Musorujsag
Élő Eredmények
×

Mit vizsgálhat, és mit léphet az FIA a botrányos F1-es finálé kapcsán?

Mit vizsgálhat, és mit léphet az FIA a botrányos F1-es finálé kapcsán?

Boxutca
A vizsgálat zajlik, határidőket is kaptunk – de miről szól majd pontosan, hogyan zajlik az abu-dzabi szezonzáró újbóli górcső alá vétele, és milyen lépések várhatóak az FIA-tól?

Hosszabb csend és rövidebb találgatási hullám után a nyilvánosság elé állt a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA), hogy tisztázza, hogy is áll most a 2021-es vitatott bajnoki finálén történtek kapcsán indított vizsgálattal. A szövetség egy hivatalos közleményt adott ki csütörtökön, melyben megerősítette a híreket, miszerint a hivatalos vizsgálat már zajlik, és arról is tájékoztatott, hogy annak során minden csapat és versenyző véleményét ki fogják kérni az Abu-Dzabiban történtekről, mielőtt bármit is lépnének.

Összegyűjtöttük, mi tudható, mi sejthető, és mi várható az ügyben!

 

Ejtette a fellebbezést a Mercedes, mégis kivizsgálják az ügyet?

Miután véget ért a múlt évi Abu-dzabi Nagydíj, a Mercedes két óvással támadta meg annak végeredményét. A hangsúlyosabb a versenyigazgató biztonsági autós fázis idején hozott döntéseit kifogásolta, ám a nagydíjhétvége versenybizottsága megvédte Michael Masit, és visszautasította a Mercedes beadványát. A csapatnak ezek után a következő hét csütörtökjéig joga volt fellebbezni ezen ítélet ellen, ám miután az FIA Motorsport Világtanács egy nappal a határidő lejárta előtt ígéretet tett a történtek későbbi kivizsgálására, a csillagosok elálltak az ügy továbbvitelétől.

Most mégis elindult egy vizsgálat, amiből úgy tűnhet, a Mercedes fellebbezés nélkül is elérte a célját, hiszen a beadványuk nélkül is továbbvitték az ügyet. A kettő között ugyanakkor lényeges különbség van. Egyfelől míg hivatalos fellebbezés esetén konkrét bírósági eljárás indult volna az FIA Fellebbviteli Bíróságán, addig most az FIA csak felállít egy bizottságot, amit nem kötnek a jogi procedúrák szabályai.

Fotó: XPB

Ennél fontosabb eltérés van a vizsgálat tárgyában. A bírósági ügy kizárólag az Abu-Dzabiban történtekkel foglalkozott volna, és a futam, illetve a bajnokság végeredménye lett volna az eljárás tétje. Itt ez a nyomás nincs meg, az eredmények már garantáltan nem változnak.

Emellett a vizsgálat nem korlátozódik csak a szezonzáró hajrájában történt események feltárására, sokkal inkább az FIA szabályzatát, eljárásrendjét, és vélhetően az eljáró hivatalos személyek (Michael Masi versenyigazgató) alkalmasságát veszik majd górcső alá. Vagyis elmondható, ez a vizsgálat általánosabb és átfogóbb, túlmutat az Abu-Dzabiban történteken.

 

Mit vizsgálhat az FIA?

A Motorsport Világtanács ülése utáni múlt decemberi közleményben az FIA említette, hogy az abu-dzabi végjáték eseményeiről már készült egy részletes jelentés, melyben Michael Masi versenyigazgató elmagyarázta, mit miért tett. Ennek ellenére az alapproblémák a mostani vizsgálat során is megkerülhetetlenek lesznek. Kettő vitatható pontja van az ügynek. Az egyik, hogy Masi a biztonsági autós fázis végén az FIA szabályzatától és gyakorlatától eltérően nem az összes lekörözöttet rendelte a mezőny elé, csak azt az öt versenyzőt, akik a két bajnokesélyes, Lewis Hamilton és Max Verstappen közé kerültek. A másik, hogy ezek után nem várta meg a következő kört (mivel már csak egy kör volt hátra), ahogyan az a szabályzatban áll, hanem azonnal újraindította a versenyt.

Hogy Masi miért így járt el, és helyesen, indokoltan tette-e, az bizonyára a mostani vizsgálatnak is a tárgya lesz. A fő kérdést – ellentétben egy fellebbezés utáni bírósági eljárással – itt viszont nem ez jelenti majd, hanem az egész rendszer felülvizsgálata.

Lewis Hamilton a biztonsági autó mögött Abu-Dzabiban (Fotó: XPB)

A Mercedes futamot követő óvását az FIA a szabályok 15.3-as pontjára hivatkozva utasította vissza, mely kimondja, a versenyigazgatónak a helyzettől függően jogában áll szabadon rendelkeznie a biztonsági autó használati módjáról. E szabálypont védte Masit, hiszen azt az FIA is elismerte, hogy az ausztrál más szabálypontokat nem követett szó szerint, ám rámutattak, ebben az esetben a 15-3-as pont felülírta a többi pontot.

Egyszerűbben fogalmazva ez annyit jelent: Masinak jogában állt eltérni a bevett gyakorlattól, mivel már csak egy kör volt hátra, a fő célt pedig az jelentette, hogy újraindítsák a versenyt, és elkerüljék, hogy az biztonsági autó mögött érjen véget, mivel év elején a csapatok határozottan azt kérték az FIA-tól, hogy erre törekedjen.

A mostani vizsgálat fő szempontja vélhetően ez lesz: felülvizsgálják, szükséges és helyes-e az önkényes döntéseket is lehetővé tevő jogot biztosítani egy versenyigazgatónak a 15.3-as szabályponttal, vagy más jellegű szabályozás kell.

Emellett várhatóan más szempontból is megnézik a történteket, elemezni fogják, hogy az FIA és a csapatok közötti rádiókommunikációnak milyen szerepe lehetett a döntéshozásban, hiszen azt a Mercedes főnöke is elismerte, hogy a csapatok gátlástalanul manipulálni próbálják a versenyigazgatót a futam során, ami csak figyelemelvonást és extra nyomást jelent.

A csapatokkal és versenyzőkkel való egyeztetés eközben annak felmérésére is jó lehet, hogy szerintük a jövőben követni kell-e az Abu-Dzabiban káoszt okozó irányelvet, és kell-e ilyen görcsösen ragaszkodni a versenyek újraindításához, valamint a biztonsági autó mögötti befutó elkerüléséhez, illetve ha igen, milyen jobb megoldások vannak erre.

 

Mi a vizsgálat menete?

Az FIA a csütörtökön kiadott közleményében túl sok részletet nem árult el a bizottság konkrét munkájáról, ám az kiderült, kiket vonnak be, és pár konkrét határidőt is szabtak.

A vizsgálóbizottság élére az FIA motorsportokért felelős főtitkárát és az együléses szakág vezetőjét, az osztrák Peter Bayert állították, de a folyamatban az FIA új elnöke, Mohammed bin Szulajm is aktívan részt fog venni.

A közlemény szerint a részletes elemzéssel a Motorsport Világtanács február 3-án esedékes üléséig elkészülnek, majd ott megvitatják, milyen változtatásokra lesz szükség. A konkrét lépéseket és döntéseket aztán a Világtanács következő, március 18-ai ülésén fogják bejelenteni, vagyis konkrét intézkedésekre és esetleges szabálymódosításokra csak nem sokkal a szezonnyitó előtt kerülhet sor.

Peter Bayer Ross Brawnnal (Fotó: XPB)

Az FIA emellett jelezte, hogy január 19-én kerül sor a Sporttanácsadói Bizottság ülésére, melyen javaslatot fognak tenni bizonyos, a biztonsági autó használatára vonatkozó szabályok módosítására. Ez már arról árulkodik, hogy lesz változás a Masi abu-dzabi döntéseit fedező szabálypontokban.

 

Milyen konkrét változásokra lehet számítani?

Abu-Dzabi kapcsán a biztonsági autós szabályokat szinte biztosan átírják. Hogy milyen módon, az az egyeztetésektől is függ, ötleteket viszont már lehetett hallani. A biztonsági autós befutó elkerülésére más, átláthatóbb módszerek is létezhetnek.

Bevezethetik például, hogy a leintés előtti megadott körön belül érkező biztonsági autós fázis esetén a versenyigazgató kötelezően piros zászlóval szakítsa meg a versenyt, hogy ha minden akadály elhárult, még kellő mennyiségű kör álljon rendelkezésre az – adott esetben állórajtos – újraindítás után.

A piros zászló alighanem Abu-Dzabiban is sok bajtól megkímélte volna az FIA-t. Emellett felvetődött az is, hogy amerikai mintára toldják meg a versenytávot a hasonló esetekben egy extra körrel, hogy a versenyigazgatónak ne kelljen attól tartania, kifut az időből, és nem lesz mód az újraindításra.

További változásra lehet számítani az FIA és a csapatok közötti kommunikációban. Ross Brawn, az F1 sportigazgatója már a múlt évben jelezte, véget vetnek az eddigi gyakorlatnak, és megpróbálják a lehető legjobban elszigetelni a versenyigazgatót a manipuláló csapatoktól.

 

Fognak fejek hullani?

A történtek miatt egyértelműen megrendült a bizalom az FIA-ban, ám nem állítható, hogy ez kizárólag az abu-dzabi eseményeknek köszönhető. Michael Masi versenyigazgatót a 2021-es idény során a versenyzők és a csapatok is sokat kritizálták furcsa döntései, szokatlan módszerei, következetlensége miatt. Hogy a Mercedes vagy más istállók a leváltását akarják-e, arról csak találgatásokat lehet hallani, a helyzetet pedig az is nehezíti, hogy nem hemzsegnek az esetleges utódjelöltek, akik garanciát jelentenének a helyzet javítására.

Az FIA szervezeti rendszerét bemutató nemrég kiadott dokumentum, valamint a mostani bizottság felállítása is azt sugallja, hogy az új FIA-elnök, Mohammed bin Szulajm komoly szerepet szán Peter Bayer sportért felelős főtitkárnak az F1-es rendrakásban, aki az említett dokumentum alapján az Együléses Bizottság új vezetője is lett egyben. Hogy ezzel Michael Masi és a technikai oldalt irányító Nikolasz Tombazisz felettest kapott-e, vagy egyiküknek, netán mindkettejüknek távoznia kell, az a következő hetekben derül csak ki. Átszervezésekre viszont nagy valószínűséggel számítani kell.

Michael Masi (Fotó: Formula1/Twitter) Michael Masi (Fotó: Formula1/Twitter)

 

És mi lesz Lewis Hamiltonnal?

Az biztos, hogy 2021-es világbajnok már nem lehet belőle, hiszen a szezon végeredménye már hivatalos. Hogy komolyan felmerült-e benne annak lehetősége, hogy nem tér vissza az F1-be, az kérdéses. Nagyobb esély arra van, hogy ott lesz a 2022-es rajtrácson, és ha az FIA bármi hírt ad a vizsgálata eredményéről, talán végre a nyilvánosság elé is áll, hogy kifejtse jól átgondolt véleményét.

A hétszeres bajnokkal kapcsolatban van viszont még egy kérdés: vár-e rá büntetés annak kapcsán, hogy tavaly a szabályokat megszegve nem jelent meg az FIA díjátadó gáláján? Az FIA új elnöke már jelezte, a körülményektől függetlenül elvárható, hogy bizonyos szabályokhoz mindenki tartsa magát, így nem kizárt, hogy miközben a vizsgálattal kárpótolni próbálják majd a bajnokot és csapatát, az év végi bojkottját valamiféle feddéssel fogják „díjazni”.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak

Kapcsolódó hírek

Az FIA hivatalosan is megerősítette, elindult a vizsgálat!
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) csütörtök délután bejelentette, mire készül a következő hetekben a 2021-es versenyévad sokat vitatott szezonzárójának már decemberben meghirdetett vizsgálatával kapcsolatban.
F1 Hírek
Mit cáfol, és mit akar a Mercedes? Tényleg kirúgják Masit?
Kirúgatják vagy már ki is rúgták a versenyigazgatót? Mik a Mercedes szándékai, és mit csinál éppen a vizsgálatot indító FIA? Új lendületet kapott a tavalyi balhés F1-es szezonzáró ügye, és miközben az érintettek hallgatnak, csak a találgatások vannak, és pár félreértés.
F1 Hírek
Pokolian fejbe kólintották Hamiltont – Prost
Senki sem tudja igazán beleképzelni magát Lewis Hamilton helyzetébe a korábbi F1-es bajnok, Alain Prost szerint, aki nem tartja elképzelhetetlennek, hogy a brit befejezi, mégis a folytatásban reménykedik, és a vitatott végjáték ellenére dicséri a legutóbbi szezont.
F1 Hírek