Musorujsag
Élő Eredmények

Mercedes: Egy-két csapat nagyon csúnyán el fogja szúrni az új autóját

Mercedes: Egy-két csapat nagyon csúnyán el fogja szúrni az új autóját

Mercedes
A Forma–1-ben töltött 30 éve során nem látott még akkora szabályreformot a Mercedes technikai vezetője, mint a mostani. Meggyőződése, pár csapat csúnyán befürdik az új autóval.

Nem először próbálja központilag, a szabályok alakításán keresztül elérni az FIA és a Forma–1, hogy jobb versenyeket, több csatát eredményező autók körözzenek a versenypályán, ám olyan mélyre még sosem ástak ezért, mint a 2022-es nagy megújulással. Technikai csapatuk nemcsak az autók koncepcióját, de a szabályozás módját is alapjaiban újragondolta, és ennek eredményeként visszatérnek a szívóhatású gépek, melyek alakításában az előzést érintő érzékeny területeken nagyon szigorúan megkötik a csapatok kezét.

A Mercedes technikai vezetője, James Allison 1991-ben a Benettonnal került a Forma–1-be, és elmondása szerint még sosem látott olyan mértékű megújulást a sorozattól, mint idén. „Már beleástuk magunkat, és annyira régóta foglalkozunk vele, hogy hajlamosak vagyunk megfeledkezni róla, milyen hatalmas szabályváltozás ez a 2022-es.”

„Én már több mint harminc éve dolgozom a sportágban, és minden, amit eddig láttam benne, eltörpül a mostani mellett.”

„Ha most elmélyednék a Wikipédiában, és végignézném a sportág szezonjait, semmit sem találnék, ami a 2022-es változásokhoz mérhető” – állapította meg Allison a Mercedes által közzétett videóban.

Az F1 koncepcióautója 2021-es Mercedes-festéssel (Grafika: Mercedes)

„Ezek a szabályok nemcsak rendkívüliek – hiszen kétszer akkora a változás, mint korábban –, de teljesen mások is, mint korábban, aminek köszönhetően az autót tetőtől talpig újra kell gondolni. Minden teljesen újnak tűnik, és nemcsak elemeiben új, de egy új filozófia is, egy teljesen más aerodinamikai csomag, más fékekkel, más kerekekkel, még a motor is más, hiszen bár ahhoz a szabályok miatt kevésbé nyúltunk hozzá, de a fejlesztés három évre történő befagyasztására készülünk velük.”

A nagy szabályváltozások rendszerint az erőviszonyokat is átrendezik. Bár az FIA és az F1 külön figyelmet fordított a különböző kiskapuk bezárására, így sokan nem számítanak a Brawn GP 2009-es dupladiffúzorához hasonló varázsmegoldásokra, melyekkel egy csapat nagy előnyre tehet szert, Allison meg van győződve arról, hogy nagyon elszúrni ettől még lehet a 2022-es átállást, és biztosra veszi, hogy lesznek is páran, akiknek gyötrelmes lesz ez az idény.

„Tekintve, hogy mennyire újak az autók, és mennyire mások, gyanítom, hogy lesz egy-két autó a rajtrácson, amit nagyon csúnyán elszúrnak, és számukra nagyon fájdalmas lesz ez az év.”

„El tudom képzelni, hogy mindannyian kihasználatlanul hagyunk lehetőségeket, amikre egyszerűen nem gondoltunk, és figyelni fogjuk a többiek autóját, arra gondolva: ez hogy nem jutott eszünkbe?”

„Aztán megy majd a kirakózás, kipróbálunk ötleteteket az autón, amilyen gyorsan csak lehet, hogy rátaláljunk az utunkra. Bárhol is találjuk magunkat az első versenyen, onnan kell majd törnünk az utat, és ha szerencsések vagyunk, mi leszünk elöl, és próbáljuk magunk mögött tartani a minket üldöző farkasokat. Eléggé kapkodós időszak ez, és az egész szezon során nem fogunk sokat aludni.”

„Amikor minden teljesen új, mindenki lehetőséget lát a szabályokban. Egy lehetőséget, és persze veszélyt is. Próbálunk utat találni az aknamezőn, és felvenni a kincseket a földről, amiket odahelyeztek, hogy olyan autónk legyen, ami remélhetőleg a rajtrács elején állhat.”

Borítókép: Az F1 koncepcióautója 2021-es Mercedes-festéssel (Grafika: Mercedes)

További tartalmak