Musorujsag
Élő Eredmények

Elutasította a Mercedes óvását az FIA, Verstappen a világbajnok!

Elutasította a Mercedes óvását az FIA, Verstappen a világbajnok!

FIA
Fellélegezhet Max Verstappen és a Red Bull: ők maradnak a 2021-es szezon világbajnokai miután az FIA a Mercedes második óvását is elutasította Abu-Dzabiban.

Bármennyit is emlegette a Mercedes, az évzáró Abu-dzabi Nagydíj előtt, hogy nem szeretné, ha a bajnokot a bírói szobában hirdetnék ki, végül mégis így alakult. A sors iróniája, hogy nem egy Max Verstappen által okozott ütközésnek volt köszönhető, mint ahogyan azt előre vizionálták, hanem általuk benyújtott óvásoknak.

Lewis Hamilton vasárnap a biztosnak tűnő győzelem kapujában kapott a nyakába egy biztonsági autót, amit kihasználva Max Verstappen kerékcserére állt ki, hogy lágy gumikon támadhassa a használt keményeken kint maradó címvédőt. Az újraindításra egy körrel a leintés előtt került sor, ám a Mercedes szerint nem teljesen szabályos módon. Második óvásuk tárgyát a sportszabályzat 48.12-es pontjának megsértése jelentette. Nehezményezték, hogy Michael Masi versenyigazgató nem az összes lekörözöttet rendelte Lewis Hamilton és a biztonsági autó elé, és nem várt egy kört a körvisszavétel után, hanem azonnal sort kerített a repülőrajtra.

A nagyjából 45 perces meghallgatásuk után egy rövid szünetet követően az FIA a Red Bull és a Mercedes képviselőit is visszahívta, hogy ismertesse a döntését.

Kifelé jövet a Red Bull közölte az újságírókkal, hogy az FIA nem adott helyt az óvásnak.Ezt nem sokkal később az FIA is hivatalosan megerősítette. Ennek értelmében Max Verstappen az Abu-dzabi Nagydíj győztese és a 2021-es F1-es világbajnok is.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Az FIA hivatalos indoklásából kiderül, a Mercedes szerint a sportszabályzat 48.12-es pontjának kétszeri megszegése miatt tett panaszt. A kifogásolt pontok:

–”bármely körhátrányban lévő autónak meg kell előznie a vezetővel azonos körön lévő autókat és a biztonsági autót”

–”amint az utolsó lekörözött autó megelőzte az élen álló autót, a biztonsági autónak a következő körben vissza kell térnie a boxutcába.”

A Mercedes szerint amennyiben e két feltétel teljesül a versenyen, annak győztese az addig élen álló Lewis Hamilton lett volna.

A Red Bull az FIA szerint öt érvet hozott fel a helyzetének védelmére. Kiemelte, hogy a szabályban szereplő „bármely” szó nem jelent egyet a „mindegyik”-kel. Rámutatta, hogy a sportszabályzat 48.13-as pontjában az áll, a „Biztonsági autó ebben a körben ki” üzenet a jelzése annak, hogy kiáll a boxba azon kör végén. Szerintük emiatt a 48.13-as pont ebben az esetben felülírta a 48.12-es pontot.

A bikás csapat arra is felhívta a figyelmet, hogy a 15.3-as pont értelmében a versenyigazgatónak jogában áll „felülírnia” helyzeteket a biztonsági autó használata kapcsán, így még ha a szabályban az is szerepelne, hogy az összes lekörözött autónak vissza kell vennie a körét, ez sem változtathatna a verseny végeredményén.

Az újraindítás (Fotó: Formula1/Twitter)

Az FIA a versenyigazgatóval is konzultált, aki rámutatott, hogy a sportszabályzat 48.12-es pontját éppen azért találták ki, hogy kivehessék az egymással versenyben lévő autók közül az oda keveredő lekörözötteket. Ennek értelmében Masi is úgy ítélte meg, hogy az adott helyzetben a 48.13-as szabálypont volt az, amit érvényesíteni kellett. Ennek köszönhető, hogy az összesen 8 lekörözött közül csupán 5 vette vissza a körét, míg a mezőny végén lévő három maradt a mezőny és a biztonsági autó mögött.

Emellett Masi arra is emlékeztetett, hogy a csapatokkal korábban arról állapodtak meg, hogy amikor csak lehetséges, „zöld jelzés” mellett fejezik be a versenyeket, vagyis törekednek a biztonsági autó mögötti befutók elkerülésére.

A bíróság mindezeket összegezve hozta meg a döntését. „Figyelembe vettük az érintettek által tett észrevételeket, és megállapítjuk: a 15.3-as szabálypont jogot biztosít a versenyigazgatónak arra, hogy használja a biztonsági autót, ami a mi értelmezésünkben magában foglalja a beküldést és a kihívást is. Noha a 48.12-es pontot nem teljesen alkalmazták a biztonsági autó boxba történő visszahívásánál a következő kör végén, a 48.13-as pont felülírja ezt, miután már kiadták a ’Biztonsági autó ebben a körben ki’ üzenetet, így ilyenkor kötelező kihívni a biztonsági autót a kör végén.”

A bíróság emellett még egy fontos megállapítást is tett a dokumentuma végén: „Noha a Mercedes azt kérte, hogy a bíróság módosítsa a végeredményt az utolsó előtti kör állásának megfelelően, ez egy olyan lépés lenne, amiről a bírák úgy vélik, hogy utólag rövidítenék le a versenyt, ami nem lenne helyénvaló.”

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak