Musorujsag
Élő Eredmények
×

Kiszivárgott, mennyivel lehetett jobb Hamilton év végi szupermotorja

Kiszivárgott, mennyivel lehetett jobb Hamilton év végi szupermotorja

Motorsport
Komoly fölénybe került a Mercedes és Lewis Hamilton Max Verstappenékkel szemben a 2021-es szezonhajrára. Az olasz sajtó tudni véli, mekkora nyereséget jelentett számára a sokat emlegetett „rakétamotorja”.

Volt szakasza a tavalyi F1-es szezonnak, amikor érinthetetlennek tűnt a Red Bullt, év végére viszont ők váltak kissé tanácstalanná. A Mercedes a silverstone-i fejlesztéseinek bevezetésével a jó útra tudta terelni az év elején a padlólemezszabályok változása miatt arról letért autóját, ám az igazán feltűnő javulást az egyenesekben érte el a második félévben.

A Red Bull a Brit Nagydíjtól kezdve figyelt fel erre a javulásra, melynek okait hónapokig nyomozta. A nyilvánosság és az FIA előtt gyanakodtak a menet közbeni leültetést lehetővé tévő hátsó felfüggesztésükre, a légellenállást csökkentő rugalmas hátsó szárnyukra, egy trükkre a motorba vezetett levegő hűtésénél, ám bármit is tettek vagy mondtak, a Mercedes előnye nem igazán csökkent.

Látványos fölényre aztán az év utolsó szakaszában tettek szert, amikor Lewis Hamilton Brazíliában megkapta az ötödik motorját, majd a sprintversenyen és a vasárnapi futamon is játszi könnyedséggel hámozta át magát a mezőnyön, szinte állva hagyva mindenkit a padlógázas szakaszokon. Az ott látottak után a Red Bull „rakétamotorként” kezdte emlegetni Hamilton új V6-osát, és még a szezon után is meggyőződéssel állították, hogy az nagyobb teljesítmény leadására volt képes, mint bármelyik más Mercedes-motort használó versenyző V6-osa.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Az olasz Motorsport információi szerint Helmut Markóék nem tévedtek. A lap úgy tudja, Hamilton annak köszönhette friss motorjának plusz teljesítményét, hogy a kevesebb teljesítendő táv miatt csapata a korábbinál agresszívebb motorvezérlést alkalmazhatott.

A lap szerint Hamilton Interlagosban, majd Szaúd-Arábiában és Abu-Dzabiban használt motorja 18 lóerővel tudott többet, mint az azt megelőző példánya, vagy minden más Mercedes-motor.

E nagy nyereség szerintük a Mercedes év közben adódott problémái, illetve azok kezelése miatt vált elérhetővé. Rámutattak, míg Belgium után még úgy tűnhetett, a Honda az új  energiatároló bevetésével teljesítményben felzárkózott a Mercedesre , valójában inkább azért tűnt kiegyenlítettnek a versengés motorfronton, mert a csillagosok az erőforrásuk megszokottnál nagyobb ütemű „leépülését” látva kénytelenek voltak visszafojtani a teljesítményüket, és konzervatívabb vezérléssel versenyeztek. Miközben a motorjuk kialakításán nem változtathattak, bizonyos cserélhető elemeken módosítottak, és ahogy egyre kevesebb kilométer volt hátra az évből, úgy hozhattak ki egyre többet a motorjukból.

Az olasz Motorsport konkrét számokat is említett. Szerintük a Mercedes erőforrásának teljesítménye 1026 lóerő lehetett, Hamilton brazíliai motorja viszont már 1044 lóerő leadására volt képes.

Max Verstappen és Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)

A címvédő ezzel igencsak sarokba tudta szorítani Verstappent és a Red Bullt, hiszen az osztrák csapat az év utolsó hétvégéin rendre kompromisszumos konfigurációk használatára kényszerült, vagyis kisebb leszorítóerőt biztosító hátsó szárnyat vetett be, hogy valahogyan ellensúlyozni tudja az egyenesbeli hátrányát. Verstappen eközben Hamilton tempófölénye miatt kényszerült rá olyan vitatott manőverekre, mint a nagy port kavart Sao Pauló-i, ami aztán a hátralévő versenyeken is bonyodalmakhoz vezetett, mind a pályán, mind azon kívül, és olyan további kétes eseteket hozott, mint amiket Szaúd-Arábiában láthattunk.

A Mercedes taktikázása a lóerőkkel majdnem kifizetődött. Hamiltont Abu-Dzabiban egyetlen kör választotta el a címvédéstől, és csak a balszerencséjén (illetve a másik nézőpont szerint az FIA-n) múlt, hogy nem jött össze.

Akár helyt állóak az olasz értesülések, akár nem, a Mercedes év végi motorfölénye elgondolkodtathatja a Hondát és a Red Bullt, hiszen ha a csillagosok a télen úrrá lesznek a tavalyi megbízhatósági problémákon, láthatóan továbbra is van potenciál az erőforrásukban.

A helyzetet némiképp árnyalja, hogy az F1 idén E10-es üzemanyagra vált, ami megköveteli a V6-osok átalakítását. A becslések szerint 20 lóerőt is veszíthetnek a gyártók a váltással, így a kérdés 2022-ben inkább az lesz, melyikük tudja a legtöbb lóerőt visszanyerni ezek után.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak