Musorujsag
Élő Eredmények
×

Versenyzőzseni, bajnokká programozva – Verstappen, az F1 új királya

Versenyzőzseni, bajnokká programozva – Verstappen, az F1 új királya

Boxutca
Bajnoknak született, bajnoknak nevelték – csak a beteljesülés napja volt kérdéses. Kettesével vette a lépcsőfokokat, amerre járt, ott mindent felforgatott. Így lett Max Verstappen egy fanatikus exversenyző fiából a Forma–1 új királya.

Lewis Hamilton előre megmondta. Amikor 2017-ben visszahódította a bajnoki serleget, és negyedszer lett világbajnok, megjegyezte, érzi, egyre jobban szorongatja őt az új generáció, akik közül egy versenyzőt külön kiemelt. „Mindig várja valaki, hogy a helyemre ülhessen. Itt van Max, és várja, hogy átvehesse. Mindenképpen egy potenciális világbajnokról beszélünk Max személyében, és az idővel csak egyre jobb lesz.”

A két generáció összecsapására négy évet kellett várni, ám ezért a 2021-es ütközetért megérte!.

Max Verstappen világbajnok.

Max Verstappen (Fotó: Red Bull()

 

Hogy egy napon ezt a mondatot tényközlésként fogják leírni, azt már sokan megjósolták. Talán már 2015-ben, amikor mindössze 17 évesen bemutatkozott a Forma–1-ben, a sorozat történetének valaha volt legfiatalabb versenyzőjeként. A belga-holland fiú sorsa viszont már ennél korábban megpecsételődött, kis túlzással a születésekor.

Édesapja, Jos Verstappen, korábbi F1-es versenyző, édesanyja Sophie Kumpen, korábbi belga gokartversenyző, aki a maga idejében olyan nevekkel küzdött a legalsó kategóriában, mint Jenson Button, Giancarlo Fisichella vagy Jarno Trulli. Ahogy korábbi F3-as csapatfőnöke, Frits van Amersfoort fogalmazott: „Jos és Sophie egy olyan babát hozott össze, aki a megfelelő génekkel rendelkezik.”

A sorsa a születésekor megpecsételődött

Azt gondolhatnánk, útját az apja szabta meg, de ez így nem teljesen igaz. A versenyzés nyilvánvalóan már az anyatejjel belekerült Max szervezetébe, Jos elmondása szerint 6 éves koráig nem szerette volna gokartra ültetni. Ezt a döntést azonban Max kivette a kezéből, amikor alig több, mint két esztendősen minden napját az udvarukon töltötte egy kvadmotorral. „Két vagy három nappal azután, hogy megkapta, két kerékre ált, igazított a kormányon, és oldallal a falnak ment. Szerencsére volt rajta bukósisak, ami megkarcolódott. De nem izgatta” – mesélte az édesapa, aki már ekkoriban belátta, fiának különleges érzéke van a motorral szerelt járművekhez, és mindig azokat akarja vezetni.

 

Gokartozni valójában Jos távollétében kezdett el. Míg az apja éppen egy kanadai úton volt, Maxot az anyja Genkben vitte el egy gokartpályára, ahol addig sírt, míg ki nem harcolta, hogy ő is kipróbálhassa a négykerekűeket.

„Négy és fél éves volt, és mivel fiatalabbak is mentek, ő is mindenáron akart. Itt kezdődött minden.”

Verstappen az első „bébigokartját” azonnal „kinőtte”, apjának egyből egy erősebb masinát kellett vennie. Az első hivatalos gokartversenyét 7 esztendősen teljesítette, és 11 éveseket legyőzve nyert. Miután egyértelmű volt, mit akar csinálni, Jos a 2003-as visszavonulása után minden idejét és energiáját a fia képzésére áldozta.

Kemény iskola volt, az egyik legkeményebb. Sírást és fájdalmat sem nélkülözött. Olaszországba kezdtek járni minden hétvégén, hogy a gokartos elittel ismerkedhessenek. Több mint 1000 kilométereket utaztak, az iskolából indultak, az iskolába érkeztek a versenyhétvégékről.

„Apám nélkül nem tartanék most ott, ahol. Miután abbahagyta az F1-et, tulajdonképpen minden idejét azzal töltötte, hogy a lehető legjobban felkészítsen engem. Együtt nőttünk fel, ő volt a szerelőm, vezette a kocsinkat Hollandiából Belgiumba, minden gokartversenyre Európában” – mesélte Max.

Bajnoknak programozott versenyrobot

Idősebb Verstappen minden tudását próbálta átadni fiának, és nemcsak a vezetés és versenyzés módjait ismertette meg vele, a megfelelő hozzáállást és szemléletmódot is megtanította neki. Vagy inkább bele nevelte?

Frits Van Amersfoort szemléletesen fogalmazta meg Max Verstappen különlegességének titkát.

„Egy idő után Maxot arra programozták, hogy versenyző legyen. Emlékszem, André Agassit az apja építette fel teniszrobotnak. Jos is ilyen volt. A gokartos években időnként – ahogy hallottam – szinte embertelen volt, ahogyan ők ketten együtt dolgoztak, ahogyan Jos felkészítette és programozta a fiát, hogy a világ legjobb versenyzőjévé váljon.”

Mindez viszont csak akkor működhet, ha a fiú alkalmas a programozásra. Max nem megtört, hanem egy kőkemény fiatalember lett, aki szinte érzéketlennek tűnik a nyomásra. „Apám ilyennek nevelt. Magadra kell fókuszálnod, és a csapatoddal való munkára. Semmi más nem számít.”

Első F1-es főnökének, Franz Tostnak is e mentalitása tűnt fel leginkább, és az, ahogyan a nyomást kezeli. „Ismertem őt már a kezdetektől, és már akkoriban is nagyon erős volt mentálisan. Ha emlékeznek rá, sokan kritizáltak minket, hogy tizenhét évesen F1-es autóba ültetjük őt, és még csak jogosítványa sem volt. Akkoriban azt mondtam, beszéljünk erről öt év múlva újra! Szerintem rendben van, végül igazam lett” – mondta az osztrák.

„A vezetői képességei megvoltak, azokat a gokartos éveiben sajátította el. Sokat tanult az apjától, és a reakcióin és mindenen látszik, hogy amikor gyerek volt, valaki tapasztalt személy állt mellette. Igazán sokat tanult az apjától.”

A híres nyugalmát azonban Jos szerint nem neki köszönheti. „Mindig ilyen volt. Ez a személyisége része volt mindig, és az ilyesmit nem lehet trenírozni. Tudom, hogy én nem vagyok a legegyszerűbb személyiség, és sokat követeltem Maxtól, de ő kibírt mindent. Mentálisan mindig erős volt, és a sok győzelemmel lépésről lépésre felépítette a hatalmas önbizalmát. És ha kétségek nélkül hiszel önmagadban, nincs, ami az utadat állhatja!”

Így lett az előzések mestere

Max „programozása” azonban nem csak a fejről szólt. Versenyzőként az agresszivitás, a bátorság, a tapadás megtalálására való különleges képesség és az előzési érzék jut eszünkbe róla. Ezen képességei nem csak a született tehetségéből fakadnak. Jos módszeresen rákényszerítette arra, hogy kitapasztalja a későn fékezés, az esős tapadáskeresés fortélyait, és az előzésekre is külön trenírozta.

„Az előzés komoly téma volt nálunk, mert véleményem szerint előzni rosszul is lehet. Amikor Max egy előzésnél időt veszített, megpróbáltam elmagyarázni neki, hogyan tudná jobban csinálni.”

„Odáig jutottunk, hogy megtiltottam neki, hogy az egyenesek végén előzzön, vagy olyan helyeken, ahol egyszerű túljutni a másikon. Azt mondtam neki: csakis itt, itt és itt támadhatsz, máshol nem! És ezek olyan kanyarok voltak, ahol mások nem is próbálkoztak. Ez az oka annak, hogy ma az F1-ben úgy érzed, Max bárhol képes előzni”

– magyarázta idősebb Verstappen.

A tanulás azonban nem csak ilyen trükkökkel ment neki. „Hatévesen messze a vele egykorúak előtt járt. De ebben a korban muszáj volt nyolc-kilenc, tíz évesek ellen versenyeznie. Náluk egy kicsivel lassabb volt. Aztán egy nap eljött a nagy ugrás, amikor a belga gokartpályánkat, ahol gyakoroltunk Genkben, bezárták. Elmetünk egy távolabbi pályára, amit Max nem ismert igazán. Azonnal versenyképes volt. Már nem is kellett többet a különböző kanyarívekről beszélnem neki. Akkor úgy gondoltam: oké, most már megértette. Miután visszatértünk a genki pályánkra, jelentőset lépett előre.”

Max Verstappen és Jos Verstappen 2013-ban. (Fotó: Moy / XPB Images)

„Akár már holnap F1-es autóba ültethetnénk”

Miután mindent megnyert a gokartban, Verstappen számára 2013-ban eljött az idő, hogy a formaautózásban kezdjen karriert. Apjával először a Forma–Renault-t nézték ki maguknak, ám pár teszt elég volt ahhoz, hogy Jos belássa, fiának szinte túl könnyen ment az átállás, ezért gondolt egy merészet, és Frits Van Amersfoorttal megegyezve egyből a Forma–3-ba vitte fiát.

Beszédes az első Forma–Renault-s tesztjét lehetővé tevő Manor MP-csapat vezetőjének visszaemlékezése. Max először a walesi Pembreyben ült formaautóban. Esett az eső, az apja azt javasolta, inkább várják meg, míg felszárad a pálya, ám Tony Shaw nem engedett. „Max igazi dinamit volt aznap, már az első pillanattól! Öröm volt vele dolgozni, és csak azt kérdeztük: biztosan ez az első tesztje? Irányított mindent, és nagyon gyors volt, teljesen természetesen jött ez belőle, és semmi sem zavarta.”

Max teljesített még pár tesztet a Forma–Renault-ban, aztán apja és menedzsere, úgy gondolták, megy neki annyira jól, hogy egyből a Forma–3-ban kezdjenek. Első hivatalos tesztjét Frits Van Amersfoorttal a Hungaroringen teljesítette, ahol az első órában máris a leggyorsabb volt. „Ez Verstappen. Folyton elképeszt. Mindegyik Verstappen, Jos és Max is. Mindig elképesztenek azzal, amit tesznek. Gyorsan és intenzíven vezetnek. Furcsán hangozhat, de a csapaton belül azt beszéltük, hogy akár már holnap F1-es autóba ültethetnénk Maxot. Egyetlen nap után. Ez az igazság” – mesélte a holland.

Esteban Ocon felülkerekedett Verstappenen (Fotó: Trienitz / XPB Images)

Verstappen 2014-ben ugyan alulmaradt a bajnokságban Esteban Oconnal szemben, de 10 győzelmével többször állt a dobogó tetején, mint a francia. Vereségében nagy szerepet játszott egy év végén történt motorhiba is.

A hollandnak ekkor már volt híre azok körében, akik igazán számítottak a feljebbmenetele szempontjából. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója is hallott róla. Verstappen a Norrisringen és Spában is mindhárom futamot megnyerte, és az osztrák szakembert különösen egy esős teljesítménye nyűgözte le.

„Folyamatosan változtak a körülmények. Esett, száradt. És ő átlagban két másodperccel gyorsabb volt mindenkinél! Akkor világossá vált, hogy egy rendkívüli tehetség”

– mondta Marko.

Max Verstappen spái győzelme után (Fotó: Bartkowiak / XPB Images)

Bár logikus lépésnek tűnt volna a GP2-vel próbálkozni, Verstappen az F3 után is kihagyott lépcsőfokokat. Ahogy azt a zsenik szokták az iskolában. Több F1-es csapat érdeklődését is felkeltette, és végül a Mercedes és a Red Bull futott érte versenyt. Jos Verstappen meg is versenyeztette a két riválist, aminek a vége az lett, hogy Helmut Markóék mondtak egy merészet, és már 2015-re állandó ülést kínáltak a holland szupertehetségnek a Toro Rossónál. A Mercedes B-csapat híján erre nem tudott rálicitálni.

Mielőtt szerződtette, Marko elbeszélgetett Maxszal, és hamar meggyőződött róla, hogy még a fiatal kora ellenére sincs miért óvatoskodniuk vele. „Másfél órát beszélgettem vele. Normál esetben egy versenyzővel fél órát beszélünk, de ez egy hosszú és jó beszélgetés lett. Érett felnőtt volt egy fiatal testben. Van, hogy még az idősebb versenyzők sem elég érettek. És nem csak a versenyzésről volt szó, más fontos dolgokról is. Az egyik támogatója a Jumbo volt, ami egy szupermarketlánc. Mindent tudott a cégről és az embereikről. Lenyűgöző volt. Egyes versenyzők még azt sem tudják, merre van Horvátország” – idézte fel pár éve a beszélgetésüket Marko.

Max Verstappent túl fiatalnak találták a Forma-1-hez, Helmut Marko viszont bevállalósan gyorsan leszerződtette (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Már a belépőjével felforgatta az F1-et

Verstappen már a megérkezése előtt felkavarta a Forma–1-et. Eleinte azzal, hogy 17 évesen ült először autóba. Az FIA már akkor szabályt változtatott miatta, és 18 évben húzta meg az alsó korhatárt, valamint megalkotta a szuperlicencpontok rendszerét.

Max Verstappen és Carlos Sainz a Toro Rossóban – megindult a rivalizálás (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Később a pályán nyújtottakkal is folytatta a zavarkeltést. Első évét bámulatos előzések, elképesztő teljesítmények, de viták és kétes megmozdulások is jellemezték. Csapattársával, a szintén újonc Carlos Sainzcal igazi rivalizálás alakult ki közöttük, és már akkor egyértelművé tette, hogy őt nem lehet alárendelni senkinek. Szingapúrban egy határozott „NEM!”-mel tagadta meg a csapatutasítást, és e megalkuvást nem tűrő stílusával hamar sok szurkoló szívét meghódította.

Az F1-es társakat pedig egyre inkább bosszantani kezdte. Már az első évében érezhető volt, hogy más szemmel tekintenek rá. Monacóban előbb remekelt, aztán ütközött a versenyen. Romain Grosjean, vagy Felipe Massa elsősorban a hibáit hangsúlyozta ki, de kritikáikból érződött, pontosan tudják, mekkora potenciál rejlik ebben a kölyökben.

Max Verstappen és Romain Grosjean ütközése (Charniaux / XPB Images)

Ez a helyzet csak fokozódott, amikor 2016-ban mindössze négy verseny után – ismét lépcsőfokokat kihagyva –Marko a Red Bullba ültette. Ha szerencsével is, de már a legelső futamát megnyerte velük Barcelonában, és olyan természetességgel élt az ölébe hullt lehetőséggel, mintha egy rutinos róka lenne. Nyomás? Miféle nyomás?

Csapatváltás és már meg is van az első győzelem – 2016, Barcelona (Fotó: Moy / XPB Images)

Azzal, hogy élcsapathoz került, egyre többször találkozott a pályán élversenyzőkkel. Cikázós védekező manővereivel, féktávon való bemozdulásaival fel is bosszantotta őket. Volt, hogy egyszerre ostorozta őt a Ferrari két bajnoka, Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen. Az FIA ekkor is kénytelen volt miatta módosítani a szabályain, Verstappen viszont közben érzékelhette, hogy a közvetlen F1-es elitet is idegesíti, egyre inkább tartanak tőle.

Az első győzelmet a következő években továbbiak követték. Például a 2016-os brazíliai, amikor úgy előzgette a legnagyobb ászokat a 3-as kanyar külső ívén a szakadó esőben, mintha más kategóriájú autót vezetne.

Miközben még panaszkodtak rá, Verstappennek már sikerült az ellenfelek fejébe férkőznie. Olyan hírnévre tett szert, hogy a többiek elkezdték másképpen kezelni őt, féltek tőle, ha a visszapillantójukban látták, és izgultak, ha meg kellett előzniük.

Ekkoriban még a buta hibák és a túlzott hevesség állt Verstappen és aközé, amit a kollégák már régen láttak érkezni. A Red Bullnál egy futamgyőztes, Daniel Ricciardo volt a csapattársa, aki csak addig tudta sakkban tartani őt, amíg igazi előnyt jelentett neki a tapasztalata és érettsége. A 2018-as szezon első harmadában nem volt olyan hétvége, amelyen Verstappen ne hibázott volna nagyot. A mélypontot Monaco hozta el, ahol a győzelmi esélyét puskázta el a szombati időmérős falnak csapódásával.

Ha Monaco, akkor bizony kongó vészharang! – Kezdett betelni a pohár. (Fotó: Moy / XPB Images)

A szigorú Helmut Marko ekkoriban olvasott a fejére. Megrázta, türelemre intette. És bár Verstappen önfejű típus, a második apjának tekintett osztrák szavaira hallgatott, még ha ezt akkor nem is ismerte el. Onnantól kezdve kimért lett, és szinte hibátlanul versenyzett.

A Red Bull ekkor már egyértelműen mögé állt, amit a csapattársával történt bakui ütközésük bizonyított, melynél Verstappent terhelte a nagyobb felelősség, ezt mégis elhallgatta a csapata. Mivel házon belül fölénybe került a peches Ricciardóval szemben, el is űzte az ausztrált.

Baku – baki

Aki meghátrálásra kényszerítette Lewis Hamiltont

Verstappen innentől egyre gyakrabban csapott össze Lewis Hamiltonnal is. A Mercedes sztárja egyik ilyen csatájuk után ismerte el a Magyar Nagydíjon: ha Verstappennel vív, extra helyet hagy maga mellett, mert kiszámíthatatlannak tartja a rendkívül agresszív hollandot.

Akkor még mosolygott, ám 2021-ben, amikor Verstappen végre megkapta a megfelelő autót ahhoz, hogy a kihívójává váljon, már a saját bőrén tapasztalta: ez a fiatal kölyök egy tornádó, ami könyörtelenül söpör végig mindenen, tekintet nélkül hírnévre, eredménysorra, kritikákra és megítélésre. Ha pedig kritikát kapott, mindig keményen visszaszólt bárkinek.

Lewis Hamilton és Max Verstappen csatája (Fotó: MTI/EPA) Lewis Hamilton és Max Verstappen csatája (Fotó: MTI/EPA)

2021-ben újra és újra bizonyította, a csaták és előzések nagy mestere. A hibridérában még egy versenyző sem tudta folyamatosan sakkban tartani a szintén agresszív versenyző hírében álló Hamiltont, és folyamatosan arra kényszeríteni, hogy kihátráljon egy-egy csatából. E hozzáállása néha talán bajba sodorta, ám éppen ez volt az, ami életben tartotta a bajnoki reményeit az év második felében.

Nem véletlen, hogy a legmegkérdőjelezhetőbb manővereit éppen az utolsó versenyeken láthattuk. Hamilton tempófölénybe került a Mercedesszel, és kikényszerítette belőle, hogy mindent kipréseljen magából. Az austini élen maradása igazi mestermunka volt. Interlagosban úgy tartotta maga mögött 50 körig a címvédőt, hogy az korábban minden versenyzőt egy-két kör alatt játszva faképnél hagyott. Szaúd-Arábiában is az utolsó szalmaszálba is két kézzel kapaszkodott, és a szabályokat feszegetve mindent megtett Hamilton feltartóztatásáért. Talán még többet is, mint kellett volna.

Esteban Ocon, Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: XPB)

Max Verstappen viszont ilyen. Állhatatos, könyörtelen, megalkuvást nem ismerő, ha a célja eléréséről van szó. És ezt a mindent eldöntő abu-dzabi versenyen is láthattuk, ahol újra és újra próbált visszakapaszkodni, konokul ment előre leszegett fejjel, nem törődve annak lehetőségével, hogy akár fejjel mehet a falnak. Az elszúrt rajt után azonnal visszatámadott, és az utolsó körben sem teketóriázott: meglátta a rést, bebújt Hamilton mellé. A féktáv hossza? Neki nem számít, megoldja!

Ilyennek nevelte, ilyenné programozta édesapja.

Versenyzővé. Bajnokká.

Max Verstappen világbajnok. Régóta tudtuk, hogy ezt a mondatot egyszer valamikor le kell írnunk. Most eljött a napja. Minden idők legsikeresebb versenyzőjének legyőzésével, minden idők legnagyobb dominanciájának megtörésével ért fel a csúcsra.

Létezik-e ennél fenségesebb koronázás?

További tartalmak