A sportban sorra mondják le az oroszországi eseményeket, zárják ki az orosz csapatokat, sportolókat a nemzetközi tornákról, versenyekről az orosz-ukrán háború következtében. Nincs ez másképp az autóversenyzésben sem. A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) hétfőn jelentette be, hogy kedden rendkívüli ülést tart a Motorsport Világtanács, melynek témáját a háború miatt kialakult helyzet, valamint az érintett Oroszországot és az őket segítő Fehéroroszországot sújtó esetleges szankciók jelentik.
Ahogy arról beszámoltunk, az ukrán szövetség nemrég levélben kérte az FIA-tól, hogy vonja be minden orosz és fehérorosz autóversenyző engedélyét, hogy azok ne indulhassanak az FIA által rendezett nemzetközi versenyeken.
Eközben hétfőn a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) felhívást tett közzé a nemzetközi sportszövetségeknek és a nemzetközi sportesemények szervezőinek, hogy ne hívják meg, illetve ne engedjék versenyezni az orosz és fehérorosz sportolókat a nemzetközi sporteseményeken. A NOB 2012 óta az FIA-t is e szövetségek között tartja számon.
Az FIA világtanácsának mai ülésén eldőlhet többek között, lesz-e lehetősége indulni az idei Forma–1-es világbajnokságban a Haas versenyzőjének, Nyikita Mazepinnek, akinek szuperlicencét az orosz szövetség állította ki. A versenyző helyzete ugyanakkor az FIA lépésétől függetlenül is bizonytalan, hiszen csapata vélhetően nem kívánja folytatni együttműködését az orosz főszponzorával, az Uralkalival, akinek vezetője Mazepin édesapja.
Akárhogy is, van rá esély, hogy a Haasnak új csapattársat kell keresnie Mick Schumacher mellé. Günther Steiner a múlt héten egy interjúban úgy fogalmazott, amennyiben Mazepin bármilyen oknál fogva nem tudna versenyezni, az első választásuk a jelenlegi tartalékversenyzőjük, Pietro Fittipaldi lenne, aki 2020-ban két nagydíjhétvégén már versenyzett velük Romain Grosjean helyetteseként.
Sajtóhírek szerint ugyanakkor más jelöltjeik is lehetnek, talán esélyesebbek is a brazilnál. Elsősorban a partner Ferrari által támogatott versenyzők jöhetnek szóba. Az olasz Motorsport szerint váratlan visszatérési esélyt kaphat Antonio Giovinazzi, akivel az Alfa Romeo tavaly nem hosszabbított szerződést, de akit a Ferrari idén Mick Schumacher mellett az egyik hivatalos tartalékversenyzőjének nevezett ki.
Giovinazzi nemrég ugyan a Forma–E-ben kezdett versenyezni, de az F1-es kötelezettsége miatt a feltételezések szerint lehet kilépési záradék a Dragon-csapattal kötött szerződésében.
A Ferrari programjából jelenleg az ő beugrása tűnik a legreálisabbnak, hiszen elérhető, rendelkezik F1-es tapasztalattal, és mindenekelőtt nem orosz. Papíron tudniillik akár Robert Shwarzman vagy az időközben a sportautózásra váltó Danyiil Kvjat is szóba jöhetne, ám az FIA esetleges licencbevonása őket is súlyosan érintené.
A sajtó Giovinazzi mellett találgat még az F2 tavalyi bajnokáról, a jelenleg nem versenyző Oscar Piastriról, akinek esetében azonban problémát jelenthet, hogy az Alpine utánpótlás-programjának tagja, illetve a franciák hivatalos tartalékversenyzője.
Előjött a korábban szintén a Ferrari Akadémiát erősítő Callum Ilott neve is, aki már tesztelt F1-es autóval és a Haasszal is, de jelenleg az Indycarban versenyez.
És persze a rutinos német, Nico Hülkenberg alkalmazása is egy lehetőségként merült fel. Ő jelenleg az Aston Martin tesztversenyzője, szimulátorversenyzője, aki kivette részét a csapat 2022-es autójának fejlesztéséből, és tartalékosként készen áll arra, hogy beugorjon egy állandó versenyző helyére. A német Bild ugyanakkor kiderítette, hogy a Haas Hülkenberggel egyelőre nem kereste a kapcsolatot.
Mindez persze annak tükrében nem is meglepő, hogy egyelőre még az sem dőlt el, mi lesz az orosz versenyzői engedélyekkel, illetve mire jutnak a Haas jogászai az Uralkalival és Mazepinnel.