ahol a DRS érzékelési pontja van. De nem értettem, elég zavaros volt. Aztán hirtelen lelassított, de nagyon gyors ütemben. Ekkor kellett elkerülnöm, hogy teljesen eltaláljam a hátulját. Már annak örültem, hogy nem estünk ki mindketten. Nekem muszáj mindkét versenyt befejeznem és pontokat szereznem. És ezt nehéz megcsinálni ilyen körülmények között. De sikerült egyben tartanom az autót.”

Hamiltont arról is kérdezték, egyáltalán miért maradt Verstappen mögött, és a lassulását látva miért nem próbált meg egyből kivágni mellé.

„Két dolog volt. Egyfelől nem volt világos, mert nem kaptam meg az információt. Aztán egyértelművé vált, hogy próbált elengedni, amire gyanítom, hogy megkérték, de a DRS-zóna előtt. Ez azt jelentette volna, hogy utána mögöttem lett volna DRS-e az utolsó kanyarban, követett volna, és DRS-sel elment volna mellettem az első kanyar előtt. Szóval ez volt a taktika”

– erősítette meg, hogy tartott a 2008-as spáihoz hasonló azonnali visszatámadástól.

Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: XPB)

Kiemelte azonban: „De az igazán rossz része az volt, hogy olyan hirtelen és erőset fékezett, amiatt ütköztünk össze. Ez volt a veszélyes része.”

Verstappent emiatt büntette az FIA 10 másodperccel a futam után. Ami az elengedést és azonnali DRS-es visszaelőzést illeti, az végül később így is megvalósult. Hogy miért, azt viszont már nehéz megérteni, hiszen amikor Verstappen másodszor is maga elé tessékelte Hamiltont, az FIA már kiszabta rá az 5 másodperces időbüntetést, amit éppen az elengedéssel kerülhetett volna el…

A 2008-as esettel egyébként ilyen szempontból is megfigyelhető párhuzam, hiszen míg Spában az FIA elsőre zöld utat adott Hamilton jelképes visszaengedésének (amivel elkerülhette volna a büntetést), utólag akkor is jött a büntetés. (Tegyük hozzá, az akkori még a kisebb időbüntetések bevezetése előtt volt, vagyis Verstappen mostani 5 másodpercét nem érdemes Hamilton akkori 25 másodpercéhez mérni.)

Borítókép: Kimi Räikkönen és Lewis Hamilton 2008-as spái csatája (Fotó: XPB)

További tartalmak