Musorujsag
Élő Eredmények
×

15 kérdés, 15 válasz a 2021-es F1-es szezonról

15 kérdés, 15 válasz a 2021-es F1-es szezonról

Boxutca
Év elején az F1-es bajnoki rajtot várva megfogalmaztuk az idény legérdekesebbnek ígérkező kérdéseit, az év utolsó napján újra elővettük őket, immár a válaszok ismeretében! Szezonértékelőnk második része már nem a bajnoki párharc körül forog.

A szezonrajt előtt 15 kérdést fogalmaztunk meg, azt várva, hogy a 2021-es bajnokság válaszokkal szolgál rájuk. A válaszok meglettek, ezeket is csokorba szedtük!

 

Lesz-e nyolcszoros bajnok Hamilton, és hogyan tovább aztán?

Nos, egyetlen körön múlt csupán, de egyelőre nem lett. A „Hogyan tovább?” kérdést viszont már jóval a szezonfinálé előtt megválaszolta a Mercedesszel. Miközben a múlt télen még arról ment a találgatás, az év végi sikere esetén szögre akasztja-e a sisakját egyedüli rekordbajnokként, Hamilton már júliusban aláírta a további két évre, 2023 végéig szóló új szerződését a Mercedesszel. Még azt megelőzően, hogy csapata eldöntötte volna, hogy George Russellre cseréli Valtteri Bottast.

Hamilton akkor egyértelművé tette, nem a rekorddöntés a fő szempont a jövője kapcsán, hanem az, hogy meddig érzi magában az erőt a jelenlegi színvonal fenntartására és a továbbfejlődésre, valamint hogy aktív versenyzőként többet tehet az általa fontosnak érzett társadalmi ügyekért.

Hogy az abu-dzabi csalódásnak lesz-e hatása a terveire, az majd elválik. Mindenesetre nem lepődnénk meg, ha a jövőjével kapcsolatos kérdések a biztos szerződése ellenére 2023 kapcsán is felmerülnének Russell érkezése után…

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

 

Ez lesz Bottas utolsó esélye?

Ez volt, még úgy is, hogy Hamilton ragaszkodott volna hozzá. Hogy létre jön a Bottas, Russell csere a Mercedesnél, az csak idő kérdésének tűnt, végül nem egészen úgy valósult meg, ahogyan azt előzetesen várhattuk. Bottas már a tárgyalások elején leszögezte, csakis abban az esetben marad a Mercedesnél, ha legalább két évre szóló megállapodást kínálnak neki. Toto Wolff nem kínált, így kérdés sem igen volt.

Miközben 2021 Bottas számára az utolsó esély volt a Mercedesnél, a finn most abban bízik, hogy az Alfa Romeo egy új esélyt kínál neki arra, hogy friss lendületet adjon a pályafutásának.

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

 

Megvalósítja-e a Red Bull Ron Dennis vízióját?

A McLaren korábbi főnökének 2015-ös vízióját idén többször is emlegettük az év során. Ő volt az, aki a Honda F1-es visszatérésekor kijelentette, a japánok erőforrását kell használnia annak, aki meg akarja törni a Mercedes 2014-ben kezdődő dominanciáját. Míg Dennis a McLarentől remélte, ez végül Max Verstappennek a Red Bull-Hondával sikerült.

A víziója mégsem vált teljesen valóra, hiszen a konstruktőri bajnokság ismét a Mercedesé lett, vagyis a Honda bajnoki motorral is búcsúzott, meg nem is.

Helmut Marko, Max Verstappen (Fotó: XPB)

 

Megveti-e a lábát az élmezőnyben Pérez?

A 2013-as mclarenes kisiklása után Sergio Pérez akkor kapta meg pályafutása második nagy esélyét, amikor talán már nem is várta. A Red Bull mentette meg a kényszerpihenőtől, és a mexikói nem is okozott csalódást nekik, hiszen sokat segített Max Verstappennek a bajnoki cím elhódításában.

A konstruktőri sikerhez túlságosan lassan ment az átállása, ám így is 4 dobogós helyezést és egy győzelmet szállított, és hamar kivívta az új szerződését, vagyis elkerülte a mclarenes végzetét. Pérez számára az igazi elitben való megragadásra a nagy esélyt a 2022-es autók jelenthetik: reményei szerint az új Red Bull jobban fekszik majd a vezetési stílusának, és közelebb is kerülhet Verstappenhez.

Sergio Pérez (Fotó: Red Bull) Sergio Pérez (Fotó: Red Bull)

 

Visszatér a régi Vettel?

2020-ban a Ferraritól elhidegült Sebastian Vettel F1-es pályafutása messze leggyengébb szezonját futotta. Az Aston Martinnál nagyon fogadkoztak, hogy visszaadják a sportágnak a régi, bajnoki szinten teljesítő Vettelt, ám azzal, hogy az autójuk a vártnál gyengébbre sikerült, ez nem igazán jött össze.

A régi Vettelt láthattuk pár hétvégén. Monacóban, Bakuban, a Hungaroringen, ám azoknak, akik féltették őt a középmezőnyben jellemző tülekedéstől és kemény csatáktól, bizonyos szempontból igazuk lett. Vettel idén is belefutott pár – Daniel Ricciardo szavaival élve – „Seb-forgásba” és furcsa incidensbe, de ennél is többször akadt fenn ellenfeleken a versenyek során, akiknek a megelőzésével érhetett volna el jobb eredményt.

A helyzet érezhetően a motivációjára is hatással volt. Év közben talán újra elmélázott azon, érdemes-e folytatnia, és nem egyszer volt olyan érzése az embernek, hogy a sporthoz nem kapcsolódó tevékenységei (környezetvédelem, a melegek jogaiért való küzdelem) fontosabb már számára a versenyzésnél. Ő állítja, a tűz még mindig lobog benne. Ahhoz viszont egy jobb Aston Martin kéne, hogy kiderüljön, tud-e még olyan hőfokon égni, mint korábban.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

 

Rendezi-e sorait a Ferrari?

Nem jó hír, ha a Ferrari olyan szintre jutott, amikor már nem is elvárás vele szemben, hogy futamokat nyerjen, ám 2021-ben szinte már célja volt ez a vörös csapatnak. Tavaly az elmúlt négy évtizede leggyengébb szezonját produkálta a Scuderia, és ezek után mindennél nagyobb szüksége volt egy kis hátralépésre és nyugalomra. A múlt év olyan alacsonyra vitte a lécet, hogy ezt megkapták, és a jelek szerint ezt ki is tudták használni.

A McLaren legyőzése a konstruktőri 3. helyért fegyvertény a vörösök számára, igaz, az évük most is hullámzó volt. A szezonhajrájuk viszont reményt keltő. Egyfelől bevált az új hibridrendszerük, mely a 2022-es teljesen átdolgozott erőforrásuk egyik felét képezi, másfelől úgy törtek a középmezőny élére, hogy igazán nem fejlesztették az autójukat, és több területen is hozták magukkal a tavalyi hendikepjüket.

Jó választásnak bizonyult a Vettel helyére szerződtetett Carlos Sainz, aki hamar beilleszkedett Maranellóban, remekül dolgozik együtt Charles Leclerc-rel és a csapattal, és sikeréhségével javított a házon belüli hangulaton. Mint azonban Mattia Binotto csapatfőnök a karácsonyi sajtóbeszélgetésen előrebocsátotta: 2021-ben voltak számukra mentségek, 2022-ben viszont a mostanihoz hasonló eredmények már ismét kudarcnak fognak számítani.

Nem kérdés, a Ferrari 2020 után rendezte a sorait, ám az igazi vizsga még csak most jön számukra.

Carlos Sainz, Mattia Binotto és Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

 

Mit tud Alonso 40 évesen?

Az F1-es ritmus újbóli felvétele talán valamivel nehézkesebben ment neki, mint azt előzetesen várta, ám Fernando Alonso kétséget sem hagyott afelől, hogy 40 fölött is van miért tartani tőle ellenfélként. Hogy mit tud? Például körökön keresztül maga mögött tartja a nála jóval gyorsabb Lewis Hamiltont a Hungaroringen. Tud segíteni a csapattársának, harmonikusan együttműködni vele, és jó hangulatot teremteni a garázsban.

Tud egy sor olyan ravasz trükköt, amikre a fiatalok még csak nem is gondolnának, legyen szó akár egy DRS-vonat tudatos összehozásáról egy gyorsabb ellenfél elleni védekezés céljából, vagy akár az FIA szabályzatának és felügyeletének gyenge pontjait kihasználó pályalevágásokról.

40 felett talán már nem olyan gyors, mint volt 20 évesen, de Alonso a visszatérésének évében újra meggyőzött minket arról, hogy kellően ütőképes autóval még ma is nagy dolgokra lehet képes.

Fernando Alonso (Fotó: Batchelor / XPB Images)

 

Szintet lép-e a McLaren Ricciardóval és a Mercedesszel?

A konstruktőri harmadik hely talán a Ferrarié lett, a McLaren így is szintet lépett 2021-ben. A Mercedesszel, de meglepő módon nem Daniel Ricciardóval. Az ausztrál ugyan megtörte a csapat 9 éve tartó nyeretlenségét, és Monzában ő vezette őket győzelemre, ám meglepő módon az idénye inkább szólt a szenvedésről és arról, hogy bármennyire próbálkozik, igazán nem tud eggyé válni a sajátos vezetési stílust igénylő McLarennel.

Szintet így nem a futamgyőztes jelenléte miatt lépett Woking, hanem a megújult csapata, és a velük már tökéletes összhangban lévő, egyre magabiztosabb és egyre érettebb Lando Norris miatt, aki 4 dobogós helyezést és egy pole pozíciót is ünnepelt velük idén.

Ricciardo egyelőre nem megváltó a McLarennél, mi több, 2022-ben azért kell küzdenie, hogy Norrisnak visszavágva megerősítse, visszanyerje a státuszát a közvetlen elitben.

Lando Norris és Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)

 

Az eddigi legjobb japán F1-es első lépéseit láthatjuk?

A bahreini pontszerző debütálása és látványos előzései után többen máris világbajnoki matériának kiáltották ki Cunoda Jukit, ám az Alpha Tauri újoncának hamar szembesülnie kellett az F1 nehézségeivel és saját démonjaival. Nem elég, hogy számára ismeretlen pályákon kellett boldogulnia, még önmagát is akadályozta. Eleinte leginkább a szinte fékezhetetlen indulataival, amik újra és újra hibákba hajszolták, később a bevallása szerinti „lustaságával” és felületességével.

Év közben Olaszországba költözött, ahol Franz Tost diktálta a napi programját, majd a szezon utolsó harmadára Alexander Albon lett a „trénere”, aki tanácsaival érezhető előrelépést ért el vele. Nem fest jó képet Cunoda idényéről, hogy a talán legjobb versenyét az év első futamán teljesítette. Biztató azonban az év hajrájában mutatott egyértelmű javulása, a rendszeressé váló Q3-as szereplések, pontszerzések, valamint a Valtteri Bottas elleni bevetődéssel megszerzett abu-dzabi 4. hely és az azt megelőző időmérő siker a csapattársa ellen.

Hogy az eddigi legjobb japán F1-es lenne? Ehhez még sokat kell tennie, ám ha a szezonja végéből indulunk ki, biztosra vehetjük, Pierre Gaslynak nem lesz olyan sima éve házon belül 2022-ben, mint idén volt…

Cunoda Juki (Fotó: XPB)

 

Most is lassan rázódik bele a kis Schumi?

Tekintve, hogy első F1-es évében egyetlen komoly ellenfele volt a mezőnytől jócskán lemaradó Haasszal, Mick Schumacher első idényét értékelni nem egyszerű. Egy biztos: Nyikita Mazepin nemigen rúghatott labdába mellette: időmérőn például csak akkor kapott ki tőle, amikor ő részt sem tudott venni rajta, és a futamokon is gyakran fordult elő, hogy fél, akár egy perc előnnyel ért célba az orosz előtt. Innen nézve, ha a Forma–2-ben és a Forma–3-ban látott lassú kezdését vesszük alapul, elmondható, a fiatal német viszonylag hamar felvette a királykategória ritmusát.

Az év végén mutatott előrelépése, a Williamsekhez, Alfa Romeókhoz való közelebb kerülése ugyanakkor azt mutatta, a Haasban talán nagyobb potenciál is volt, csak az első félévben ezt még nem tudták igazán kiaknázni az újoncokkal.

Bár elkövetett pár baklövést, Schumacher elégedett lehet az F1-es pályafutásának első évével. Csapata máris szereti őt, a tempója jó, bizonyos korábbi erősségei (pl. rajtok, újraindítások és csaták) viszont még nem jöttek ki úgy az F1-ben, mint az alsóbb kategóriákban. Fejlődnie mindenképpen van hová, ám a teljesítményét igazán értékelni majd csak akkor lehet, hogy ténylegesen csatlakozni fognak az F1-es mezőnyhöz. 2022-ben remélhetőleg ez is eljön.

Mick Schumacher (Fotó: XPB)

 

A Williams vagy Russell dobbant-e hamarabb a mezőny végéről?

Hogy George Russell előléptetését már nem sokáig halogathatja a Mercedes, az legkésőbb a tavalyi Szahíri Nagydíjon világossá vált. A nyári szünet után aztán be is következett, amit sokan vártak: Russell szerződést kapott 2022-re a csillagosoktól.

A Williamst ugyanakkor nem sereghajtóként hagyja hátra, és hogy így lett, arról már a Mercedes-szerződés előtt gondoskodott. Magyarországon a grovie-i csapat kettős pontszerzéssel zárta le a fennállása talán legnehezebb időszakát, amit további top 10-es helyezések követtek. A koronát Russell spái 2. rajthelye és az ezzel szerzett dobogója jelentette.

A brit összesen 4-szer, Nicholas Latifi 2-szer szerzett pontot a csapattal, amely így lendületet tudott venni a megújulást hozó 2022-es évhez, és meg tudta erősíteni, hogy a felemelkedéssel jó úton jár.

Fotó: Williams

 

Új győztesek, sokszínű dobogó, kiélezett bajnokság?

Meglepő eredményeket és fordulatokat hozó futamokból már az egyhangú bajnokságot kínáló 2020-ban sem volt hiány, 2021-ben viszont az F1 a tavalyi szép mérleget is meg tudta fejelni. A múlt évi 12 különböző dobogós helyezett után idén eggyel több, 13 versenyző pezsgőzhetett: Max Verstappen, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Sergio Pérez, Lando Norris, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz, Charles Leclerc, Pierre Gasly, Sebastian Vettel, Esteban Ocon, George Russell, Fernando Alonso. De győztesből is eggyel több, 6 volt: Verstappen, Hamilton, Bottas, Pérez, Ocon, Ricciardo.

Összességében elmondható, a szabályok állandósága jót tett a versengésnek, a középmezőny legjobbjai közelebb léptek az élcsapatokhoz, és igazán izgalmas bajnoki csaták is kialakultak, például a Ferrari és a McLaren, az Alpine és az Alpha Tauri, vagy a Williams és az Alfa Romeo között.

A pontot az i-n viszont természetesen a Mercedes és a Red Bull egész éves szoros küzdelme jelentette: a hibridérában először most fordult elő, hogy mindkét bajnokság az év utolsó versenyéig nyitott maradt.

Sebastian Vettel, Esteban Ocon és Lewis Hamilton a Magyar Nagydíj dobogóján (Fotó: XPB)

 

Milyen meglepetéseket tartogat az átigazolási piac?

Igazán nagy mozgolódás a 2020-as átszerződések után nem volt versenyzőfronton, ám pár érdekes váltás így is történt. Valtteri Bottas Mercedestől való távozása és George Russell odaszerződése nem feltétlenül jött váratlanul, ahogyan Kimi Räikkönen visszavonulása is benne volt már a levegőben. Bottas Alfa Romeóval kötött többéves megállapodása ugyanakkor némiképp meglepő volt a csapat elmúlt években mutatott eredményei alapján.

Emellett az sem volt magától értetődő lépés, hogy a csapat az F2-ben remeklő Oscar Piatrit figyelmen kívül hagyva a kínai Csou Kuan-jüt alkalmazza Bottas mellé.

Ennél váratlanabb lépést jelentett azonban, hogy az eddig a Mercedes juniorját foglalkoztató Williams fittyet hányt Toto Wolff kifogásaira, és a nagy rivális Red Bull idei harmadik számúját, Alexander Albont választotta Russell utódjának, miközben megtartotta Nicholas Latifit.

Alexander Albon és Jost Capito (Fotó: Williams) Alexander Albon és Jost Capito (Fotó: Williams)

 

23 futam – álom vagy realitás?

Eggyel maradt csak el az F1 az előzetesen tervezett futamszámtól, ám ennél lényegesen több problémát okozott a világjárvány 2021-ben is. Kínát már korán lefújták, akárcsak az Ausztrál Nagydíjat. Később Kanada is a törölt helyszínek listájára került, míg Vietnám első F1-es versenyére a járványtól független okok miatt nem került sor.

Helyetteseket ugyanakkor idén is talált a sorozat. Újra ellátogattak Imolába, Portimaóba, és ha kissé kapkodva is, de a szaúd-arábiai futam is megvalósult. Dupla hétvégét eközben csak Ausztriában kellett tartani.

A terv az, hogy 2022-ben már tényleg 23 futamos lesz a bajnokság, ám látva a koronavírus-járvány terjedését és szívósságát, valamint hallva az F1-es vezetők nyilatkozatait, nagyon úgy fest, hogy a fenti kérdés az új idényben is ott fog lebegni az F1 feje fölött…

Fotó: XPB

 

Lesznek-e, és ha igen, beválnak-e a sprintfutamok?

A szezon rajtja előtt még nem volt biztos, ma már tudjuk, az F1 idén próbajelleggel 3 sprintversenyes hétvégét bonyolított le: Silverstone-ban, Monzában és Sao Paulóban.

Hogy a sprintek esetében mi a sikeresség, az relatív. Leginkább attól függ, milyen szempontok szerint nézzük. Ha onnan, hogy sikerült-e vele extra felületet biztosítani egy sokat fizető támogatónak, siker volt. Ha onnan, hogy sikerült-e a nagydíj mindhárom napjába valami téttel bírót csempészni, szintén. Ha azt nézzük, szolgáltatott-e némi kavarodást vagy extra izgalmat a vasárnapi versenyre, melynek már az ellenfelek valós erejének ismeretében, a rajtokról és előzési lehetőségekről szerzett tapasztalatokkal vágtak neki a versenyzők, részsikernek nevezhetjük.

Ha viszont önmagában a szombatokat és a sprintfutamokat nézzük, sokkal nem lettünk gazdagabbak. Lehet, hogy az unalmas pénteki edzésnapot felrázták az időmérővel, a második nap a háromból háromszor egy teljesen érdektelennek és értelmetlennek tűnő második szabadedzést, és a háromból kétszer egy nem sok történést hozó unalmas miniversenyt hozott. És a harmadiknál (Brazília) sem a sprint, hanem Lewis Hamilton időmérős kizárása dobta fel a délutánt.

Hogy az F1 milyen szempontok alapján értékel, az már Silverstone után kiderült. Már akkor átütő sikert emlegettek, és miközben év végi alapos kiértékelést ígértek, a valóságban már a harmadik sprinthétvége előtt elhatározták, hogy ez a jövő útja, és 2022-ben tovább növelik a sprintek számát.

Hogy szükség van-e rá, arról továbbra is lehet vitatkozni. Arról már kevesebbet, hogy a sprintes lebonyolításon javítani szükséges lesz. Jövőre duplázódik a szám, 6 ilyen nagydíj lesz. Akárhogy is értékelünk, jobb, ha hozzászokunk az újításhoz.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

További tartalmak