Musorujsag
Élő Eredmények
×

Szabadulna tőle, mégis egyre jobban a DRS rabjává válik az F1?

Szabadulna tőle, mégis egyre jobban a DRS rabjává válik az F1?

Motorsport-Total, Peter Windsor/YouTube, Racefans
Hosszabb távon szabadulni próbálna a DRS-től a Forma–1, mégis egyre jobban a rabjává válik? Felemás idei tanulságok – Sebastian Vettelt aggasztja a tendencia, és tesztjelleggel azonnal ejtené az eszközt.

Újabb érdekes tanulságot hozott az Emilia-Romagna Nagydíja a 2022-es autók működéséről. Az idei szabályzatot úgy alkották meg, hogy a versenygépekkel könnyebb legyen követni a másikat, és ez elősegítse a csaták kialakulását. Miközben ez működik is, Imolában újfent megmutatkozott, hogy a sikeres előzéseknek milyen fontos összetevője a DRS.

Imolában Daniel Ricciardo a rajtnál történt balesete után a mezőny végére került, és a felzárkózását nagyban nehezítette, hogy az FIA csak a futam 34. körében engedélyezte a DRS-használatot, mondván, addig túlságosan vizes volt a pálya a versenyív mellett. Az ausztrál panaszkodott is az FIA késlekedése miatt. „Ne értsenek félre, az idei autókkal könnyebb követni a másikat, és ez már egy kis előrelépést jelent, de nem is tudom – előzött bárki DRS nélkül? Még mindig szükség van rá. Tudom, hogy egyesek nem szeretik a DRS-t, de én határozottan mellette vagyok” – jelentette ki a McLaren versenyzője.

Ami azt illeti, előzést többet is láthattunk a DRS előtt. Charles Lelcerc Lando Norrist előzte meg a futam elején, Csou Kuan-jü Mick Schumacheren, George Russell és Valtteri Bottas Kevin Magnussenen hámozta át magát, és Alexander Albon is szárnynyitás nélkül jutott túl Pierre Gaslyn. A másik végletet Lewis Hamilton jelentette, aki előbb Lance Stroll, majd Pierre Gasly mögé szorult be hosszú körökre, és az egész verseny során képtelen volt előzni, mert DRS-vonatban csücsült.

Csata a… pozíció helyett a DRS-ért. Max Verstappen blokkolt is miatta a 43. körben (Fotó: Formula1/Twitter)

Ricciardo rámutatott, s problémát a szélárnyékhatás csökkenése jelenti, ami miatt nehéz befejezni a támadásokat. „Noha közelebb tudsz maradni, ennek nem olyan őrületes a hatása, mint tavaly. Pályánként is változó, és attól is függ, milyen konfigurációban használjuk az autót” – magyarázta az ausztrál.

 

Nőtt az F1 DRS-függősége?

Ross Brawn a 2022-es szabályok megalkotásakor elismerte, az F1-nek célja a DRS-től való megszabadulás. „Remélem, hogy eljutunk egyszer odáig, hogy a DRS-re már nem is lesz szükségünk. Ha az autók képesek lesznek a csatázásra, akkor a DRS-től hamar megszabadulhatunk” – fogalmazott.

Sebastian Vettel attól tart, egyelőre nem enyhült, inkább nőtt az F1 DRS-függősége, és szerinte ez nem egészséges. „Egy előzésnek mindig a teljesítményen kell múlnia, nem attól kéne függenie, hogy éppen DRS-zónában vagytok-e, és nyithatod-e a hátsó szárnyadat” – vélekedett a négyszeres világbajnok.

Vettel a koronavírus miatt az év első két versenyét csak otthonról, a tévén keresztül nézte, és a Szaúd-arábiai Nagydíjat különösen furcsának találta a DRS-játék miatt. „Ez egy másfajta versenyzést eredményezett. A két éllovas (Max Verstappen és Charles Leclerc, a szerk.) a DRS-vonal előtt fékeztek, hogy csak másodiknak haladjanak át rajta. Nem hinném, hogy ebbe az irányba kéne haladnunk” – utalt a furcsa fékezős játékra, ami az első két versenyt jellemezte.

„A DRS-t előzéssegítő eszközként vezették be. Ma viszont úgy fest, sokszor a DRS az egyetlen, amivel lehetségessé válik az előzés. Egy ideális világban olyan szabályaink lennének, amik mellett félre lehetne tenni a DRS-t, és nélküle is előzhetnénk”

– összegzett.

Az FIA aerodinamikai mérnöke, az idei szabályok megalkotásában is kulcsszerepet játszó Jason Sommerville elismerte, a cél valóban a DRS-től való megszabadulás lenne, ám erre egyelőre nincs mód. „Azzal, hogy csökkentettük a levegőbe ütött lyukat, ami az autó mögött keletkezik, a leszorítóerő-veszteség mellett a szélárnyékot is csökkentettük. Emiatt már a kutatás elején tudtuk, hogy nem tehetjük csak úgy félre és vehetjük ki a szabályzatból a DRS-t” – magyarázta a szakember a Peter Windsornak adott interjúban.

Fotó: XPB

Hozzátette, a DRS-hatás pályánként változó, és a zónákkal is lehet játszadozni. „A legtöbben úgy érezzük, hogy hosszú távon jó lenne megszabadulni a DRS-től, ha lehetséges. De nem gondoljuk, hogy helyes lenne egyik napról a másikra meglépni ezt.”

„A 2026-os autónál másfajta megoldásokat keresünk, és talán annál a koncepciónál a DRS-nek nem is lesz már ennyire fontos szerepe”

– bocsátotta előre, célozva az aktív aerodinamikára, amit szeretnének bevezetni a következő nagy szabályváltozásokkal.

 

Dolgozzanak meg az előzésért!

Vettel szerint megérne egy próbát, hogy DRS-tilalom mellett versenyezzenek. Ő kísérleti jelleggel felmérné, mire képesek így az autók és a versenyzők. „Vegyük ki a DRS-t, és lássuk, milyen nélküle a versenyzés! Hogy lehet-e jobban előzni, mint a múltban. Ez érdekes lenne” – javasolt egy hasonló „élő” kísérletet, mint amilyet az F1 a sprintekkel alkalmazott tavaly.

Ez a teszt aligha valósul meg mostanság. Imolában ugyanakkor képet kaphattunk arról, hogy milyen a helyzet DRS nélkül. „Egészen érdekesnek találtam ezt, mert száradt a pálya, és a verseny felét DRS nélkül csináltuk végig. Érdekes volt látni, hogy a DRS előtt is volt pár előzés, aztán a DRS-ek kioltották egymást” – mondta Sommerville.

Ettől függetlenül többen panaszkodtak, hogy előzni DRS nélkül szinte lehetetlenség volt. Ugyanakkor feltűnő volt, hogy DRS-sel meg mennyire könnyű volt kikerülni a másikat a Tamburello-sikán előtt.

Vettel szerint helyre kéne tenni az egyensúlyt, és nem kéne megriadni attól, hogy DRS nélkül nehezebbé válik a versenyzők helyzete. „Ma egyértelműen közelebb lehet maradni az elöl haladóhoz. Az előzés mindig nehéz, de kell is, hogy meg kelljen erőltetned magad érte. Végső soron azt kell jutalmazni, aki sikeresen le tudja zárni az előzési manőverét” – hívta fel a figyelmet arra, hogy jó, ha a pozíciónyerésért meg kell izzadniuk.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak