Musorujsag
Élő Eredmények
×

10 válasz Hamilton és Verstappen 2021-es párharcából

10 válasz Hamilton és Verstappen 2021-es párharcából

Boxutca
Év elején feltettük, az év végén most megválaszoljuk a kérdéseket. Ezt hozta a Mercedes és a Red Bull, valamint Lewis Hamilton és Max Verstappen akkor még csak remélt párharca!

A Forma–1 2021-es szezonjának rajtja előtt a korábbi évek egyoldalúsága után még kicsit félve reménykedtünk abban, hogy egy év végéig tartó kiélezett bajnoki csatát kapunk az új idénytől. A téli tesztek által sugallt kép alapján játszottunk el annak gondolatával, milyen lehetne egy párharc Lewis Hamilton és Max Verstappen, illetve a Mercedes és a Red Bull között.

Akkor még csak kérdéseket fogalmaztunk meg, amikre válaszokat remélhettünk. Most, hogy már túl vagyunk a hibridéra legkiélezettebb szezonján, és hamarosan véget ér az év, eljött az ideje, hogy a válaszokat is számba vegyük!

 

1. Nyomás alatt is Mr. Makulátlan lehet-e Hamilton?

Alapfelvetésünk az volt, hogy Hamiltonnak az elmúlt években nemigen kellett olyan végletekig kiélzett párharcot vívnia, mint amilyenné az idei Verstappen elleni vált. A Mercedes fölénye és a házon belüli fenyegetés hiánya kényelmi helyzetbe hozta Hamiltont, aki így nem is követett el túl sok hibát ezen időszakban. A britet emellett 2020-ban és korábban is sokat dicsérte a szakma és a sajtó, hogy sportszerű versenyző, akinek nem sok kétes ügye volt a pályán.

Az idény alakulásának tükrében a hibák kérdésére egyszerűen választ adhatunk. Kiderült, ha ellenállással és nyomással szembesül, Hamilton igenis képes hibákra. Elég csak az imolai kavicságyba szánkázást, a bakui „varázsgombot” vagy az oroszországi időmérős boxutcai falnak koccanást és megpördülést említeni. E példákból határozottan kiderült, hogy ha a határok feszegetésére kényszerítik, Hamilton is meg tud remegni.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Ami a sokat dicsért tiszta versenyzési stílusát illeti, már nem annyira egyértelmű a válasz, hála az agresszív Verstappennek, aki nem sok esélyt adott arra, hogy Hamilton vegye fel a sportszerűség határait feszegető szerepét. Csatáik során rendszerint a holland lépett elsőként, és ő húzott meg egy vonalat, ellenfelére bízva a döntést, ő is elmegy-e addig, vagy meghátrál.

E sajátos viszonyok között a szezonhajrában ismét Hamiltonnak jutott Mr. Makulátlan szerepe, Verstappennek pedig a rosszfiúé, amire a Mercedes és a brit média erősen rá is játszott.

Hogy ki mennyire „durva”, az azonban helyzetfüggő is volt. Amikor Verstappen került a kritikák középpontjába, agresszivitása elsősorban annak volt köszönhető, hogy a lassabb autóban ülve próbált védekezni a gyorsabb Hamilton ellen. Interlagosban, Szaúd-Arábiában, de még Abu-Dzabiban is ez kényszerítette ki belőle, hogy minden létező eszközt bevessen, legyen az reménytelen leterelős rövid féktáv, vagy cikázás az egyenesben. Ha viszont kicsit visszamegyünk az időben, volt egy szakasza az évnek, amikor a Red Bull dominált úgy, ahogy a végén a Mercedes, és ennek végpontját Silverstone és egy ütközés jelentette…

Lewis Hamilton és Max Verstappen silverstone-i ütközése (Fotó: Formula1/Twitter)

Az volt az a verseny, amelyen Hamilton idén először a könyökét kitéve tudatosította Verstappenben, hogy ha akar, ő is kész átlépni egy határt. Hasonlót később Dzsiddában is láthattunk tőle, amikor Verstappen megelőzésekor leterelte a Red Bullt a pályáról, megelégelve a korábbi trükközéseket. Silverstone kapcsán Hamilton egy év végi interjúban elismerte, a kényszer hozta ki belőle ezt az agresszivitást – ahogy Verstappenből is az utolsó versenyeken. „Nem feltétlenül mondanám, hogy meg kellett változtatnom a hozzáállásomat, de muszáj volt pontokat hoznom rajta, és egy kicsit kevésbé akartam feladni, mert, lépésről lépésre csak nőtt a lemaradásom a szezon előrehaladtával. És akkoriban eléggé le voltam maradva” – utalt a sprint utáni 33 pontos hátrányára.

Ez alapján elmondható, noha Hamiltonnak kirívó sportszerűtlenségei idén sem voltak, olyan helyzet azért akadt, amelyben nem foglalkozott annyit a Mr. Makulátlan képpel.

 

2. Tényleg megérett rá Verstappen?

A Red Bull-tábor már úgy 2018 második fele óta állította, a korábbi hevessége miatt sok hibát vétő Verstappennek benőtt a feje lágya, és megérett arra, hogy bajnok legyen, csak az autó hiányzik ehhez. Idén megkapta, és mivel bajnok is lett, a válasz magától értetődőnek tűnik: igen, Verstappen tényleg megérett rá!

A 2021-es év ennél azért bővebb válasszal is szolgált. Megmutatta, hogy Verstappen már a pályán és azon kívül sem az az éretlen kölyök, aki egykor volt. Továbbra is agresszív mindkét fronton, de már kontrolláltan, tudatosan. Mint azt fent is említettük, a határokat feszegető rámenőssége év végén főként a helyzetéből adódott, és beszédes, hogy abból sokkal kevesebb hátránya származott, mint korábban. Ugyanez a beszólásokra is igaz: megvédeni magát még ma is bármikor, bármilyen kritikával szemben képes egy-egy szúrós megjegyzéssel, ám már nem olyan direkt és provokatív, mint az első éveiben, mert tudja, csak magának árt, ha beleáll címlapsztorikat hozó véleménynyilvánításokba. Verstappen a szájkaratét inkább meghagyta Christian Horneréknek, ő maga pedig csak ritkán (Magyar Nagydíj) jött ki a sodrából.

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)

Év végén a szaúd-arábiai büntetései kapcsán fogalmazta meg stratégiáját: inkább nem mond sokat, mert nem akar szívességet tenni másoknak (Hamilton és a sajtó), hogy még tovább lovagolhassanak egy témán.

Verstappen bizonyította, még ha először is küzdött bajnoki címért az F1-ben, tudja, hogyan oszthatja be az energiáját, hogyan kell fókuszáltnak maradnia, és hogyan kezelje a nagy nyomást. Mentális erejéről sokat elárult, hogy hogyan kezelte a zandvoorti narancsos őrületet, vagy akár azt a tényt, hogy év végén tompa fegyverrel kellett védekeznie Hamilton ellen.

Végig tisztán látta, milyen eszköztár áll a rendelkezésére, és ennek megfelelően alakította a stratégiáját, agresszivitását.

Érettségének legszebb bizonyítékát Abu-Dzabi mutatta meg. A futam alatt tudta, hogy vesztett helyzetben van, mégis küzdött, hogy Hamilton ne érezze könnyűnek a sikert. Az állhatatosságával maradt olyan közelségben a brithez, hogy az a biztonsági autónál nem tudta meglépni a kerékcserét, ami aztán az alapot adta meg a fordulathoz. Verstappen ezek után briliáns módon élt a lehetőséggel. Míg apja és a Red Bull azon aggódott, hogy túl korán indította a támadását, Verstappen tudatosan választotta az 5-ös kanyart az előzéshez a görcsölő lábával, és nem hagyta visszavágni Hamilton az egyenesekben.

 

3. Megvan-e még a könyörtelen agresszió Hamiltonban?

Ha a silverstone-i ütközést, Monzát vagy a szaúd-arábiai leterelést vesszük, kijelenthető, agresszióért továbbra sem kell a szomszédba mennie Hamiltonnak. Ha viszont a Verstappen elleni egész éves párharcát tekintjük, elmondható, hogy az agresszívebb rendszerint a holland volt.

Hamilton egyetlen alkalommal sem tudta olyan helyzetbe hozni őt az év során, mint 2019-ben a Brit Nagydíjon Charles Leclerc, aki a kettejük ausztriai összecsapása után vért ivott, és szinte sokkolta a Red Bull-ost azzal a rámenősséggel, amit általában ő szokott mutatni a pályán mások ellen.

Hamilton egyszer sem érte el, hogy párharcaiknál ne Verstappen diktáljon. Ezt egy ilyen szuperagresszív versenyző ellen nem is könnyű, ám felmerül a kérdés: a brit nem tudta megcsinálni, vagy nem is akarta megpróbálni?

Lewis Hamilton és Max Verstappen rajt utáni koccanása (Fotó: Formula1/Twitter) Lewis Hamilton és Max Verstappen rajt utáni csörtéje Imolában (Fotó: Formula1/Twitter)

Év közben tett kijelentéseivel ő mindenesetre azt sugallta, hogy tudatosan helyezkedett a bölcs szerepébe, és követte az „okos enged” taktikát. Egyetlen körön múlt, hogy címvédéssel vigye sikerre azt.

Innen nézve a 2021-es párharcuk nem hozott igazi változást a korábbi évekhez képest, amikor Verstappen még tét nélkül, ő pedig bajnokesélyesként küzdött.

 

4. Hamilton vagy Verstappen a jobb egy körön?

Ha a statisztikát nézzük, Hamilton idén 7 alkalommal nyert időmérő edzést, Verstappen 8-szor (a pole-statisztikát ferdítik a sprinthétvégék). Hamilton idén a várakozásnak megfelelően átlépte a 100-as álomhatárt a pole-okkal, ám a korábbi években tapasztalható egykörös fölénye ezúttal a kihívó miatt nem volt meg.

Mindkét versenyzőtől láthattunk elképesztő kvalifikációs köröket, és nemcsak pole-köröknél, hanem olyanoknál is, amikkel a racionálisnál kisebb különbségűvé tudták tenni a vereségüket. Hamilton tudása ilyen téren nemigen kopott meg, és az a tény, hogy ő többször kapott ki időmérőn a csapattársától, inkább dicséri Valtteri Bottas egykörös teljesítményét, mintsem rontja az övét.

Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: XPB)

Verstappennek eddig nem az egykörös tempója volt a legkiemelkedőbb erőssége, és bár az év első felében megint csak követett el apróbb-nagyobb bakikat a döntő pillanatokban (Imolában kicsúszott, Portugáliában átlépte a fehér vonalat), év végén olyan álomkörökkel tudott előrukkolni, mint a végül falban zárt szaúd-arábiai, vagy a papírformával szembemenve pole-t hozó abu-dzabi. Helmut Marko utóbbi két körét „földöntúlinak” nevezte, és látva Fernando Alonso dzsiddai reakcióit, el is hihetjük, hogy azok voltak.

Hogy ki a jobb egy körön? 2021 erre talán nem adott egyértelmű választ, azt viszont egyértelműen bizonyította, hogy a megfelelő autóban ülve Verstappen képes hozni Hamilton híres időmérős szintjét.

 

5. Nyomás alatt is hibátlan-e a Mercedes gépezete?

Amíg a motorjukkal voltak fölényben, volt elég játékterük az egyéb gyenge pontokon dolgozni, így váltak etalonná aerodinamikai fronton is. Amikor ennek köszönhetően tovább domináltak, volt módjuk már korán a következő évi autóval és az esetleges szabályváltozásokkal foglalkozni, hogy akkor is az élen lehessenek. A Mercedes 2014-ben kilőtt a rajtgépből, és az akkor szerzett nagy előnyét ügyesen görgette maga előtt, hogy közben szinte tökéletes gépezetté válhasson.

Az idei év viszont más volt. Az uralkodónak fel kellett állnia a trónról, a sárba kellett lépnie, és volt, hogy még hason is kellett kúsznia benne a koronáért. A gépezetük többször is dadogott, legyen szó akár az autó formába hozásáról, akár a boxban vagy a boxfalon zajló munkáról.

Valtteri Bottas Monacóban minden idők leghosszabb kerékcseréjének elszenvedője lett (több napig tartott…), és a Mercedesnek az év első felében egyértelmű hátrányt jelentettek a Red Bullénál lassabb kerékcserék.

A csillagosok többször is belefutottak taktikai bakikba. Törökországban engedtek Hamilton szkepticizmusának, és a pályán tartották bajnokukat, majd amikor már észlelték, hogy rosszul döntöttek, még akkor sem voltak elég határozottak a döntés meghozatalához, amivel hatékonyabban menthették volna a menthetőt. A Hamilton magányos magyarországi rajtjáról készült fotót sem teszik a dicsőségtablóra, de több kevésbé extrém stratégiai melléfogásuk is volt.

Lewis Hamilton bizarr magányos rajtja (Fotó: Formula1/Twitter) Lewis Hamilton bizarr magányos rajtja a Hungaroringen (Fotó: Formula1/Twitter)

Ehhez jöttek még az olyan pontatlanságok, mint a brazíliai szárnyügy, ami miatt kizárták Hamiltont az időmérőről, vagy akár az a tény, hogy kis túlzással több motorcserés büntetést voltak kénytelenek vállalni, mint az előző hét évben összesen…

A sorozatgyőztest idén jól meghajtották, és sikerült is belehajszolni a hibákba. Az év valahogy mégis megmutatta, milyen félelmetes a Mercedes-gépezet. Komoly fejlesztési csomagok nélkül is az övék lett a leggyorsabb autó a nyári szünet utánra (az utolsó nagydíjakra nem is kicsi előnnyel), és a politikai hadszíntéren is olyan csatákat nyertek meg, amilyeneket a Red Bullnak nem igazán sikerült. Hibázni ők is tudnak, de a Mercedes nem ok nélkül lett rekordot jelentő nyolcadik alkalommal is bajnok a csapatok között.

 

6. Tét mellett is bevállalós a Red Bull?

Esélytelenként a korábbi években a Red Bull gyakran vállalhatott olyan őrültnek tűnő kockázatot, amilyet csak a vesztenivaló nélkül küzdők vállalnak. Idén volt vesztenivalójuk, ám a csapat hű volt saját jelképéhez: bősz bikaként, leszegett fejjel tört, rohant előre egész évben! Akár még a falnak is, ha nem volt más eszköze annak áttörésére.

A szezon első felében ez a hozzáállás leginkább a könyörtelen fejlesztési tempóban mutatkozott meg: szinte minden hétvégére előálltak újdonságokkal. Egy idő után aztán kicsit félre is siklottak e téren, ám az agresszivitásuk végig megmaradt.

Fotó: Red Bull

Hogy mennyire, azt az utolsó versenyhétvégék mutatták meg.

Bátor, a sémából kilépő stratégiákkal, azzal, ahogyan Sergio Pérezt is folyamatosan feláldozták vagy csak bevetették Verstappenért, azzal, ahogyan minden technikai trükkbe bele próbáltak kötni, és az óvás lehetőségével fenyegették a Mercedest.

Vagy akár azzal, ahogyan az autójukat Verstappen-pole-szerzésére hangolták Szaúd-Arábiában és Abu-Dzabiban, tudva, hogy csak akkor lehet esélyük a gyorsabb Mercedes ellen, ha ők vannak elöl, és nem teljesen védtelenek velük szemben az egyenesekben.

Agresszivitás? Nem egyszer sikerült vele meglepniük a Mercedest (ld. Austin), és lényegében bajnokok is ezzel lettek, hiszen Abu-Dzabiban is minden létezőt megpróbáltak, hogy a víz fölött tartsák a fejüket, és ennek köszönhetően kerültek olyan helyzetbe, hogy meg tudták lovaglni a szerencséjüket.

 

7. Ki ér többet: Bottas vagy Pérez?

A kérdésünk év elején arra vonatkozott, képes lesz-e Valtteri Bottas vagy Sergio Pérez közel maradni jó hírű csapattársához, és tudnak-e helyet követelni maguknak az elitben. Ez egyiküknek sem sikerült. Bottas és Pérez is halovány szezonkezdést produkált, aztán fokozatosan mindketten belelendültek. A vízhordó szereptől viszont egyiküknek sem volt esélye menekülni.

Bottas nem is tudta megtartani az ülését, Pérez viszont talán éppen ennek is köszönhette, hogy újabb egy évre kapott szerződést.

Sergio Perez és Valtteri Bottas (Fotó: FIA Pool Image)

Év elején azt írtuk, ha összegyúrnánk a két versenyzőt, egy klasszist is kaphatnánk. Az év igazolta a feltevést: Bottas többször is bizonyította, hogy egy körön, nyers tempóban nem áll messze Hamiltontól, Pérez pedig a versenynapokon csillogtatta tudását. Ezek az erősségek önmagában viszont kevesek egy Hamilton- vagy Verstappen-kaliberű csapattárs ellen.

 

8. Ki mit gondol valójában „a másik” versenyzőjéről?

Ez a kérdés arra vonatkozott, bizonyítja-e a Mercedes vagy a Red Bull, hogy létezik az általuk sokat emlegetett házon belüli egyenlőség, vagy Bottas és Pérez egyszerű vízhordó csupán, amit nem vallanak be. Bajnokesélyesnek egyikük sem számított, már a szezon elején sem, ám ehhez a helyzethez nem is volt szükség a csapatra, a két versenyző a pályán nyújtott teljesítményével jelentkezett ki korán Hamilton és Verstappen küzdelméből.

Arra a kérdésre is vártuk a választ, melyik gárda lesz hajlandó hamarabb és látványosan félretenni a politikai korrektséget. Nos, sem a Red Bull, sem a Mercedes nem volt rest igazi második számúként használni B-versenyzőjét, és a csapattársak szolgálatába állítani őket, az év hajrájában egyre inkább.

Taktikai szempontból voltak versenyek, amikor ott voltak sakkban tartani az ellenfél első számúját, és volt, amikor nagyon hiányoztak. Pérez többször volt szélárnyékot adó nyúl időmérőkön (Monza, Abu-Dzabi), Bottas Interlagosban utasításra félre állt Hamilton elől, és talán abban is volt egyfajta stratégia, hogy több egymást követő hétvégén is motort cseréltek nála, mielőtt Hamilton megkapta volna az interlagosi „rakétamotorját”.

Sergio Perez és Lewis Hamilton kemény csatája az Abu-dzabi Nagydíjon (Fotó: Red Bull)

Ha a pályán nyújtott segítséget nézzük, látványosabban Pérez végezte a dolgát szárnysegédként. Törökországban és Abu-Dzabiban is olyan nagy csatára kényszerítette Hamiltont, amilyenre Bottas Verstappent egyszer sem tudta. A szezonzárón a mexikóinak ráadásul kulcsszerepe volt abban, hogy Verstappen bajnok lett, hiszen ha nem tartja fel neki, Hamilton vélhetően már a futam azon szakaszában úgy elhúzott volna a hollandtól, hogy a hajrában ő is kényelmesen megejthetett volna egy biztonsági kerékcserét.

 

9. Meddig kész elmenni a Mercedes és a Red Bull az idei sikerért?

Utólag nézve a kérdés akár vonatkozhatna arra is, a két csapat milyen politikai húzásokra képes a siker érdekében, ám miután év elején még nem sejthettük, mi fog történni, a fenti kérdés valójában a fejlesztési dilemmára utalt: ki meddig kész dolgozni a 2021-es modelljén, és mennyit áldoz fel az aktuális szezon sikerességéért a 2022-es projektből?

Ha csak a fejlesztéseket nézzük, elmondható, agresszívebb a Red Bull volt, hiszen még bizonyos újításokkal az utolsó versenyeken is előállt, és a nyári szünetig minden nagydíjra vitt valami fejlesztést. A Mercedes eközben erősen rájátszott a „nem fejleszthetünk, meg van kötve a kezünk” kommunikációra. Ezt ugyan érezhetően eltúlozták Toto Wolffék, ám tény, a csapatuk kevesebb fejlesztési lépcsőfokkal készült, és inkább nagyobb csomagokat vetett be, ami viszont annak is volt köszönhető, ahogyan a 2021-es szabályváltozások érintették az autókoncepciójukat.

Fotó: Mercedes/Finn Pomeroy

A fejlesztés és a 2022-es áldozatvállalás terén igazán nagy különbség aligha volt a két csapat között, ám hogy melyikükből vett ki többet a bajnoki csata, az a 2022-es első versenyeken fog csak igazán kiderülni, amikor látni fogjuk, ki mennyire ütőképes autóval rukkolt elő a bő egy év fejlesztőmunkája után, és az mire lesz elég az évet már korábban feladó riválisok ellen.

 

10. Lehet-e még hókuszpókuszok nélkül is lebilincselő az F1?

Mindent a show-ért és a figyelemért – szól a Liberty Media F1-es jelmondata. Sprintversenyek, piros zászlók és azt követő álló rajtok, pályák, melyekbe tudatosan kódolták a káoszt – az F1 vezetői sok mindennel próbálkoznak, hogy izgalmassá és érdekessé tegyék a hibridérában egyoldalúvá vált sorozatukat.

Az eredmény az elmúlt években sajátos volt: több lebilincselő verseny, de kicsit sem lebilincselő bajnokság, egy-egy vasárnapi kiszámíthatatlanság, de az idény egészét tekintve teljes kiszámíthatóság.

Idén kiderült, az F1-et élővé még mindig a küzdelem teszi, mégpedig nem a mesterkélt módszerekkel megteremtett, hanem az egész évet meghatározó bajnoki küzdelem.

Max Verstappen és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Miközben például a sprintek létjogosultságáról továbbra is lehet vitázni, 2021 a helyes okból, Hamilton és Verstappen, a Mercedes és a Red Bull pályán és azon kívül mutatott versengése miatt vált az egész hibridéra legkiemelkedőbb szezonjává, de a sportág történetének egyik legjobbjává is.

Ironikus, hogy a képet végül éppen a „hókuszpókuszokkal” sikerült rondítani. A káoszcsinálásra tervezett új szaúd-arábiai pálya például hiába hozott fordulatokat, volt egy pont, amikor a versenyzők és a szurkolók is elgondolkodhattak, nem lőttek-e túl a célon. Miközben a mezőny egyes tagjai értelmetlenül veszélyes pályát emlegettek, Verstappen és Hamilton küzdelmét látva a sokadik kiszorítósdi és pályalevágás, majd a lassú tempónál történt egymásba rohanás után felmerülhetett a kérdés: milyen verseny az ilyen?

A hókuszpókuszok bizony visszafelé is el tudnak sülni. Például azzal, hogy az F1 vezetősége már nemcsak a Pirellitől, de az FIA-tól is bizonyos fokú a show-csinálást vár el. Ez a törekvés is hozzájárult a következetlen, vitatható döntésekhez.

Fotó: XPB

A Mercedes állításával ellentétben az abu-dzabi nem volt kirívó eset, csak a kicsúcsosodása egy, már tavaly is megfigyelhető új gyakorlatnak, melyben a versenyigazgató olyan könnyelműen dobálózik piros zászlókkal, biztonsági autókkal, mint korábban soha, mert a sorozat döntéshozói és résztvevői (köztük a Mercedesszel) felhatalmazták erre, mondván, az ilyesmi csak feldobhat futamokat, nem kell tőle ódzkodni. Ezek alapján nem csoda, ha a bevett észszerű gyakorlatot néha felülírja a futam-újraindításokhoz való görcsös ragaszkodás, és elrajtolhatnak kétkörös bakui „sprintversenyek”, vagy abu-dzabi bajnokságról döntő utolsó körök…

Nem kérdés, e hókuszpókuszok idén is szolgáltak fordulatokkal, ám éppen 2021 volt az a szezon, amely ezek nélkül is kellően izgalmas és drámai lett volna, és ez jó tanulság lehetne arról, minek is kell(ene) az elsőbbséget élveznie az F1 törekvéseiben.

Getty Images

Év elején a következő sorokkal zártuk kérdésfelvető cikkünket: „Egy héttel a bahreini szezonnyitó előtt most még ülünk, elmélkedünk és álmodozunk. Az újabb mélázás ideje majd csak a szezonfinálé után jön el. Bárcsak elmondhatnánk akkor, hogy a fenti kérdések többségére választ adott nekünk 2021, és nem azzal szembesülnénk (újra), mennyire naivan vártuk ezt az új szezont is…!”

Most, 2021 utolsó napjain elégedetten írhatjuk le: nem voltunk naivak, a kívánságunk teljesült. Soha rosszabb F1-es idényt!

További tartalmak