Musorujsag
Élő Eredmények
×

A villámait a Mercedes kapta, de a vihar Hamiltonban tombol?

A villámait a Mercedes kapta, de a vihar Hamiltonban tombol?

F1TV, ESPN, Racefans, Auto Motor und Sport | Rozmán Zoltán
Nem tetszett neki, hogy hazardírozásra kényszerítette a Mercedes, utólag hibásnak vélte a taktikáját is, de Lewis Hamiltont alighanem a George Russell-lel szemben tovább nőtt ponthátránya bosszantotta leginkább Miamiban…

Hiába szenvedte el sorozatban harmadik házon belüli vereségét George Russelltől, kivetnivalót nehéz lenne találni Lewis Hamilton Miami Nagydíjon nyújtott teljesítményében. Azt, hogy csapattársa mögött, a hatodik helyen ért célba vasárnap, Melbourne-höz hasonlóan egy biztonsági autós fázisnak köszönhette, ami újabb „ingyen” kerékcserével ajándékozta meg Russellt.

Hamilton a futam után a pontszerzéssel elégedett volt, a versenyének alakulásával nem. Több dolgot is a csapata szemére vetett. Utólag megkérdőjelezte a gumitaktikájukat, másfelől nem értette, a biztonsági autós fázis alatt miért tőle várta a boxfal annak eldöntését, hogy ő is cseréljen-e kereket.

Russell a kemény keveréken rajtolt a szombati Q2-es búcsúja után, és az egyetlen esélyét a komoly felzárkózásra éppen egy „ingyen” kerékcsere jelentette. Hosszúra nyújtotta az első etapját, és várta, hogy történjen valami rendkívüli. A Mercedes mérnökei az Auto Motor und Sportnak elárulták, egészen az 7 körös futam utolsó 5 köréig készek voltak kivárni egy virtuális vagy valódi biztonsági autóra. Végül hamarabb jött a segítség: Russell már a 40. körben jött VSC-jelzésre reagálva egyből a boxba hajtott friss közepes gumikért.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

A Mercedes ezzel párhuzamosan diskurálni kezdett Hamiltonnal arról, hogy mit lépjenek. Két lassú körön keresztül egyeztettek, míg végül a versenyző helyett a csapat döntött: kint maradnak.

„Ti mondjátok meg nekem, ember! Ne rám hagyjátok!” – mondta a csapatrádión Hamilton, amikor arról kérdezte mérnöke, hogy kiálljanak-e.

A hétszeres bajnok a futam után finom kritikát fogalmazott meg a csapata felé. „Amikor odakint vagy, nem rendelkezel az összes információval. Nem tudod, ki hol van, hová jöhetsz vissza, nem látod a teljes képet, amit ők a képernyőn igen. Amikor neked adják a döntéshozás felelősségét, az olyan érzés, mintha hazardíroznál, és én azt nem szeretem. Csak annyit mondtam, hogy srácok, ezt nektek kell eldöntenetek” – fogalmazott Hamilton, akinek nem tetszett, hogy rá tolták a felelősséget.

 

Nem hárítás, segítség akart lenni

A rádiózását hallgatva kicsit más kép rajzolódik ki. A csapattal való beszélgetésébe Peter Bonnington versenymérnök mellett James Vowles vezető stratéga is bekapcsolódott, ami – az elhangzottakon túl – azt jelzi, a csapat elsősorban nem a felelősséget akarta Hamiltonra hárítani, inkább minden lehetőséget biztosítani akart neki, hogy a lehető legtöbbet tehesse a szerencsés helyzetbe került Russell ellen.

A biztonsági autó pályára küldésekor Hamilton a mérnökével egyeztetett a gumikról és a különbségekről.  Bonnington minden szükséges információval ellátta, és visszajelzést kért a döntéshez. Hamiltont leginkább Russell helyzete foglalkoztatta, és az, tehet-e bármit a mögé kerülés ellen.

Bonnington: Mondd el, mit gondolsz ezekről a gumikról! Tizenhat körünk van még.

Bonnington: George most állt ki, tizenkét másodpercre van, új keményen (valójában közepesen volt, a szerk.). Ha kiállnánk, George mögé kerülnénk. George még negyven kör után is zöld köröket futott azon a kemény gumin.

Hamilton: És ez az egyetlen…(félbevágott kérdés)

Bonnington: …úgy vélem, ha lement róla a nyomtáv, egészen jól működhetnek.

Hamilton: Akkor mögöttem van újon?

George Russell és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Miközben Hamilton először haladt el a boxutca bejárata mellett, a tanácstalanságot hallva a beszélgetésükbe bekapcsolódott James Vowles főstratéga.

Vowles: Lewis, itt James. Azt tanácsoljuk, maradj kint. De rád bízzuk, a te döntésed lehet, de most kell meghoznunk.

Hamilton: Hátrányban leszek, nemde?

Hamilton: Szóval ki van közvetlenül mögöttem?

Bonnington: George lesz, aztán Ocon.

Hamilton: Mennyivel gyorsabb az a gumi?

Bonnington: Talán három-négy tizeddel. De ez a gumi a jelek szerint jobban működik, ha a futófelületét már lejárták. Egy esélyünk van még a kiállásra, ha úgy gondolod, meg akarod lépni.

Hamilton: Ti mondjátok meg nekem, ember! Ne rám hagyjátok!

Bonnington: Rendben, azt tanácsoljuk, maradj kint.

Hamilton: Így is elveszítem a helyezést George-dzsal szemben… (szakadozik)

A beszélgetésből érzékelhető, hogy Hamilton szeretett volna a csapattársa előtt maradni, de az is, hogy a Mercedes partner volt számára e törekvésében. Amit ő úgy értelmezett, hogy lehetetlen helyzetbe hozták, az valójában inkább tűnt a csapaton belüli betöltött státusza újabb megnyilvánulásának: a nyilvánvalóan vesztett helyzetben is próbálták megadni neki az újabb vereség elkerülésének lehetőségét.

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

Ám ahogy Toto Wolff a futam után rámutatott, a biztonsági autó időzítése miatt nemigen létezett ilyen lehetőség.

„Két szék között a pad alatt kötött ki a biztonsági autóval. Nem kedvezett neki az időzítés, George-nak viszont igen. George a tartományban volt, senki nem volt mögötte, friss közepesekre válthatott. Lewisnál dönteni kellett, hogy tartja-e a pozíciót a használt keményen, vagy lágyra vált, ami kockázatos lett volna.”

„Ötven-ötven százalékos döntés volt, és végül nem jött be neki. De nem először pártolt el mellőle a szerencse idén a biztonsági autóval” – utalt a csapatfőnök a hasonló melbourne-i esetre.

 

A taktikáját is megkérdőjelezte

Hamilton is belátta, alapvetően a szerencsén múlt. Ennek ellenére utólag a saját stratégiáját is megkérdőjelezte. Már Russell előzése után megjegyezte a rádión: „Nem volt túl kegyes velem a taktika.” És ezzel aligha az elszalasztott kerékcserére célzott.

A futam után arról beszélt, jobb lett volna, ha ő is kemény gumin rajtol.

„George nyilván nagyszerű munkát végzett azon az etapon. A jobb gumin rajtolt, a kemény volt a jobb, szóval visszatekintve talán én is rajtolhattam volna a kemény gumin.”

A Mercedes mérnökei szerint ez a taktika a hatodik helyről rajtolva felért volna egy öngyilkossággal. Russell a 12. helyről indulva a 15., rövid időre a 16. helyig csúszott vissza a rajt után, mert hidegek voltak az abroncsai. Hamilton is könnyen veszíthetett volna ugyanennyi pozíciót. Arra pedig aligha játszhattak, hogy a biztonsági autó a futam hajrájában mindent jóvátesz. Russell esetében is csak kényszertaktika volt ez.

 

Rosszat sejt?

Hogy Hamilton a „sajátjain” vezeti le az eredménybe átültetni nem tudott feszültségét, az nem újdonság. Toto Wolff tavaly elmondta, ők már megismerték és megszokták annyira a bajnokukat, hogy együtt tudjanak élni a villámhárító szereppel.

A Miamiban történtek nem is abból a szempontból érdekesek, hogy a Mercedes ismét villámhárító lett. Mondjon bármit és mosolyogjon akárhogyan, villámok csak ott vannak, ahol vihar is. A versenyzőjük lelkében a jelek szerint igenis van.

 

George Russell és Lewis Hamilton (Fotó: F1/Twitter)

Hamiltont most leginkább alighanem az a tény bosszantotta, hogy az Imola után sokak által dicsért Russell 23 pontra hizlalta a vele szembeni előnyét, ami egy újabb lépés lehet afelé, hogy Sebastian Vettel Daniel Ricciardo és Charles Leclerc melletti helyzetébe kerüljön, vagyis az első évében kikapjon a fiatal új csapattársától. A párhuzam abból a szempontból is érdekes, hogy Vettel esetében is nagy szerepet játszottak a balszerencsés pontvesztések 2014-ben és 2019-ben.

Hamilton Imola után dacosan és elszántan kommentálta a vele kapcsolatos kritikákat, és harciasan megjegyezte, mindenkire rá akar cáfolni.

A Miami Nagydíj 40. köréig jó úton is járt afelé, hogy visszavágjon az imolai házi vereségért, erre elvesztette a lehetőséget. Önhibáján kívül. És ez olyan bosszantó lehet, mint egy győzelemre esélytelen autót kapni egy utolsó körben elbukott bajnokságot követő szezonban…

Hamilton persze aligha fogja bevallani, hogy idegesíti a helyzet. Most is dicsérte kollégáját. „Nagyszerű munkát végzett azzal, hogy visszakapaszkodott onnan és pontokat szerzett. Az ötödik és hatodik hely a csapat számára jó eredmény” – mondta sportszerűen.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Azért megjegyezte, mostanság igencsak rá jár a rúd, és rá férne már egy kis szerencse is. „Igen, várok rá! Addig pedig dolgozok tovább, amilyen keményen csak tudok, együtt a csapattal. Szép ponttermésünk volt a mostani versenyen.”

Főleg Russellnek, aki a bajnoki cím távolságában a legfőbb motivációt és célpontot jelenthetné számára. Kit ne bosszantana, ha még ezt is veszni érezné?

További tartalmak