Musorujsag
Élő Eredmények
×

McLaren-főnök: Az FIA nem korrupt!

McLaren-főnök: Az FIA nem korrupt!

BBC, Racer
Akadnak hiányosságok az FIA döntéshozásában a McLaren főnöke szerint, ám alaptalannak tartja a vádat, miszerint a szövetség el akarta venni a bajnoki győzelmet Lewis Hamiltontól.

Nem ért szép véget a 2021-es F1-es bajnoki szezon, hiszen Max Verstappen és Lewis Hamilton egész éves küzdelmére árnyékot vetnek az Abu-dzabi Nagydíj utolsó köreiben történt események. Ha csak egy szokványos biztonsági autós fázis és egy utolsó körös újraindítás történt volna, a Mercedes és Hamilton legfeljebb csak a balszerencséjét okolhatná a vereségéért, ám mivel az újraindításnál Michael Masi versenyigazgató nem a bevett gyakorlat szerint járt el, és csak a két bajnokesélyes közül vette ki a lekörözötteket, a csillagosok okkal mutogatnak a szövetségre, mondván, szinte kiprovokálta Verstappen mindent eldöntő előzését.

Hamilton bő egy hónap elteltével sem nyilatkozott semmit, ám a leintést követő rádiózásából tudható, manipulációt emlegetett. A csapata úgy fogalmazott, meglopta őket az FIA, a szurkolótáborukban pedig sokan meggyőződéssel hiszik, hogy az FIA egyszerűen elcsalta bajnoki finálét, hogy új bajnokot avassanak.

Abu-Dzabiban Masinak ugyanakkor nem arról kellett döntést hoznia az utolsó kör előtt, hogy Hamiltont vagy Verstappent akarja világbajnoknak látni, hanem arról, hogy a biztonsági autó mögött intsék-e le az idényt, és ezzel esélyt se adjon a két versenyző végső összecsapásának, vagy adjon nekik egy kört, hogy helyette a versenyzők az összecsapásukkal döntsenek a győzelem sorsáról. Előbbi esetben csak Hamilton lehetett volna a befutó, utóbbinál Masi – legalábbis elméletben – mindkettejüknek megadta a lehetőséget, igaz, a feltételek Verstappen friss gumija miatt nem voltak egyenlőek.

Michael Masi (Fotó: XPB)

A McLaren ügyvezető igazgatója elismerte, lát kifogásolnivalót az FIA munkájában, ám a probléma szerinte nem az, hogy a szövetség részrehajló és tudatosan manipulál.

„A személyes véleményem az, hogy nem volt ebben semmi rosszindulat. Azoknak, akik korruptnak vélik a sportágat: nem értek egyet velük! Születhettek volna másfajta döntések is? Igen, talán. De én inkább megvárnám, mivel áll elő az FIA. Nem hiszem, hogy ez rosszindulat volt, és nem gondolnám, hogy korruptak.”

„A sportban már mind láttunk olyat korábban is, hogy bírók olyan döntéseket hoztak, amivel nem mindenki értett egyet. Volt, hogy igazuk volt, volt, hogy nem. Izgatottá válnak, aztán kezdődik az új szezon, és még ha nem is felejtjük el soha a történteket, de onnantól már a múlthoz tartoznak” – elmélkedett Zak Brown.

Problémák szerinte ettől függetlenül vannak a szabályozás terén, és ezeket meg kell oldani. Brown azt reméli az FIA Abu-Dzabi kapcsán indított vizsgálatától és az FIA új elnökétől, hogy elindítják a rendrakás elkerülhetetlen folyamatát. „Ahogy elkezdődik az új szezon, a sebek elkezdenek begyógyulni, így megy ez a vitás eseteknél a sportban. Bármivel is állnak elő a jelentésben, az FIA-nak szerintem ki kell állnia, és elmondani: »Ez történt, szerintünk ezért történt, ez volt benne a helyes, ez volt benne a tévedés.«, és lépniük kell, hogy ez ne ismétlődhessen meg.”

Zak Brown (Fotó: XPB)

Az egyik problémát abban látja Abu-Dzabi kapcsán, hogy a két rivális istálló főnöke manipulálni próbálta az FIA-t a végjátékban, és ez azért is keltett olyan indulatokat, mert mindezt a tévéközvetítésekben is bejátszották. „A tévének talán jót tesz, hogy hallani, mit mondanak, de ez bizonyos viselkedési módokhoz vezetett, amik hatással voltak bizonyos döntésekre, és innen nézve talán nem volt helyes.”

Az amerikai rámutatott, miután bajnoki döntőről volt szó, a szezonzáró eseményei kiemelt figyelmet kaptak, ám nem ez volt az első és egyetlen kétes ügye az FIA versenyirányításának. „Lehet, hogy most Abu-Dzabival foglalkozunk, de ha megnézzük az utóbbi pár évet, és a különböző eseteket, Abu-Dzabi csak egy közülük. És ne felejtsük el, hogy a csapatoknak komoly beleszólásuk van a sportág felügyeletének alakításába” – utalt arra, hogy Michael Masi azért is ragaszkodott szinte kétségbeesetten a futam újraindításához, mert a csapatokkal arról egyezett meg, hogy minden körülmények között kerülni fogja a biztonsági autós befutókat.

Borítókép: Lewis Hamilton a biztonsági autó mögött (Fotó: XPB)

További tartalmak