Musorujsag
Élő Eredmények
×

Már nem az idei, a 2023-as bajnoki esélyért dolgozik a Mercedes?

Már nem az idei, a 2023-as bajnoki esélyért dolgozik a Mercedes?

Auto Motor und Sport, Racefans, Autosport
Az egész autókoncepcióját elszúrta a Mercedes? Főnökük szerint még korai leírni a W13-ast, de heteken-hónapokon belül kiderülhet, irányt kell-e váltaniuk. Egyre jobban úgy fest, hogy az idei helyett már a jövő évi bajnoki esélyükért dolgoznak.

Lewis Hamilton Imolában először jelentette ki, nem résztvevői a bajnoki küzdelemnek. Megállapítása Bahrein óta igaznak tekinthető, az eredményeik és a vártnál jobb ponttermésük mellett azonban eddig annak reménye is visszatartotta őket a kimondásától, hogy helyrehozzák a W13-as autót, és kihozzák belőle azt a teljesítményt, amit a szélcsatornájuk és a szimulációik mutattak.

Hamilton levezette, miért mondott le a bajnoki címről. „Tudom, hogy még sok pont szerezhető, és elméletileg igen, még lehetséges. De muszáj realistának lennünk, mert a mostani problémáink nem kicsik. Ezek a fickók egy másodperccel, legrosszabb esetben több mint egy másodperccel előrébb tartanak” – magyarázta, hozzátéve: „Tudjuk, hogy működik egy bajnokság. A Ferrari és a Red Bull komoly teljesítményre képes. Másfél másodpercet kéne találnunk nagyon gyorsan, és az év minden egyes hátralévő versenyén előttünk kéne célba érnünk. Ez nem lesz könnyű.”

A bajnoki esély és a két élcsapatra való felzárkózás ugyanakkor nem feltétlenül jelent egyet. A Mercedes most az utóbbi dolgozik, azzal a céllal, hogy ha idén nem is sikerül neki, jövőre már ne legyenek problémái.

George Russell (Fotó: Mercedes)

 

Koncepcióhiba?

A fő gondot a delfinezés jelenti, ami miatt az autó nem hozhatja a papíron benne rejlő teljesítményt, mert nem használhatják olyan módon, ahogyan kellene. „Nagyon hiszünk a tudomány segítségében, amit most alkalmazunk, hogy meglesz a hatása, és alacsonyabbra engedhetjük az autó hátulját. Úgy hisszük, hogy ez jót tesz az aerodinamikánknak, de egyelőre nem tudjuk meglépni az autó pattogása miatt. Ha sikerülne ezt megoldanunk, az azt jelentené, hogy egészen sok időt nyernénk. Ha nem sikerül, egy másik ötletre lesz szükség” – magyarázta Toto Wolff csapatfőnök.

Rámutatott, az autó hátsó hasmagasságának megemelésével nemcsak leszorítóerőt vesztenek, egymásra épülnek a különféle problémáik. „Ez az alapprobléma beárnyékol mindent. A delfinezés miatt nem úgy megyünk, ahogyan szeretnénk, és ennek óriási hatásai vannak a beállítás, a gumik tapadása szempontjából, és így tovább.”

Egyes feltételezések szerint a delfinezés mindenekelőtt annak következménye, hogy az extrém karcsú oldaldobozai miatt a W13-as padlólemezének felül is hatalmas felülete van szabadon, és ez teszi annyira hajlamossá a gépet a leszorítóerő hullámzása miatti pattogásra. Mindez a csapat által választott koncepció létjogosultságát kérdőjelezné meg. A hírek szerint több csapat, így a Ferrari és a Haas is kísérletezett a 2022-es projekt első fázisában a Mercedeséhez hasonló koncepcióval, ám okkal választották végül a széles oldaldobozokat.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

„Minden jó és rossz is főként a padlólemeznél történik jelenleg. Vannak érdekes ötleteink, koncepcióink, amiket próbálgatunk. Ezekkel kísérletezünk, és keressük az utat az autónkkal a következő versenyekre” – mondta Wolff.

Úgy tudni, a Mercedes a Miami Nagydíjat követő versenyen, Barcelonában veti be azt az átfogó fejlesztési csomagját, amin már hónapok óta dolgozik, és aminek érkezése előtt értelmét sem látta a további komolyabb fejlesztéseknek.

Hogy ez az új csomag mit tud, az meghatározza majd a Mercedes hosszabb távú jövőjét is. Vagy azt bizonyíthatja be, hogy működőképessé tehető a koncepció, vagy azt, hogy nem érdemes tovább erőltetni, váltani kell 2023-ra.

„Nem mondanám, hogy a koncepció rossz, inkább arról van szó, hogy amit csináltunk, az egyszerűen nem működik ezekkel a szabályokkal. Nem szabad elvenni egy ötlet előnyeit. Megtarthatod az előnyös oldalát. De ha vannak alapvető területek, amik miatt nem tudjuk kiaknázni az autóban rejlő potenciált, akkor el kell vágnunk a veszteségeket” – mondta Wolff, utalva arra, hogy nem pazarolhatnak több időt és forrást egy nem működő dologra.

 

Bármi is lesz az, kell a válasz

Wolff hangsúlyozta azonban, hogy itt még nem tartanak. „Ha úgy ítéltük volna meg, hogy ez a helyzet (ti. hogy a koncepció zsákutca), már öt hónappal ezelőtt leállítunk volna vele. Hisszük, hogy ezt a fejlesztési utat kell bejárnunk.”

„Eléggé nehéz folyamat ez, mert mielőtt efféle döntést hoznánk, muszáj továbbmennünk a tudományos módszerekkel, fel kell mérnünk, mi ez, mert csakis így mondhatjuk ki, hogy rendben, most le kell zárnunk a veszteségeket, át kell állnunk a következő évre. Csakis akkor teheted ezt meg, ha megérted, hol szúrtad el. És mi még nem tartunk itt. Egyelőre nem.”

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Wolff és Hamilton az imolai hétvégén már pedzegette, a mostani munkájuk már nem is elsősorban arról szól, hogy szeretnék visszatornázni magukat a bajnoki címért folyó versenybe, hanem azért, hogy lefektessék az alapokat a 2023-as bajnoki küzdelmükhöz. A legfontosabb, hogy kiderítsék, melyik utat kell járniuk hosszabb távon, ehhez pedig rá kell jönniük, mi a baj a mostani úttal.

„Keményen fogunk dolgozni, hogy biztosítsuk, nem leszünk ugyanebben a helyzetben jövőre”

– mondta Hamilton.

„Nem tudom megmondani, hogy elszúrtuk-e az autó koncepcióját, mert nem vagyok aerodinamikai mérnök. Valamikor jobban meg fogjuk érteni, hogy így van-e vagy sem, vagy hogy helyre tudjuk-e hozni. Talán nagy hirtelen megoldjuk a delfinezést, és felszabadul az autónkba rejlő teljesítmény. Remélem, hamarosan jön a fény az alagút végén, bármelyik oldalon, és onnantól a megoldáson dolgozhatunk, mert egyelőre még csak meg sem találtuk a megoldást.”

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

További tartalmak