Musorujsag
Élő Eredmények

Megóvta az Abu-dzabi Nagydíj eredményét a Mercedes!

Megóvta az Abu-dzabi Nagydíj eredményét a Mercedes!

FIA
A sportszabályzat megsértésére hivatkozva benyújtotta óvását a Mercedes F1-es csapata a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj végeredménye ellen.

A drámai végjátékot hozó Abu-dzabi Nagydíj után egyből fellapozta a szabálykönyvet és a jogászaihoz fordult a Mercedes csapata. Mindenekelőtt az öt körrel a verseny vége előtt pályára küldött biztonsági autós fázis kapcsán felmerülő kérdéseket próbálták tisztázni, majd némi tanácskozás után benyújtották a hivatalos óvásukat az FIA-hoz.

Pontosabban óvásaikat, ugyanis a csillagosok egyszerre két vélelmezett szabálysértés miatt is panasszal fordultak a szövetséghez.

Az FIA első idézése a sportszabályzat 48.8-as pontjának megsértését említi. Ez a szabálypont részletezi, mikor tilos a versenyzőknek megelőzniük egy másik autót és a biztonsági autót a pályán.

A másik óvást a Mercedes a lekörözöttek futam végi mezőny elé engedése kapcsán adta be. Az FIA a dokumentumában a sportszabályzat 48.12-es pontját említi, mely arról rendelkezik, milyen körülmények között előzhetik meg a lekörözöttek a vezető autót és a biztonsági autót egy biztonsági autós fázis végén.

Az újraindítás (Fotó: Formula1/Twitter)

A Mercedes a futam után leginkább azt nehezményezte, hogy Michael Masi versenyigazgató egy körrel a leintés előtt újra elengedte a mezőnyt, de úgy, hogy azt megelőzően nem az összes lekörözött versenyző vehette vissza a körét, csak a Lewis Hamilton és Max Verstappen közé került öt résztvevő. A mezőny végén köröző Daniel Ricciardo, Lance Stroll és Mick Schumacher eközben végig a sor végén maradt.

Az abu-dzabi végeredményt a vesztes csapat tehát két irányból támadja. Egyfelől azt feltételezi, hogy Verstappen az újraindításnál már a biztonsági autós vonal előtt megelőzte Hamiltont, másfelől nem érzi a sportszabályzattal összhangban lévőnek azt, ahogyan Michael Masi a lekörözötteknek csak egy részét rendelte a biztonsági autó elé, és nem várta meg az újraindítással, hogy a sor végén lévők is visszavegyék körüket. Ha ezt megteszi, akkor egyébként vélhetően már nem maradt volna idő az újraindításra.

A sportszabályzat 48.8-as pontja:

Az alább a)-tól h)-ig listázott pontok kivételével egy versenyző sem előzheti meg a másik autót a pályán, beleértve a biztonsági autót, amíg nem halad át először a vonalon (ld. az 5.3-as szabálypontot), miután a biztonsági autó visszatért a boxba.

A kivételek:

a) ha egy versenyző jelzést kap erre a biztonsági autótótól

b) a 41.c), 48.12, 51.6 és 51.12-es pontok értelmében.

c) ha behajt a boxutcába egy versenyző, megelőzheti a másik autót a pálya hátralévő részén, beleértve a biztonsági autót is, miután elérte az első biztonsági autós vonalat.

d) amikor elhagyja a boxutcát egy versenyző, előzhet, vagy megelőzhetik a pályán, mielőtt eléri a második biztonsági autós vonalat.

e) ha a biztonsági autó visszatér a boxba, megelőzhetik más autók a pályán, ha már elérte az első biztonsági autós vonalat.

f) miközben a boxutca bejáratánál, a boxutcában vagy a boxutca kijáratánál van egy versenyző, megelőzheti a másik autót, ami szintén ezen három területeknél van.

g) bármely autó, amely megáll a garázsa előtti területen, miközben a biztonsági autó a boxutcát használja, előzhető.

h) ha egy autó lassít, nyilvánvaló problémával

A felvételekből kiderül, Verstappen a hotelszekciónál egy rövid időre a lassító Hamilton mellé vágott, és egy pillanatra talán egy kicsivel előrébb is volt az első szárnya. A tényleges újraindításnál viszont már egyértelműen Hamilton mögött volt.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

A sportszabályzat 48.12-es pontja a lekörözöttekről kimondja: „Miután megelőzték a vezetővel egy körön lévő autókat és a biztonsági autót, ezen autóknak körbe kell menniük a pályán megfelelő tempóval, előzés nélkül, és mindent meg kell tenniük, hogy elfoglalják a pozíciójukat a mezőnyben a biztonsági autó mögött lévő autók sorában.”

Arról is rendelkezik, hogy amennyiben a pálya főbírója nem dönt úgy, hogy még szükség van a biztonsági autóra, „amint az utolsó lekörözött autó megelőzte az élen állót, a biztonsági autó vissza fog térni e boxutcába a következő kör végén.”

A Mercedes problémáját az utóbbi kitételek jelentik. Masi egyfelől úgy indította újra a versenyt, hogy nem várta meg, míg az utolsó lekörözött megelőzi a biztonsági autót, másfelől nem az elengedésük utáni következő körben történt az újraindítás, hanem mindjárt az elengedés után, mivel már csak egyetlen kör volt hátra.

Borítókép: Lewis Hamitlon (Fotó: XPB)

További tartalmak