Ahogy arról beszámoltunk, az FIA Motorsport Világtanácsa a keddi rendkívüli ülésén arról döntött, hogy nem vonja meg a nemzetközi versenyzés lehetőségét az orosz és fehérorosz versenyzőktől. A Nemzetközi Automobil-szövetség az orosz–ukrán háború miatt tartott soron kívüli egyeztetést, melyen több nemzetközi sportszövetséghez képest enyhébbnek mondható korlátozásokat szavaztak meg a háborút kirobbantó Oroszországgal és az őket támogató Fehéroroszországgal szemben. A versenyzőiket arra kötelezték, hogy semlegesként, az FIA zászlója alatt álljanak rajthoz a nemzetközi megméretéseken, sem hazájuk zászlóját, jelképeit nem használhatják, és a himnuszuk sem hangozhat el FIA-eseményen.
Az FIA döntését sokan kritizálták, mondván, nem mentek elég messzire azzal, hogy – nem teljesítve az ukrán szövetség kérését – nem tiltották ki teljesen a nemzetközi versenyzéstől az oroszokat/fehéroroszokat.
Szerdán a brit motorsportszövetség az FIA-hoz képest szigorúbb szankciókat jelentett be. A Motorsport UK közölte, hogy az Egyesült Királyság területén rendezendő eseményeken megtiltja az orosz és fehérorosz licenc birtokában lévő versenyzők részvételét, és az ország területén belül felfüggeszti azon engedélyeket, melyeket az Orosz Automobil-szövetség (RAF), illetve a Fehérorosz Automobil-szövetség, (BAF) adott ki.
Mindez a gyakorlatban annyit jelent, hogy miközben az FIA például lehetőséget biztosít Nyikita Mazepinnek arra, hogy függetlenként az idei Forma–1-es bajnokság résztvevője legyen, az orosz a nyári Brit Nagydíjon semmiképpen nem állhat majd rajthoz.
Noha Mazepin jövőjét továbbra sem ez, hanem csapata, a Haas választása határozza meg, a szigetországi szabályozásnak így is van jelentőségük, hiszen nemcsak F1-es versenyzőket és eseményeket érint.
Ráadásul más országok helyi szövetségei is dönthetnek úgy, hogy kitiltják az oroszokat/fehéroroszokat az országuk versenyeiről, és ennek komoly hatása lehet az érintett versenyzők helyzetére, hiszen kisebb valószínűséggel fogják őket alkalmazni csapatok, ha előre tudják, hogy bizonyos számú versenyt ki kell hagyniuk a szezonban a korlátozások miatt.
A finn szövetség egyébként máris jelezte, ők is hasonló módon járnak el, mint a britek: nem engednek oroszokat/fehéroroszokat rajthoz állni a versenyeiken. De további nehézségek is várhatnak még az érintett versenyzőkre. Elméletileg próbálkozhatnak azzal, hogy egy másik ország szövetségétől kérnek licencet, ám a jelen helyzetben ez aligha lesz egyszerű.
Emellett más szankciók is ellehetetleníthetik a versenyzésüket, például ha adott országok bevonják a vízumukat, vagy gátolják a versenyeket rendező országokba való beutazásukat. Mazepinnek például az F1-es versenyek nagy részére csak vízummal lehet elutaznia.
A brit szövetség elnöke, David Richards a döntésük kapcsán elmondta: „Kötelességünk használni a bármilyen jellegű hatáskörünket és eszközünket, amivel megállíthatjuk a teljességgel jogtalan ukrajnai inváziót. Arra biztatjuk a motorsport-közösségeket, a világban dolgozó kollégáinkat, hogy szó szerint kövessék a Nemzetközi Olimpiai Bizottság iránymutatásait, és tegyenek meg mindent azért, hogy véget érjen ez a háború.”
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) hétfőn szólította fel a nemzetközi sportszövetségeket, hogy zárják ki a nemzetközi sportéletből az orosz és fehérorosz sportolókat. Több szövetség ezt meg is tette.
A britek egyébként nemcsak az orosz/fehérorosz licenccel versenyzőket tiltják ki az eseményeikről, de az orosz/fehérorosz csapatokat és hivatalos személyeket is, továbbá – az FIA-hoz hasonlóan – betiltják a két nemzet zászlójának, jelképeinek és himnuszának használatát.