Musorujsag
Élő Eredmények

A Mercedes elmondta, mennyi idő alatt válhat újra győztessé

A Mercedes elmondta, mennyi idő alatt válhat újra győztessé

Mercedes
A Mercedes technikai igazgatója részleteket árult el a csapatukat hátráltató problémákról, és elmondta, mennyi időbe telhet a megoldásuk. A csapatfőnökkel ellentétben ő továbbra is bajnoki címekben gondolkodik.

Dobogóra állt és 27 ponttal távozott a Mercedes az idénynyitó Bahreini Nagydíj helyszínéről. Eredményükkel elégedettek, noha Lewis Hamilton és George Russell csak a 3-4. helyen ért célba. Az ok: a W13-as autójuk egyelőre nem veszi fel a versenyt a Ferrarikkal és a Red Bullokkal, így már annak is örülnek, hogy ilyen jól sikerült a kármentésük.

A címvédő csapatot többféle probléma hátráltatja, és versenyzőik elmondása szerint csak körbe-körbe járnak, minden előrelépésüket visszalépések és újabb nehézségek követik.

A csapat futamértékelő videójában most a Mercedes teljes sportrészlegének technikai igazgatója, James Allison beszélt az őket hátráltató problémákról és azok megoldásáról. Szavaiból kiderül, nagy ugrásban reménykednek, melyre talán hamarabb sor kerülhet, mint azt versenyzőjük vélik.

 

Aggályok a motorteljesítmény körül

Bahreinben feltűnő volt a Mercedes-motoros csapatok szenvedése. Míg a Mercedes az élmezőnyről szakadt le, a McLaren, az Aston Martin és a Williams a középmezőny második felébe szorult. Ennek kapcsán felmerült, a csillagosok erőforrása sem elég versenyképes, amit többek között a Mercedes gyenge végsebességei is erősíteni látszottak.

Allison leszögezte, az egyenesekben nem az erőforrásuk miatt voltak lassúak, hanem egy kényszerű kompromisszumos megoldás miatt. „Ez nagyrészt a hátsó szárnyunk méretéből adódik. Ahogy az autók egymást követték az egyenesekben, látható volt a hátsó szárny középső területén: mi mentünk a legnagyobb hátsó szárnnyal. És a hátsó szárnyak nagyban meghatározzák az autó légellenállását, ami pedig meghatározza az egyenes végi tempót.”

„Persze lehetnek más különbségek is, mint a motorerő, de nem gondolnám, hogy a csapatok közül bárki is tudná már, hogy mi a pontos erősorrend. Ha vannak is különbségek, azok valószínűleg csak kicsik.”

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Allison arról is beszélt, miért kényszerültek ilyen nagy szárnnyal versenyezni a sivatagi pályán. „Jogos a kérdés, hogy miért mentünk nagyobb szárnnyal, illetve ha nagyobbal mentünk, miért nem hozta a remélt teljesítményt. Természetesen most ez jelenti a milliódolláros kérdést. Nagyon sok időt és energiát áldoztunk arra, hogy a lehető leggyorsabbá tegyük az autót, de nem álltunk elő versenyképes megoldással.”

„A nagyobb szárny azért kell, hogy legyen elég leszorítóerőnk az általunk célba vehető legjobb köridő eléréséhez. Ez viszont kevés ahhoz, hogy versenyképesek legyünk.”

Előrebocsátotta, a helyzet javulására számítanak a közeljövőben. „Egy kis szerencsével a következő versenyeken nagyon gyorsan fogjuk fejleszteni az autónkat. Ez lehetővé teszi majd, hogy visszavegyünk a hátsó szárnyból is, illetve, hogy ennek következtében gyorsabbá váljunk az egyenesekben.”

Mikorra lesz megoldás a delfinezésre?

A Mercedes leszorítóerő-hiányának hátterében részben az autójuk extrém pattogása áll. A delfinezés jelensége nagyon súlyosan érintette a csillagosokat, és egyelőre csak olyan receptjük van rá, ami teljesítményvesztéssel jár. A nagyobb hátsó légterelőjük lényegében az így elvesztett szívóhatás kompenzálására kell.

„Ez egy másik nagyszerű kérdés. És nagyon fontos kérdés is a bajnokságunk alakulása szempontjából” – mondta Allison annak kapcsán, mikor lesz végleges megoldásuk a pattogásra. „A delfinezés minden csapatot sújtotta, amikor először kipróbálták az új generációs autójukat. Az okait még nem teljesen sikerült megértenünk, de eltérnek attól, amit a média a tévében és a világhálón mesél. Hogy az egyes csapatok milyen gyorsan jönnek rá és oldják meg, az meghatározza majd az erősorrend alakulását.”

„Minket elég súlyosan érintett a delfinezés, és különösen, amikor előálltunk az első futamra szánt fejlesztési csomagunkkal az utolsó téli tesztre. Egészen extrém mértékű delfinezést láthattunk.”

„Elkezdtük irányításunk alá vonni ezt, de ahogy elkezdtük, úgy fel kellett áldoznunk valamennyit az autónk alapteljesítményéből. Ez a kisebb probléma, amit vállalnunk kell annak érdekében, hogy egy kicsit irányításunk alá tudjuk vonni a nagyobb problémát, vagyis az autó kezelhetetlen pattogását.”

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

Allison szerint e téren is gyors ütemű fejlődés várható tőlük. „A következő hetekben óriási erőfeszítéseket fogunk tenni annak érdekében, hogy gyorsan előálljunk javításokkal, és úgy kerekedjünk felül a pattogáson, hogy közben ne áldozzuk fel az autónk alapvető teljesítményét. Természetesen alig várjuk, hogy meglegyenek ezek a megoldások, és a gyárban keményen dolgozunk a megtalálásukért, az autóra szerelésükért, hogy aztán élvezhessük az előnyeit. Remélhetőleg utána elkezdhetjük kihasználni az autónkban benne rejlő előnyöket, amik visszasegíthetnek a mezőny elejére.”

 

Mikorra válhat újra nyerő csapattá a Mercedes?

A szakember szavaiból kiderül, továbbra sincs kétségük a W13-as aerodinamikai koncepciójának helyessége felől. Habár felmerült, a karcsú oldaldobozos dizájnnal talán túl messzire mentek, Allisonék szerint igenis kifizetődő lesz ez az út, amint orvosolják a gondjaikat.

Míg Toto Wolff csapatfőnök Bahreinben azt mondta, egyelőre annyira távol vannak az élmezőnytől, hogy még csak gondolniuk sem érdemes a bajnoki küzdelemre, Allison határozottan kijelentette, hogy továbbra is a bajnoki címek megszerzése a céljuk. „Itt nemcsak arról van szó, hogy győzelmekért akarunk küzdeni, a bajnoki címekért akarunk. Ez a célja a csapatunknak, ezért létezünk. Igen, a győzelmek részei az oda vezető útnak, de mi a bajnoki címekre fókuszálunk.”

George Russell (Fotó: Mercedes)

A szakember szerint ez még mindig elérhető cél. Elmondta, reálisnak látják, hogy két-három verseny elteltével visszazárkózzanak az élmezőnyre. „Nagy munka. Úgy hat tizeddel maradtunk el a legjobbaktól Bahreinben, talán többel is. De nagyon sok a problémánk. Sok olyan problémáról van szó, amikre mind vannak megoldások. És a megoldások a mi kezünkben vannak, nekünk kell előállnunk velük.”

„Igen, kihívást jelent, de a téli tesztek után én az igazat megvallva attól tartottam, hogy rosszabb lesz ennél. És valójában a téli tesztek és az első verseny között elért fejlődésünk  – még ha nem is volt látható, és nem is győzte meg a szurkolókat – házon belül minket meggyőzött arról, ami ránk vár”

„ És az is megnyugtató, ahogyan a problémákhoz és a megoldásokhoz viszonyultunk. Ezek miatt hisszük, hogy egészen gyorsan újra versenyképessé fogunk válni, és harcba szállhatunk a bajnoki céljaink eléréséért.”

„Ez egy nagy feladat, ez egy ambiciózus autó. Egyesek talán azt mondanák, nagyobbat haraptunk, mint amennyit meg tudunk rágni, de mi jó rágók vagyunk. A célunk, hogy a lehető leggyorsabban leküzdjük ezeket a problémákat. Remélhetőleg már a következő két-három versenyen. De akárhogy is, helyre fogjuk tenni, és vissza fogjuk vinni az autónkat a rajtrács elejére, és küzdeni fogunk a célért, amiről álmodunk, a bajnoki sikerért” – ígérte határozottan Allison.

 

Borítókép: George Russell (Fotó: Mercedes)

További tartalmak