A héten jelentette be az Aston Martin F1-es csapata, hogy azonnali hatállyal távozik posztjáról az istállójukat irányító Otmar Szafnauer. Az amerikai búcsújáról már a múlt szezonban is találgattak, több jel is arra utalt azonban, hogy a nyilvánvaló belső problémák ellenére akkor még nem volt kőbe vésve ez a váltás.
A német F1-Insider kiemelte, túl azon, hogy Szafnauer Interlagosban kijelentette, nem áll szándékában elhagyni az Aston Martint, még év végén sem feltétlenül tűnt úgy, hogy ez lesz a vége. A romániai születésű szakember még beszédet is mondott a csapat év végi csapatvacsoráján, és a sajtónak bizakodva beszélt a 2022-es kilátásaikról.
A német lap úgy tudja, év végéig Sebastian Vettel sem tudta még, hogy mi lesz Szafnauer sorsa. A németnek igazi bizalmasa volt a csapatfőnök, aki kulcsszerepet játszott abban, hogy Vettel 2020-ban a ferraris elbocsátása után szerződést kötött velük. A négyszeres bajnok azt is egyértelművé tette, hogy ragaszkodna Szafnauerhez, mert jól kijönnek, és a csapatnak szerinte szüksége van rá.
Ezek után felmerült a kérdés, hogyan hathat Vettel astonos jövőjére a barát mostani távozása. A hírt aligha fogadta örömmel, ám a folytatás szempontjából az is meghatározó lesz, hogyan képzeli a tulajdonos Lawrence Stroll a csapatvezetés jövőjét, illetve hogyan teljesítenek a zöld autók a megújulást hozó 2022-es szezonban.
Vettel egy korábbi – szintén az F1-Insidernek adott – interjúban elismerte, nem lát garanciát a sikerességükre, de érzi a saját felelősségét az Aston Martin felemelkedése kapcsán.
„Bizonyos mértékig felelősséget érzek, igen. A motiváció adott, próbálunk együtt fejlődni, és a csapat mindent megtesz a fordításért, ami csak lehetséges. Az új szabályok nagy esélyt kínálnak, de realistának kell maradnunk, és nem szabad favoritként beállítanunk magunkat, inkább meg kell néznünk, mennyire jó az autónk.”
Nem kizárt, hogy Vettel jövője szempontjából vízválasztó lesz 2022. A szerződése csak erre az idényre szól az Aston Martinnal, és miután már 2021-ben egy opciós jog érvényesítésén is a vártnál hosszabban gondolkodott, biztosra vehetjük, hogy idén is el fog töprengeni azon, merre tovább. A döntését az Aston Martin helyzete és az autó versenyképessége nagyban befolyásolhatja.
„Az ember természetesen felteszi a kérdést, van-e értelme. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy még nem fordult meg a fejemben a gondolat” – felelte, amikor arról kérdezték, mennyire érzi még fontosnak a versenyzést a határozottan fontosnak érzett egyéb ügyei (környezetvédelem, társadalmi problémák) mellett.
„De nemcsak azért folytatom a versenyzést, hogy üzeneteket közvetítsek. Akkor nem volnék hű önmagamhoz, és nem is lennék már olyan jó. Ha már nem érezném többé a motivációt és a becsvágyat, és csak azért maradnék, hogy üzeneteket közvetítsek, vagy hogy gyarapítsam a bankszámlámat, akkor elárulnám az új generációt, amely még az álmáért küzd. Dolgokkal akkor is fogok tudni foglalkozni, ha már nem versenyzem többé. De még ég bennem a tűz”
– állította.
Azt mindazonáltal elismerte, hogy a fontossági sorrendben az F1 ma már nem egészen ott áll, ahol korábban, és egy Aston Martin-os gyengébb szereplést sem érzi akkora problémának a világ valós gondjaihoz mérve. „Sportolóként bosszant, és mindent megteszek azért, hogy gyorsabb legyek. De nem létfontosságú, ez igaz. Innen nézve ez luxusprobléma. Nincsen egzisztenciális problémám, és szabadon vezethetem az életem. De ez nem jelenti azt, hogy a saját sportos kis világomban nem akarok mindent megtenni a győzelemért. Máskülönben nem is lenne többé értelme ezt csinálni.”