Pont úgy ért véget a 2021-es Forma–1-es idény, ahogyan egyik bajnokesélyes csapat sem akarta: bírósági tárgyalásokkal és vitákkal. Nem az egész abu-dzabi hétvégén emlegetett ütközés, hanem szabályértelmezési kérdések és az FIA ténykedése jelentették a vita tárgyát.
Az FIA végül a Mercedes mindkét óvását elutasította, így még ha egy fellebbezésre lehetőség is van, jelen állás szerint úgy fest, a biztonsági autóból és az utolsó körös újraindításból profitáló Max Verstappen lett a világbajnok.
A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko szerint több dolog is kiderült a botrányos végjátékból. A Mercedes szerinte azt bizonyította az óvásaival, hogy rossz vesztes.
„Nem méltó egy bajnoki fináléhoz, hogy elhúzódik a döntés. Viszont csak – hogy úgy mondjam – egy nem méltó vesztes tartásáról árulkodik, ha valaki óvásokat és kérelmeket nyújt be”
– bírálta a Mercedest.
A fellebbezési kérelem miatt teljesen biztosan még mindig nem jelenthető ki, hogy minden eldőlt és véget ért az ügy, ám Markót ez már hidegen hagyja. „Nekünk ez mindegy. Mi vagyunk a morális győztesek, bárhogy is alakuljon.”

A Red Bull és Max Verstappen az utóbbi időben sokat kritizálta az FIA-t a következetlensége és vélt egyoldalúsága miatt. Szaúd-Arábiában nehezményezték, hogy Verstappen büntetéseket kapott, túlszabályozottságot emlegettek, és a „hagyjuk őket versenyezni” elvet hiányolták.
Marko úgy véli, a mostani szezonzárónak, de az idénynek is megvannak a tanulságai ilyen szempontból, és jelezte, a Red Bull-lal elvárják, hogy az FIA és az F1 változtasson pár dolgon.
„Át fogjuk gondolni a Forma–1-es szerepvállalásunkat, ha nem lesznek ennek megfelelő hatásai a jövőbeli világbajnokságokra”
– fenyegetőzött, elsősorban a szabályok újragondolását és a döntéshozási folyamat felülvizsgálatát követelve. „Az egész rendszert muszáj lesz újragondolni. Ebbe beletartozik a következetesség is. Nem lehet, hogy egyszer így döntsenek, másszor meg úgy. A szabályokat le kell egyszerűsíteni, az irányelvnek pedig ennek kell lennie: hagyjuk őket versenyezni.”
A jogi végzettségű szakember fontosnak tartaná, hogy olyan szabályokat alkossanak, amik lehetővé teszik a gyors döntéshozatalt. „És ezek a döntések ne váltakozzanak ilyen mértékben” – tette hozzá.

Az utóbbi időben nagy nyomás nehezedett a versenyigazgató Michael Masira, akit többen is bíráltak a következetlenség miatt. Fernando Alonso a hétvégén még azt is pedzegette, hogy az ausztrál nem üti meg az elődje, Charles Whiting szintjét, és sok probléma forrása ő, mert nem irányít elég kemény kézzel. Marko most a személyi változások lehetőségére is célozgatott.
„Amikor sok hiba és megkérdőjelezhető döntés születik, mindenképpen érdemes elgondolkodni az ilyesmin. Most lesz egy új elnöke az FIA-nak, szóval én ezzel kezdeném. És a bírák terén mindenképpen el lehet gondolkodni” – utalt arra, hogy az elnökváltás talán magával hoz más változásokat is.